Grupa AMBRA: słabe nastroje konsumenckie obniżyły wyniki
Wtorek, 12 listopada 2024
W pierwszym kwartale 2024/2025 r. sprzedaż Grupy AMBRA spadła o 0,4% w ujęciu ilościowym, a przychody ze sprzedaży zmniejszyły się o 2,7%. Dynamicznie natomiast rosła sprzedaż w Rumunii oraz w kategorii win bezalkoholowych.
Przychody na największym rynku Grupy, czyli w Polsce spadły w kwartale o 2,6%. Najlepiej w tym okresie rozwijała się sprzedaż win bezalkoholowych CIN&CIN Free. W segmencie tym Grupa AMBRA jest liderem rynku i nadal rozbudowuje swój asortyment w odpowiedzi na zmieniające się preferencje konsumentów.
Dynamicznie rosła również sprzedaż brandy PLISKA, która umocniła swoją pozycję wolumenowego lidera rynku. Sprzedaż najważniejszych kategorii produktowych – win spokojnych i win musujących spadała, co współgrało ze zmianą konsumpcji w tym okresie.
Na rynkach w Czechach i na Słowacji sprzedaż liczona w walutach lokalnych spadła o 9,3%. Na tych rynkach szczególnie wysoka była wrażliwość cenowa konsumentów na wprowadzone we wcześniejszych okresach wzrosty cen. W odpowiedzi na te wyzwania Grupa AMBRA dostosowuje swój asortyment sprzedaży i zwiększa aktywność promocyjną.
Zdecydowanie najlepsze wyniki sprzedażowe zostały osiągnięte na rynku rumuńskim, gdzie przychody ze sprzedaży wzrosły o 9,9% (w walucie lokalnej). Liderami wzrostów na tym rynku były wina musujące ZAREA i wina spokojne PELIN CARPATIN.
Koszty działalności operacyjnej (wynagrodzenia, amortyzacja, pozostałe) wzrosły o 9,7% głównie z powodu niesłabnącej presji płacowej i wzrostu wynagrodzeń minimalnych oraz inflacyjnego wzrostu pozostałych kosztów, w tym kosztów usług obcych. W powiązaniu z niższym poziomem sprzedaży przełożyło się to na spadek zysku operacyjnego EBIT o 17,0%, a zysku netto przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej o 48,9%.
„Pomimo spowolnienia konsumpcji nasza pozycja rynkowa i sytuacja finansowa pozostają stabilne. Rozwijamy nasz asortyment produktów o wysokiej wartości dla konsumenta, do których należą m.in. WINIARNIA ZAMOJSKA czy CIN&CIN Free. Jednocześnie kontynuujemy inwestycje oraz regularnie wypłacamy dywidendę. Dywidenda za ostatni rok obrotowy w wysokości 1,10 zł na akcję trafi do naszych akcjonariuszy już w dniu 13 listopada 2024 r.”– podsumowuje Robert Ogór, Prezes Grupy AMBRA.
Firmy muszą zmienić podejście do zużycia energii...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.