Wiadomości

We wrześniu mniejsze sklepy odnotowały spadek sprzedaży

Środa, 23 października 2024
Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, we wrześniu 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 2% niższa niż rok wcześniej, natomiast liczba transakcji zmniejszyła się o 9% w porównaniu z wrześniem 2024 r.
Tegoroczny wrzesień, a szczególnie jego pierwsza część, pod względem pogody był przedłużeniem upalnego lata, mimo sklepy małoformatowe odwiedziło w tym miesiącu o 3% mniej klientów niż w sierpniu, a łączne obroty tych placówek spadły o niemal 6%. Pod względem średnich temperatur wrzesień 2024 r. był tylko nieznacznie słabszy od zeszłorocznego, jednak wiele kategorii wrażliwych na pogodę odnotowała spore spadki. We wrześniu br. klienci sklepów małoformatowych kupili o 12% mniej litrów piwa niż rok wcześniej, natomiast sprzedaż napojów gazowanych i energetyzujących obniżyła się o 8%, a wody butelkowanej – o 8%. Znacznie gorzej sprzedawały się też lody – we wrześniu 2024 r. liczba paragonów, na których pojawiały się lody impulsowe, była aż o 20% niższa niż rok wcześniej. Jednocześnie spore, bo kilkunastoprocentowe spadki, odnotowały słodycze impulsowe, czyli czekoladowe batoniki i wafelki. Gorzej niż przed rokiem radziły sobie również ważne dla mniejszych placówek kategorie alkoholi, takich jak wódki czyste (we wrześniu w sklepach małoformatowych sprzedało się jej aż o 13% mniej niż rok wcześniej) i smakowe, a także papierosy (spadek o około 5%).   
 
W czołówce kategorii, których sprzedaż we wrześniu wzrosła, były preparaty pomagające walczyć z jesiennymi infekcjami. Liczba paragonów, na których znalazły się środki na przeziębienie i grypę wzrosła aż o 27% w porównaniu z wrześniem 2023 r. Wzrost odnotowały również m.in. konserwy, które były kupowane często w ramach pomocy dla osób dotkniętych skutkami powodzi. Szczyt ich sprzedaży przypadł na trzeci tydzień września, kiedy sytuacja na południu Polski była najtrudniejsza.
 
Wśród kategorii, których sprzedaż w sklepach małoformatowych najmocniej spadła, należy wymienić m.in. mocno drożejące masło (we wrześniu br. liczba paragonów z tym produktem była aż o 22% niższa niż rok wcześniej), a także cukier (spadek wolumenu sprzedaży aż o 20%). Obecnie za kilogram cukru klienci sklepów małoformatowych płacą średnio 3,70 zł, to wprawdzie o około 30% mniej w porównaniu z wrześniem 2023 r., ale jednocześnie cena ta jest ponad 1 zł wyższa niż cena cukru największych sieciach dyskontów, dlatego część klientów właśnie tam przenosi zakupy podstawowych produktów.
 
We wrześniu klienci sklepów małoformatowych płacili za zakupy średnio 24,24 zł, co oznacza wzrost o prawie 8% w porównaniu z wrześniem 2023 r. Średnia liczba opakowań w koszyku we wrześniu wyniosła 3,8%, co oznacza wzrost o 2% w porównaniu z wrześniem 2023 r.
           

                                                                                                                       
* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.



Źródło: PIH
Fot: Redakcja



tagi: PIH , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,