Kategorie produktów

Jaki był rok 2007, a jakie bedą kolejne lata w branży tytoniowej?

Czwartek, 21 lutego 2008 HURT & DETAL Nr 2 (24) / 2008
Za nami rok 2007. Jakie zmiany zaobserwowali Państwo na rynku wyrobów tytoniowych w 2007r.? Które z segmentów papierosów cieszyły się największą popularnością wśród konsumentów? Jakie nowości wprowadziła Państwa firma w roku 2007 i jak się przyjęły?

 

- W ostatnich latach charakterystycznym trendem jest utrzymanie dużego udziału tanich marek papierosów i znaczny wzrost sprzedaży alternatywnych wyrobów tytoniowych, głównie tytoniu fajkowego wykorzystywanego przez konsumentów do ręcznego skręcania papierosów - mówi Hubert Zawadzki, rzecznik prasowy Philip Morris Polska. Według naszych szacunków w 2007 roku sprzedaż alternatywnych wyrobów tytoniowych (głównie tytoniu fajkowego) wzrosła o około 35%. Nasza marka Korsarz utrzymała pozycję lidera w tym segmencie. Tymczasem, całkowita sprzedaż papierosów gotowych w 2007 roku zmalała o około 3,5%. Jeżeli chodzi o poszczególne kategorie, zaobserwowaliśmy dalszy dynamiczny rozwój kategorii superslim i naszej wiodącej marki w tym segmencie L&M Link.

- W zeszłym roku największe wzrosty zanotowały segmenty papierosów mentolowych oraz Super Slim - informuje Karolina Sobiesiak, assistant brand manager & PR coordinator Altadis Polska S.A. Można się również spodziewać kolejnych wzrostów oraz rozszerzania się oferty w powyższych segmentach – nic bowiem nie wskazuje na zahamowanie lub odwrócenie trendu.
Z drugiej strony od początku roku 2006 wzrost kategorii najtańszych papierosów nie jest już tak spektakularny – tym niemniej kategoria KS Ultra Low zyskała na przestrzeni 2007 roku 2 pkt. procentowe. Podwyżki cen papierosów z pewnością sprzyjają tej tendencji.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku, w minionym roku położyliśmy szczególny nacisk na rozwój marek nowoczesnych, o wysokiej jakości, które oferowaliśmy konsumentom w bardzo atrakcyjnych cenach. Odświeżyliśmy wygląd marki Spike 20, letnia aktywność marki zaowocowała podwojeniem udziałów rynkowych. We wrześniu ubiegłego roku wypuściliśmy na rynek limitowaną edycję znanych i lubianych papierosów Iris. Pod koniec roku wprowadziliśmy nowe opakowania Brilliant Super Slims, które unowocześniły i odmłodziły wizerunek marki.
Już w styczniu tego roku do sprzedaży trafiła nowa na polskim rynku marka papierosów mentolowych – Mint’up. Papierosy dostępne są w dwóch popularnych formatach: King Size i Super Slim. Każdy format zawiera dwa warianty różniące się od siebie zawartością mięty.

- W minionym roku w dalszym ciągu rósł udział w rynku tańszych marek papierosów typy King Size - mówi Wojciech  Usak, dyrektor marketingu Imperial Tobacco Polska S.A. Konsumenci również coraz częściej kupują papierosy typu mentol. W porównaniu z rokiem 2006 ich sprzedaż wzrosła o 15 %. Przykładem może być nasza marka West Ice, która znacząco zwiększyła swój udział w rynku. Jednak najdynamiczniej rozwija się segment papierosów typu slim , których sprzedaż w roku 2007 w porównaniu z rokiem poprzednim zwiększyła się o prawie 50 %. Biorąc pod uwagę wspomniany wyżej wzrost zainteresowania konsumentów papierosami typu slim, we wrześniu ubiegłego roku wprowadziliśmy do sprzedaży nową markę tego typu, papierosy Imperial Style. Oferujemy Imperial Style w dwóch wariantach – blue i menthe. Marka spotkała się z dobrym odbiorem i cały czas pracujemy nad jej odbiorem.

- Na pewno 2007 rok stał pod znakiem dalszej rosnącej popularności segmentu papierosów typu Slim i Super Slim twierdzi Przemysław Filipowicz, dyrektor ds. prawnych i korporacyjnych Gallaher Polska Sp. z o.o. Można spodziewać się, że również w kolejnych latach będą one odgrywać znaczącą rolę na polskim rynku tytoniowym, gdyż szacuje się, że wzrost tego segmentu osiąga nawet 30% rocznie.
Inną generalną tendencją jest również ciągle rosnąca popularność papierosów mentolowych (mających już ok. 15-procentowy udział w rynku). Wśród różnych segmentów smakowych coraz częściej wybierane są przez palaczy warianty wyrobów o niższej zawartości nikotyny i substancji smolistych.

Zdaniem specjalistów można spodziewać się w najbliższej przyszłości wzrostu znaczenia marek międzynarodowych kosztem marek lokalnych, jak również umacniania rynkowej pozycji papierosów z segmentu premium. Najważniejszą nowością, zresztą bardzo dobrze przyjętą przez rynek, są papierosy Camel, które powróciły do Polski na początku 2007 roku. Dziś już wiemy, że była to bardzo dobra decyzja, a marka Camel stała się ważną alternatywą dla konsumentów wybierających produkty z segmentu Premium.
Wśród papierosów znajdujących się w ofercie Gallaher Polska, najbardziej dynamicznie rośnie sprzedaż rodziny papierosów marki LD. Bardzo zadowoleni jesteśmy z tego, jak wśród naszych konsumentów przyjęty został – wprowadzony właśnie w ubiegłym roku  nowy design paczek papierosów tej marki. Podsumowując – kluczowe dla nas marki LD i Camel odniosły w 2007 roku sukces i mamy nadzieję, że również przyszły rok będzie dla naszych produktów równie udany.

- Jako firma zajmująca się dystrybucją wysokogatunkowych wyrobów tytoniowych, zaobserwowaliśmy kilka zmian. Pierwsza z nich to utrzymujący się przyrost klientów kupujących cygara i cygaretki - mówi Maciej Kasprzak, specjalista ds. marketingu Tobacco Trading International Poland Spółka z o.o. I tu należałoby także wspomnieć o pozytywnej przemianie polskiego konsumenta wyrobów tytoniowych. Jest on coraz bardziej wyedukowany, a co za tym idzie – coraz bardziej wymagający względem jakości dostarczanych mu produktów. Aktywnie poszukuje nowych, alternatywnych dla papierosów, form palenia. Dlatego też bardzo modną używką - nawet wśród osób, które nie palą nałogowo – stają się cygaretki i cygara. Są to produkty, które wyróżniają i podkreślają osobowość, a więc będą chętnie kupowane przez ludzi kreatywnych i ambitnych. Nie bez znaczenia dla wzrostu sprzedaży cygaretek jest jakość tych produktów oraz wspomniana już moda i trend. Osoba paląca cygaro, cygaretkę budzi pozytywne zainteresowanie i jest postrzegana jako indywidualista.
Kolejną zmianą jest zwiększanie się grupy konsumentów sięgających po własnoręcznie przygotowywanego papierosa, który staje się alternatywą w stosunku do wyrobów gotowych. Myślę tu o osobach, które chcą zwiększyć przyjemności palenia i własnoręcznie np. przy pomocy akcesoriów typu nabijarka czy zwijarka skręcają lub nabijają tytoń. Dla takich osób marka Mascotte, której jesteśmy jedynym dystrybutorem w Polsce jest z pewnością dobrze znana. Zwiększa się również liczba osób, które po papierosa sięgają rzadziej lub zupełnie okazjonalnie i poszukują nowych walorów smakowych. Dla nich atrakcją stały się papierosy aromatyzowane. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom poszerzamy także swoje portfolio, w grudniu ubiegłego roku wprowadziliśmy popularną, holenderską markę papierosów aromatyzowanychBlack Devil. Są to produkty najwyższej jakości, charakteryzujące się unikalnym smakiem, bazującym na aromatycznej, amerykańskiej mieszance tytoniu. Jeżeli chodzi o papierosy, które cieszyły się największą popularnością, to wśród naszych klientów z pewnością były to papierosy aromatyzowane, bo tylko takie papierosy posiadamy w swojej ofercie.

Rok 2007 był zdominowany poprzez wyjątkowe papierosy z aromatem tytoniu fajkowego - Sunday’s Fantasy. Produkt ten wśród klientów cieszy się coraz większą popularnością. Myślę, że jest to spowodowane min. bardzo wysoką jakością w stosunku do umiarkowanej ceny. Marka ta w 2007 roku bardzo często była przez nas promowana, a co za tym idzie degustowana przez wiele osób na licznych, zamkniętych eventach i zawsze otrzymywała pochlebne recenzje. Sunday’s Fantasy można było kosztować podczas takich wydarzeń jak: Wielka Letnia Gala BCC, czy Business League Golf 24. Jeżeli chodzi o nowości, to praktycznie w każdym miesiącu powiększamy nasze portfolio. W poprzednim roku największymi hitami były wyżej już wspomniane papierosy aromatyzowane Black Devil, ręcznie robione dominikańskie cygara 3x3 oraz wyczekiwana przez wielu wielbicieli tabaka Ozona Cherry oraz Ozona Spearmint. Mamy nadzieję, że także w tym roku popularność naszych produktów będzie rosła.

Czy w związku z podwyżką akcyzy z dnia 14 stycznia br. związanej z dostosowaniem się Polski do przepisów unijnych, przewidują Państwo migrację konsumentów pomiędzy segmentami cenowymi papierosów? Jak według Państwa wzrost akcyzy odbije się na polskim rynku papierosów?


- Podwyżki cen papierosów są nieuniknione. Wynika to z konieczności osiągnięcia przez Polskę do końca 2008 roku wymaganego przez UE poziomu podatku akcyzowego w wysokości 64 Euro za każde 1000 sztuk papierosów.  W tym roku, podobnie jak w latach ubiegłych, o przełożeniu podwyżki akcyzy na cenę papierosów zadecyduje rynek - mówi Hubert Zawadzki z Philip Morris Polska.

- W roku 2007 akcyza wzrosła o 13%, czekają nas jeszcze kolejne podwyżki. Z obecnego poziomu akcyzy w granicach 40 euro za 1000 sztuk papierosów, do 2009 roku musimy osiągnąć pułap obowiązujący w UE, czyli 64 euro. Nie ulega zatem wątpliwości, że papierosy w ciągu dwóch nadchodzących lat podrożeją znacząco - zapewnia Jarosław Majchrzak, dyrektor marketingu Altadis Polska S.A.
Konieczność dostosowania stawek akcyzowych w Polsce do wytycznych unijnych, spowoduje wywindowanie cen papierosów powyżej psychologicznej bariery 10 PLN. Jak uczą doświadczenia innych rynków, żadne kampanie społeczne czy umieszczanie na opakowaniach nawet najbardziej złowrogich ostrzeżeń nie mają takiego wpływu na wielkość rynku jak wzrosty cen, dlatego można się spodziewać kurczenia się rynku, zwłaszcza legalnej jego części. Już podwyżki zeszłoroczne sprawiły, że rok 2007 zamknął się wielkością sprzedaży o 3,5% mniejszą niż w roku poprzednim, ale na takim wyniku zaważyły przede wszystkim ostatnie miesiące roku, które były o 8-9% niższe niż w analogicznych okresach roku ubiegłego.

- W roku 2007 firmy sprzedały 69.8 mld sztuk, co stanowi spadek o 3.5% w porównaniu z rokiem 2006. Spodziewamy się, że wraz ze wzrostem cen nastąpi dalszy spadek konsumpcji legalnych wyrobów. Może za to również wzrosnąć konsumpcja wyrobów nielegalnych z przemytu lub produkowanych na tereni Polski. Oczekujemy również dalsze wzrostu sprzedaży tanich marek typu KS - mówi Wojciech Usak z Imperial Tobacco Polska S.A.

- Taka migracja z pewnością będzie miała miejsce. Jednak, jeśli chodzi o nasze produkty, które są produktami premium, cena nie odgrywa aż tak ważnej roli. Nasi klienci podczas zakupu zwracają uwagę głównie na jakość, smak i na różnicę w stosunku do pospolitych produktów. Wzrost akcyzy może mieć wpływ na zwiększenie się przemytu papierosów za wschodniej granicy. Z pewnością też cześć klientów zacznie szukać tańszych alternatyw - mówi Maciej Kasprzak z Tobacco Trading International Poland Spółka z o.o.. Jednak nie sądzę, że podwyżka akcyzy spowoduje drastyczny spadek zakupów, zresztą podobna sytuacja miała miejsce rok temu - Polacy wypalili prawie tyle samo papierosów, co w roku 2006, tylko, że wydali na nie znacznie większą kwotę.

tagi: tytoń ,