Produkty z zamrażarki to kategoria, która cieszy się ogromną popularnością o każdej porze roku. Warzywa, owoce, mięsa, dania gotowe czy pizze to rozwiązania, które przychodzą z pomocą przede wszystkim wtedy, kiedy nie ma czasu na przygotowanie posiłku ze świeżych produktów – ale nie tylko. W okresie jesienno-zimowym, gdy oferta plonów natury na sklepowych półkach nieubłaganie się kurczy, mrożonki są idealnym rozwiązaniem. Mrożone produkty i dania gotowe są również receptą na brak czasu podczas bożonarodzeniowych przygotowań – jak więc w tym czasie wygląda oferta producentów?
Polacy po różnego rodzaju dania mrożone sięgają chętnie, co podyktowane jest w największej części wygodą przyrządzenia, choć nie tylko. Mrożonki to jedna z nielicznych opcji spożycia określonych owoców czy warzyw poza sezonem lub w orientalnej wersji – np. malin, szpinaku czy grzybów shitake. Z raportu przeprowadzonego przez SW Research w 2022 roku wynika, że Polaków do zakupu mrożonek najbardziej motywuje łatwość przyrządzenia (45,9% odpowiedzi), możliwość jedzenia owoców/warzyw poza sezonem (33,5% badanych), wygoda przechowywania (33,2% ankietowanych), możliwość kupienia czegoś na zapas (32,4% respondentów) oraz oszczędność czasu podczas gotowania (31% odpowiedzi). Do sięgania po mrożonki krajanów nieco mniej determinuje zachowanie wysokich właściwości odżywczych (20,5% badanych), naturalna metoda konserwacji (19,8% ankietowanych), oszczędność pieniędzy (16,8% respondentów) oraz ograniczenie marnowania żywności (15,8% odpowiedzi). Na podstawie przeprowadzonego badania widać więc, że to oszczędność czasu jest główną pobudką do sięgania po różnego rodzaju mrożonki – po które z nich więc sięgają najczęściej?
Gorący rynek mrożonek
Mrożonki to paradoksalnie bardzo gorący produkt – ich rynek wciąż rośnie, a Polacy bardzo chętnie wybierają zarówno mrożone dania gotowe, jak i warzywa czy owoce o każdej porze roku. Z analiz ekspertów Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia wynika, że w 2022 roku wartość mrożonek kupionych przez gospodarstwa domowe w Polsce przekroczyła 1,8 mld zł. Produktami z tej kategorii, które cieszą się wśród krajanów największą popularnością, są warzywa i pizze. Badania GfK podają, że statystyczny Polak nabywa mrożonki średnio 14 razy w roku. Poza tym w analizowanym okresie grudzień 2021-listopad 2022 roku podczas jednych zakupów krajanie wydawali na mrożonki około 10 zł – to oznacza 7-procentowy wzrost rdr.
Jak już zostało wspomniane, najczęściej wybieranymi przez Polaków produktami mrożonymi są warzywa oraz dania mrożone, które razem stanowią 64% całego rynku mrożonek. Dane GfK wskazują, że mrożone warzywa składają się na 33% rynku kategorii. W segmencie tym zdecydowanie największym powodzeniem – 74% – cieszą się mieszanki i zupy. Drugim najchętniej kupowanym produktem w kategorii mrożonek są dania gotowe. „Polacy cenią sobie łatwość i szybkość przygotowania posiłków. Kupując odpowiednie mieszanki, mają w zamrażarce pokrojony i obrany produkt, który nie wymaga dużej inwencji kulinarnej. Dzięki temu nawet osoby niepotrafiące gotować, mogą samodzielnie przygotować ciepły, domowy posiłek” – informuje raport GfK.
Spośród mrożonych dań gotowych Polacy najczęściej wybierają pizzę, której sprzedaż w 2022 roku stanowiła 19% rynku. Z uwagi na duże zainteresowanie, którym cieszy się ten artykuł spożywczy, producenci każdego roku starają się rozbudowywać swoje portfolio, rozszerzając je o pizzę mrożoną. Efektem tego jest powiększenie rynku mrożonej pizzy o 80 nowych produktów w okresie od grudnia 2021 roku do listopada 2022 roku. W wymienionym, analizowanym okresie statystyczny Polak wydał na ten wyrób około 64 zł. Poza tym po 15% sprzedaży mrożonek stanowią zarówno frytki i dania mączne, zaś 6% owoce. Największe udziały w wartości sprzedaży mrożonek mają dyskonty (54%), z czego 49% wszystkich produktów kategorii należy do marek własnych.
Trendy na rynku produktów mrożonych
Wszechobecny pośpiech sprawia, że staramy się oszczędzać czas tam, gdzie się tylko da, a jedną z dość czasochłonnych czynności jest gotowanie. Nic więc dziwnego, że rynek gotowych dań mrożonych staje się coraz popularniejszy. Z uwagi na rosnącą świadomość konsumentów i przykładanie przez nich wagi do zdrowych artykułów spożywczych, producenci wciąż poszerzają swoje oferty o mrożonki z jak najkrótszym składem, wykonane z wysokiej jakości produktów.
Z danych CMR wynika, że w 2023 roku wśród mrożonych dań gotowych najważniejszą kategorią były dania mączne, to znaczy pierogi, kopytka, kluski, pyzy itp. Kategoria ta, wraz ze swoim odpowiednikiem w wersji chłodzonej, najlepiej radzi sobie w dyskontach – w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku te kanały odpowiadały za 43% wszystkich transakcji dań mącznych. Za 31% odpowiedzialne były sklepy małoformatowe do 300 mkw., za 17% supermarkety i za 8% hipermarkety. Warto także dodać, że w całym 2023 roku dania mączne – mrożone oraz chłodzone – stanowiły 30% wartości sprzedaży wszystkich dań gotowych w sklepach małoformatowych do 300 mkw.
„W 2023 roku wartość sprzedaży dań mącznych w sklepach małoformatowych do 300 mkw. urosła o 5,7% w porównaniu do roku 2022. Jest to przede wszystkim wynik wzrostu cen, ponieważ liczba transakcji spadła o 3,9%, a liczba sprzedanych opakowań o 5,2%. Wspomniana cena w analizowanym okresie urosła o prawie 12%, do poziomu 22,87 zł za kilogram. W całej kategorii dużo lepiej sprzedawały się dania mączne chłodzone, które odpowiadały za ponad 70% całej wartości sprzedaży kategorii. Spośród produktów mrożonych, w 2023 roku, na czele były pierogi” – wypowiada się Krzysztof Zięba z CMR.
W okresie od stycznia do grudnia 2023 roku w sklepach małoformatowych do 300 mkw. pierogi mrożone odpowiadały za 13% udziałów w wartości sprzedaży, pyzy mrożone za 8%, a zarówno uszka, jak i kluski mrożone miały po 4% udziałów w wartości sprzedaży. Gotowe dania mączne w wersji mrożonej i chłodzonej były dostępne w 80% wszystkich sklepów małoformatowych, w 9 wariantach. Najczęściej wybieranymi były produkty marek własnych, które stanowiły prawie 15% udziałów w liczbie transakcji. Bardzo popularne były również dania gotowe producentów U Jędrusia (10,8% wszystkich transakcji), Jawo (8,8%), Grześkowiak (8,5%), Virtu (5,3%) oraz Iglotex (4,5%).
Włoski specjał z zamrażarki
Mówiąc o mrożonkach, nie sposób pominąć produktu, jakim jest pizza, którą uwielbia chyba każdy. Włoski specjał z zamrażarki jest propozycją szybkiego i przystępnego cenowo posiłku, stąd też jego ogromna popularność. Z danych CMR wynika, że pizza mrożona najchętniej kupowana jest w dyskontach, które w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku odpowiadały za 39% transakcji. Niewiele mniej – 34% – należy do sklepów małoformatowych do 300 mkw. Za 17% sprzedaży odpowiadają supermarkety, a za 10% hipermarkety.
„Porównując rok 2023 do roku poprzedniego, pizze mrożone sprzedawały się odrobinę gorzej – w okresie styczeń-grudzień odnotowano spadek liczby transakcji o 2,4% oraz spadek liczby sprzedanych opakowań o 3%. Do poziomu 12,21 zł wzrosła za to średnia cena za opakowanie (wzrost o 19%), co finalnie przełożyło się na 15,5% wzrostu wartości sprzedaży, w porównaniu do roku poprzedniego” – czytamy w raporcie CMR. W analizowanym okresie pizze mrożone były dostępne w 8 na 10 sklepów małoformatowych do 300 mkw., a klienci mieli do wyboru 6 wariantów produktu – wartość ta jest niezmienna na przestrzeni lat.
Największy udział w dystrybucji miał producent Dr. Oetker, którego produkty w omawianym okresie dostępne były w średnio 75% sklepów małoformatowych do 300 mkw. – przekłada się on także na udział w sprzedaży pizzy mrożonej, który w 2023 roku odpowiadał za 75% transakcji. Marki własne osiągnęły poziom 11%, Hortex 5%, a Iglotex 4%. Warto także dodać, że pizza mrożona występuje w kilku rozmiarach, a najchętniej wybieranymi opcjami były te o wadze 335 g, 380 g i 425 g – odpowiadały one łącznie za ponad 50% wszystkich transakcji z pizzą mrożoną w sklepach małoformatowych do 300 mkw. „Powyższe trendy znajdują potwierdzenie w liście top 3 najczęściej kupowanych produktów, do których należą trzy pizze Dr. Oetker Guseppe Pizza: z szynką i pieczarkami w pudełku 425 g, cztery sery w pudełku 335 g oraz z salami w pudełku 380 g” – komentuje ekspert z CMR.
Mrożonki, takie jak dania gotowe, warzywa czy owoce to produkty, które mają swoje miejsce w zamrażarce wielu osób. Dzięki nim można skomponować szybki i pożywny obiad, a poza tym są rozwiązaniem wtedy, gdy sezonowe owoce i warzywa nie są dostępne. Producenci mrożonek wciąż poszerzają swoje portfolio o kolejne warianty mrożonek i dbają o to, aby ich produkty z zamrażarki miały dobry skład i wysoką jakość, zachęcając konsumentów do wybierania ich propozycji.
Katarzyna Jastrzębska
Redaktor