Zrównoważony rozwój to jeden z kluczowych elementów strategii Kaufland, w którą wpisują się działania na rzecz środowiska, takie jak m.in. inwestycje w energooszczędne rozwiązania w sklepach, budowa instalacji fotowoltaicznych czy wykorzystanie ciepła odpadowego z urządzeń chłodniczych do ogrzewania marketów. Kaufland promuje także proekologiczne postawy wśród konsumentów, wspierając je przy pomocy kampanii edukacyjnych.
Najnowszą inicjatywą w tym obszarze jest doroczna, cykliczna kampania „Marnowanie? Nie mam w planie!”, która jest odpowiedzią sieci Kaufland na niestety wciąż bardzo aktualny i poważny problem marnowania żywności – szacuje się, że co roku w Polsce na wysypiskach ląduje nawet 18 milionów talerzy z posiłkami. To aż dziewięć milionów ton zmarnowanej żywności!
1 Akcja trwająca od 10. do 24. października jest widoczna m.in. w gazetce promocyjnej online oraz w kanałach społecznościowych sieci. W postach oraz w spotach towarzyszących kampanii na Facebooku, LinkedInie, Instagramie oraz TikToku Kaufland przekazuje informacje kluczowe do zrozumienia problemu i jego skali, ale też zachęca do wspólnego podjęcia konkretnych działań.
– Ograniczenie marnowania żywności to jeden z siedemnastu priorytetowych celów ONZ, ale także jeden z kluczowych elementów strategii zrównoważonego rozwoju naszej sieci. Doroczna kampania to natomiast tylko jeden z przykładów działań w duchu zero waste, jakie podejmujemy w Kaufland – mówi Agnieszka Kotlińska, Starszy Specjalista ds. Corporate Affairs w Kaufland Polska. – Nie ograniczamy się przy tym do edukacji konsumentów, ale również modyfikujemy nasze wewnętrzne procesy tak, aby zminimalizować straty żywności w łańcuchu logistycznym oraz w marketach. Współpracujemy również z organizacjami trzeciego sektora, Federacją Polskich Banków Żywności, Caritas Polska oraz Towarzystwem Pomocy im. św. Brata Alberta, którym przekazujemy żywność z krótkim terminem przydatności do spożycia.
W sklepach Kaufland funkcjonuje zautomatyzowany system gospodarki towarowej, dzięki któremu w automatyczny sposób można oszacować ilość towaru i dostosować wielkość zamówienia z centrum dystrybucji do zapotrzebowania danego marketu. Sieć optymalizuje także swoje procesy logistyczne – w ubiegłym roku detalista wprowadził specjalne jednostki paletowe tzw. Kaufland Klapp-Palette, które zapobiegają uszkodzeniom towaru. Natomiast w marketach w piekarniach na krótko przed zamknięciem sklepu wypiekane są wyłącznie artykuły podstawowe i promocyjne. W sklepach kontrolowane są również daty minimalnej trwałości i terminy przydatności do spożycia produktów – w przypadku ich zbliżającego się upływu ceny artykułów zostają obniżone. Aby zwrócić uwagę klientów na te wciąż dobre, a dodatkowo korzystne cenowo produkty, Kaufland wprowadził we wszystkich sklepach przyciągające uwagę, zielone pudełka z napisem „Marnowanie? Nie mam w planie!”. Sukcesem zakończył się realizowany w tym roku w szkołach autorski program edukacyjny „Eko od dziecka – nie marnuję”, w trakcie którego wolontariusze – pracownicy sieci Kaufland, pokazywali uczniom podstawówek,
jak nie marnować żywności.
Więcej informacji na temat działań Kaufland w duchu zero waste oraz inne przykłady działań w tym obszarze można znaleźć na stronie Jak nie marnować żywności? | Kaufland.
1 Federacja Polskich Banków Żywności
Źródło: Kaufland Polska
Fot: mat. prasowe