Wywiady

ABRAMCZYK – bogactwo ryb

Czwartek, 10 października 2024 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 10/224. Październik 2024
Dieta bogata w ryby to trend, który w Polsce nabiera rozpędu. A siły dodaje mu powszechna troska o zdrowie i świadome wybory konsumentów. O przyszłości kategorii opowiada Michał Abramczyk, Wiceprezes Zarządu rodzinnej firmy ABRAMCZYK.
Spożycie ryb w Polsce w 2023 roku oszacowano na ok. 14 kg rocznie na osobę, podczas gdy na świecie wynosi ono ponad 20 kg. Czy wraz z popularyzacją zdrowego żywienia kategoria zyskuje na znaczeniu?

Spożycie ryb w Polsce rzeczywiście jest niższe niż średnia światowa, ale obserwujemy rosnące zainteresowanie zdrowym stylem życia, co przekłada się na większą ilość ryb w diecie. Mimo to, istnieją pewne bariery, takie jak wciąż utrzymujące się stereotypy dotyczące sposobów przyrządzania ryb, ale też problem dostępności, a co za tym idzie, cen najbardziej lubianych w Polsce gatunków.

Czym wyróżnia się Wasza oferta na rynku? Czy klienci doceniają rodzinny charakter firmy i krajowe pochodzenie?

Aby przełamać powyższe bariery, przede wszystkim dbamy o bardzo dobre, wieloletnie już relacje z firmami połowowymi na całym świecie, aby móc zaoferować najsmaczniejsze gatunki ryb w przystępnych cenach. Jednocześnie konsekwentnie promujemy wśród konsumentów zdrowy styl życia, pokazujemy bezkonkurencyjne bogactwo kulinarne ryb i owoców morza oraz wskazujemy korzyści zdrowotne wynikające z regularnego spożycia ryb. Wprowadzamy także na rynek produkty łatwe w przygotowaniu, które zachęcają do ich częstszego spożywania.

Wyróżniamy się natomiast tym, że oferujemy szeroki asortyment ryb, zarówno schłodzonych, jak i mrożonych, które posiadają certyfikat MSC, gwarantujący, że pochodzą one wyłącznie z odpowiedzialnie zarządzanych źródeł, chroniących zasoby naturalne mórz i oceanów. Tylko w okresie ostatniego roku wprowadziliśmy na polski rynek oraz rynki innych 13 krajów europejskich ponad 100 różnych produktów z certyfikatem MSC zarówno w marce ABRAMCZYK, jak i w markach wiodących sieci handlowych.

Poza tym rodzinny charakter firmy, w której pracują już jej 3 pokolenia oraz fakt, że jesteśmy polskim przedsiębiorstwem, są naszym mocnym atutem nie tylko w opinii konsumentów, ale też naszych partnerów handlowych, którzy doceniają zarówno ponad 30-letnią tradycję, jak i nasze zrównoważone podejście do biznesu.

Które gatunki ryb są najchętniej konsumowane w Polsce? Jak rozwija się segment ryb mrożonych/chłodzonych na rynku? Jakie trendy temu sprzyjają?

Z punktu widzenia oferty firmy ABRAMCZYK w Polsce największą popularnością cieszą się tradycyjne, dziko żyjące gatunki ryb, takie jak dorsz, mintaj i morszczuk, ale rośnie też popularność dziko żyjącego, niehodowlanego łososia oraz miruny czy halibuta. Oczywiście nasza oferta jest znacznie szersza i dotyczy smacznych i nieco bardziej egzotycznych gatunków, jak karmazyn, miętus, brama czy też łupacz i australis. Oferujemy także ryby żyjące w wodach słodkich, jak sandacz, szczupak i inne.

Dynamicznie rozwija się segment ryb schłodzonych, dostępnych w formie gotowych do przyrządzenia filetów i polędwic, co stanowi znaczące ułatwienie dla konsumentów oraz segmentu HoReCa.

Duży segment ryb mrożonych pozostaje natomiast stabilny dzięki wygodzie przechowywania, trwałości i stałej dostępności oferowanych gatunków.

Z drugiej strony mamy trend convenience, w który wpisują się dania gotowe i produkty panierowane. Proszę opowiedzieć więcej o tej kategorii z Waszego portfolio.

Trend convenience zyskuje na popularności, szczególnie wśród młodszych konsumentów, którzy cenią sobie szybkość i łatwość przygotowania posiłków. W naszej ofercie posiadamy szeroki wybór produktów panierowanych, które są energetycznym i powszechnie lubianym rozwiązaniem na szybki obiad lub przekąskę. Ich przygotowanie możliwe jest nie tylko na patelni, ale też w piekarniku bez konieczności stosowania oleju.

Czy okres przedświąteczny sprzyja spożyciu ryb? Które pozycje zwiększają swoją sprzedaż w tym czasie?

Okres przedświąteczny, a szczególnie czas Bożego Narodzenia, to moment, gdy spożycie ryb kolosalnie wzrasta. Polacy tradycyjnie sięgają po karpia, ale coraz częściej również po inne gatunki ryb, a nawet owoce morza, co bardzo nas cieszy, gdyż to właśnie te święta są najlepszym momentem na poznawanie bogactwa kulinarnego ryb i owoców morza, które nie ma sobie równych.

W naszej ofercie znajdują się produkty, które idealnie wpisują się w świąteczne menu, umożliwiając na przykład przygotowanie niezwykle popularnego podczas Bożego Narodzenia dania, jak ryba po grecku w najróżniejszych odsłonach. To także szeroka gama krewetek i innych owoców morza.

Jakie plany ma ABRAMCZYK na przyszłość?

Nasze plany na przyszłość koncentrują się na dalszym rozwoju oferty produktowej, szczególnie w obszarze produktów zdrowych, ekologicznych, pochodzących ze zrównoważonych połowów. Chcemy również kontynuować inwestycje w nowoczesne technologie produkcji. Naszym celem jest umocnienie pozycji lidera na rynku polskim oraz dalszy wzrost obecności na rynkach zagranicznych. Z pewnością zaowocuje to nowymi produktami i rozwiązaniami zarówno dla rynku nowoczesnego, jak i tradycyjnego oraz segmentu HoReCa.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Książek




tagi: Abramczyk , ryby , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,