38 ton żywności dla potrzebujących - jak Lidl Polska zapobiega marnowaniu żywności?
Wtorek, 08 października 2024
W 2023 roku sieć Lidl przekazała lokalnym oddziałom Fundacji Caritas ponad 38 ton żywności dla potrzebujących, o wartości ponad 1,3 mln złotych.
Z badania przeprowadzonego przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy i Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego wynika, że w Polsce rocznie marnuje się prawie 4,8 mln ton jedzenia. 60 proc. wyrzucanej żywności pochodzi z gospodarstw domowych, a handel odpowiada za straty na poziomie ok. 7 proc. w skali kraju1. Z tego względu Lidl Polska dąży do ograniczania marnowania żywności w swojej działalności operacyjnej, a także zachęca klientów do przemyślanych zakupów i angażuje się w akcje edukujące społeczeństwo w tym temacie.
Lidl Polska kontra marnowanie żywności
Marnowanie żywności to dla Lidl Polska kwestia środowiskowa, etyczna oraz finansowa. Zapobieganie temu problemowi jest jednym z celów w strategii CSR firmy. Oprócz organizowania w swoich sklepach zbiórek żywności, Lidl Polska przekazuje lokalnym oddziałom Caritas Polska artykuły z krótką datą przydatności do spożycia lub uszkodzeniami opakowań niewpływającymi na jakość produktu.
Lidl Polska przekazuje także oddziałom Caritas Polska artykuły dla osób starszych, chorych czy żyjących w ubóstwie. Aktywnie uczestniczy w programie „Spiżarnia Caritas”, która ma na celu ograniczenie marnowania żywności i wsparcie osób potrzebujących pomocy żywnościowej. W 2023 sieć Lidl uczestniczyła w 148 przekazaniach towaru do Caritas o całkowitej wartości 2.8 mln zł – z tego przekazano bezpośrednio ponad 38 ton żywności o wartości 1 340 694 zł.
Ponadto Lidl Polska już na poziomie każdego sklepu optymalizuje wielkość zamówień oraz stosuje system przecen, aby skutecznie minimalizować ryzyko marnowania żywności.
We wszystkich sklepach Lidl Polska prowadzi akcję „Kupuję, nie marnuję”. W jej ramach znajdziemy artykuły z wielu grup asortymentowych – np. świeże mięso, drób i ryby, produkty chłodnicze, suche, owoce oraz warzywa itp. Wspomniane artykuły są przeceniane przed upływem terminu przydatności do spożycia (lub np. ze względu uszkodzone opakowanie) i wycofywane w dniu, gdy termin przydatności do spożycia się kończy.
Natomiast w ubiegłych latach w sklepach Lidl Polska klienci mogli kupić „krzywe” marchewki oraz buraki, nieperfekcyjne papryki, „opalone” pomidory i „za duże” jabłka. Sieć konsekwentnie działa na rzecz ograniczenia marnotrawienia żywności, wprowadzając zmiany już na poziomie łańcucha dostaw.
Rozwiązania systemowe
Lidl Polska stosuje także AutoDispo – automatyczny system zamawiania towaru, który analizuje bieżący stan oraz odsprzedaż każdego pojedynczego artykułu w sklepie, sprawdza jego dostępność w magazynie i nakłada na to prognozę sprzedaży. Dzięki temu są możliwe zamawianie ilości towaru adekwatnej do popytu i zapobieganie marnowaniu żywności. Dodatkowo wdrożone zostały zasady wykładania towaru mające na celu minimalizację marnowania żywności poprzez właściwe zarządzanie datami przydatności do spożycia. Sieć wykorzystuje również systemową kontrolę dat przydatności do spożycia. Jest ona ustalana dla każdego artykułu podlegającego kontroli świeżości. Dzięki temu istnieje możliwość prowadzenia akcje przecen towarów przed upływem ostatecznego terminu ich przydatności do spożycia. Towary wymagające chłodzenia są monitorowane od momentu przyjęcia do centrum dystrybucji aż do sprzedaży w naszych sklepach. Dzięki szczegółowemu opisowi postępowania z artykułami wymagającymi chłodzenia ograniczane jest ryzyko marnowania żywności spowodowane niewłaściwym przechowywaniem produktów.
Praktyczne porady
Kolejnym działaniem Lidl Polska w celu zapobiegania marnowaniu żywności jest coroczna kampania “Sztuka niemarnowania”, dzięki której konsumenci mogli poznać praktyczne rady oraz przepisy kulinarne pozwalające racjonalnie gospodarować jedzeniem. W trakcie akcji promowane są również dobre praktyki, dzięki którym można dłużej przechowywać żywność i lepiej wykorzystywać resztki.
Wraz z partnerem Federacją Polskich Banków Żywności, w ramach programu „EkoMisja. Nie marnuję!”, Lidl Polska prowadzi w szkołach zajęcia na temat niemarnowania zasobów, w tym żywności. Treści edukacyjne w ramach programu „EkoMisja. Nie marnuję!” trafiły już do 211 tys. uczniów z 2300 szkół w Polsce.
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.