Wiadomości

NoLo sięga po sklepowe półki

Czwartek, 03 października 2024
To nie chwilowa moda, a trend, który zostanie z nami na długo i w perspektywie najbliższych lat nabierze przyspieszenia. Widać to zwłaszcza po tegorocznym sezonie wakacyjnym. NoLo – określenie, które w ostatnim czasie robi prawdziwą furorę – to świadome wybieranie napojów o niższej bądź zerowej zawartości alkoholu. Na trend reagują zarówno producenci, jak i największe sieci handlowe. Socjologowie mówią wprost: - Polacy budują bezpieczeństwo na świadomości posiadania kontroli w każdej sytuacji. Produkty bezalkoholowe bardzo im w tym pomagają.
Wino goni piwo

Można powiedzieć, że na przestrzeni ostatnich kilku lat w sklepach dokonała się prawdziwa rewolucja. Gdy popatrzymy na sklepowe półki w działach z alkoholem, bez trudu można znaleźć bezalkoholowe odpowiedniki praktycznie każdego trunku – piwa, wina, whisky, ginu czy rumu. Mało tego – są one coraz lepszej jakości.

Trend widać w cyfrach. Z najnowszych badań firmy Nielsen IQ wynika, że warianty bezalkoholowe cieszą się niesamowitymi wzrostami -  liderem jest piwo, ale skutecznie depcze mu po piętach wino 0%.

- Piwa bezalkoholowe stanowią już ponad 7% wartości sprzedaży całej kategorii piw, odnotowując tym samym niemal 1pp wzrostu znaczenia rok do roku – mówi Anna Wagner, Client Business Partner w NielsenIQ. - Wina są drugą kategorią, gdzie istotność wariantów bezalkoholowych jest największa. Wyjątkowo dobrze przyjęły się w winach musujących. Ich sprzedaż zarówno wartościowa jak i wolumenowa rośnie ponad 50% i stanowią już 5% sprzedaży wszystkich win musujących. Na znaczeniu znacznie zyskują również warianty bezalkoholowe wermutów, rosnąc o 1pp i teraz odpowiadają za 2% sprzedaży kategorii. Nieco wolniej rośnie znaczenie bezalkoholowych win deserowych, ale te już odpowiadają za 3% wartości sprzedaży tych win1 – tłumaczy Anna Wagner.

Bezalkoholowe bąbelki

Zdecydowanym liderem w kategorii Sparkling alcohol free jest Mionetto 0% firmy Henkell Freixenet Polska. Wystarczyły mu dwa lata na rynku, aby stać się gospodarzem tego segmentu.

- W tym segmencie mamy do czynienia z dużą tendencją wzrostową - wolumenowo to już rynek wielkości 1,5 mln litrów z dynamiką 51,9 %.  Mionetto jako mocny lider rynku z udziałem wartościowym 56,6 % i dynamiką +75,9 % w największym stopniu odpowiada za wzrost kategorii2 – mówi Hanna Hausman, Kierownik Marketingu w firmie Henkell Freixenet Polska.

Jak powstaje bezalkoholowe Mionetto? Alkohol jest eliminowany na jednym z końcowych etapów produkcji - w procesie destylacji próżniowej. To pozwala uzyskać prawdziwy smak wina musującego. To on jest tu kluczowy.

- Smak - to o niego toczy się tu walka – tłumaczy Tomasz Potrzebowski, Międzynarodowy Ekspert ds. Rozwoju Rynku Wina w firmie Henkell Freixenet Polska. - Dobre wino bezalkoholowe musi po prostu genialnie smakować i wygrywa ten producent, który potrafi zaoferować taki produkt.

Co daje nam NoLo?

Producenci z branży alkoholowej nie mają wątpliwości – trend NoLo, czyli świadome wybieranie napojów o niższej bądź zerowej zawartości alkoholu, będzie przybierał na sile.

- Z całą pewnością mogę stwierdzić, że rozwój produktów oznaczonych jako „alko free” to nie chwilowa moda, a trend, który zostanie z nami na długo i w perspektywie najbliższych lat nabierze przyspieszenia – mówi Joanna Semczuk, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Logistyki i Handlu w firmie Henkell Freixenet Polska. - Powód? Zwiększająca się świadomość produktowa, a także moda na zdrowy tryb życia. Szczególnie dobrze to widać po wyborach dokonywanych przez najmłodsze pokolenie – generację Z. Po produkty bezalkoholowe bardzo chętnie sięgają też kierowcy, osoby będące na diecie czy - ze względu na stan zdrowia - niemogące pić alkoholu. No i jeszcze jedna istotna sprawa: gdy w towarzystwie wznoszony jest jakiś toast, osoby niepijące alkoholu także mogą uczestniczyć w celebracji. Produkty te maję więc także rolę socjalizującą, nikt nie czuje się wykluczony.

Nad fenomenem NoLo pochylają się także socjologowie.

- W obecnym świecie pełnym zagrożeń i niepewności coraz ważniejsze jest dla nas poczucie bezpieczeństwa – uważa Dorota Peretiatkowicz, socjolożka, prezeska zarządu w firmie IRCenter. – Polacy budują bezpieczeństwo na świadomości posiadania kontroli w każdej sytuacji. Produkty bezalkoholowe bardzo im w tym pomagają. Szczególnie jest to widoczne wśród młodych osób, które chcą próbować nowych smaków, eksperymentować (to zaspokaja im potrzebę czerpania z życia przyjemności), a jednocześnie nie narażać się na złe samopoczucie następnego dnia. Mają tak mało czasu dla siebie, że nie chcą go tracić na leczenie się z kaca. Zamiast FOMO (Fear of Missing out – lęk, związany z tym, że mnie coś ominie) wybierają POMO (Pleasure of Missing Out – przyjemność omijania niektórych rzeczy). Mogą dzięki niemu nie zmieniać swoich zwyczajów spędzania wolnego czasu i jednocześnie mieć kontrolę nad tym, co się dzieje – mówi Dorota Peretiatkowicz.

0% - must have na półce

Zmiany w potrzebach i wyborach konsumenckich dostrzegają już handlowcy. Dziś, dobrze skrojona oferta winiarska, nie może pomijać produktów bezalkoholowych.

- W ostatnich 12 miesiącach widzimy rosnące zainteresowanie alkoholami 0% na rynku osiągające 16% wzrost wolumenowy – przyznaje Arleta Sobierajczyk, starsza menedżerka ds. badań rynku i analiz konsumentów w sieci Biedronka. - Kategorią, która jest niekwestionowanym liderem są piwa 0%, których rozwój widzimy już od kilku lat, drugą kategorią co do wielkości są wina 0%.  W związku z rosnącą tendencją NoLo, sukcesywnie staramy się rozszerzać naszą ofertę napojów bezalkoholowych. Obecnie w stałym asortymencie w kategorii win posiadamy - wino musujące 0%, napój aperitvo 0%, idealny do przygotowania drinków bezalkoholowych oraz wina spokojne 0% (stołowe) – mówi przedstawicielka sieci Biedronka.

Tylko w ofercie firmy Henkell Freixenet Polska są w tej chwili wersje bezalkoholowe win spokojnych i musujących, likier Aperitivo, a także Lubuski Free. I nie jest to lista zamknięta.

- Zainteresowanie produktami bezalkoholowymi jest tak duże, że od pewnego czasu postanowiliśmy wydzielać specjalne miejsca na sklepowych ekspozycjach właśnie dla oferty 0%, a także tworzyć materiały POS dedykowane tylko tej kategorii – mówi Anna Pawłowska-Kruzińska, Szef Działu Rozwoju Biznesu i Komunikacji w firmie Henkell Freixenet Polska.

Jak dobrze zbudować półkę z produktami bezalkoholowymi? Prostą radę dla handlowców ma ekspert winiarski, Tomasz Potrzebowski.

- Warto sięgać po liderów kategorii, wtedy mamy pewność, że mamy na półce produkt najwyższej jakości. A to docenią konsumenci – uważa Tomasz Potrzebowski, Międzynarodowy Ekspert ds. Rozwoju Rynku Wina w firmie Henkell Freixenet Polska.

Bez alkoholu, proszę

To, że trend NoLo zatacza coraz szersze kręgi, widać już w barach i restauracjach. Mocktaile, czyli bezalkoholowe drinki, to wręcz obowiązek w dobrze zbudowanej karcie.  Także i tu docierają nowe rozwiązania i możliwości.

Tego lata premierę miał nowy produkt firmy Henkell Freixenet Polska -  Mionetto Aperitivo Alcohol Free. W połączeniu z Mionetto Alcohol Free 0.0%, pozwala na przygotowanie bezalkoholowej wersji słynnego pomarańczowego drinka -  Mionetto Spritz Free.

- Wiemy, że bezalkoholowe aperitivo było bardzo wyczekiwane przede wszystkim przez rynek HoReCa. Wielu osobom brakowało bezalkoholowego szpryca, a dzisiaj jego „złożenie” jest już możliwe, właśnie dzięki produktom z linii  Mionetto – mówi Tomasz Potrzebowski, Międzynarodowy Ekspert ds. Rozwoju Rynku Wina w firmie Henkell Freixenet Polska.

Wygląda więc na to, że Trend NoLo zostanie z nami na długo, a produkty 0% na dobre rozgoszczą się na sklepowych półkach.

- Jakość i receptura produktów bezalkoholowych zdecydowanie poprawiła się w ostatnich latach i smak zdecydowanie przemawia do konsumentów. Postępujący trend, w ograniczaniu i wręcz zaprzestaniu spożycia alkoholu, również dobrze wróży dalszemu rozwojowi tego segmentu – podsumowuje Anna Wagner, Client Business Partner w NielsenIQ.




1  NielsenIQ Consumer Outlook lipiec 2024
NIQ Market Track, Cała Polska jako suma rynków: hipermarkety, supermarkety, dyskonty, duże, średnie i małe sklepy spożywcze, kioski, stacje benzynowe, Panel Handlu Detalicznego, wartość i wielkość sprzedaży, ostatni rok to 52 tygodnie kończące się na 30 sierpnia 2024, porównywany do analogicznego okresu z przed roku,kategoria:alkohole bezalkoholowe.
2* Henkell Freixenet za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food), Sprzedaż wolumenowa, w okresie w31 2022 – w30 2023 vs. w31 2023 – w30 2024, w kategorii: Wina musujące, Segment: Alcohol content: 0% - 0.49% ;
** Henkell Freixenet za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food), Dynamika sprzedaży wartościowej, Udział w sprzedaży wartościowej, w okresie w31 2022 – w30 2023 vs. w31 2023 – w30 2024, w kategorii: Wina musujące, Segment: Alcohol content: 0% - 0.49%



tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,