Z rynku FMCG

Danone przeciwdziała marnowaniu żywności

Środa, 25 września 2024
Według danych ONZ każdego roku na świecie marnowana jest ponad 1/3 wyprodukowanej żywności. Powoduje to straty zarówno ekonomiczne, jak i środowiskowe, bowiem takie marnotrawstwo jest jednym z istotnych czynników wpływających na zmiany klimatyczne. Dzięki wdrażanym od lat działaniom i inicjatywom, Danone zapobiega marnowaniu produktów i minimalizuje straty surowców w procesie produkcji. Obchodzony 29 września Dzień Świadomości o Marnowaniu Żywności to dobra okazja, by poznać podejmowane przez spółkę akcje, a także przypomnieć, co każdy z nas może zrobić, by nie marnować jedzenia na co dzień.
Międzynarodowy Dzień Świadomości o Marnowaniu Żywności został ustanowiony w 2019 roku przez ONZ. To, że edukacja w tym zakresie jest potrzebna, potwierdzają dane. Z badań Federacji Polskich Banków Żywności wynika bowiem, że w 2023 roku w Polsce aż 56% badanych przyznało się do wyrzucania jedzenia w swoich domach. Szacuje się, że rocznie marnujemy w kraju około 4,8 mln ton żywności, z czego 60% stanowi żywność z gospodarstw domowych2.

Chrońmy zasoby

W Danone kwestia przeciwdziałania marnowaniu żywności uwzględniona jest w strategii zrównoważonego rozwoju Droga Pozytywnego Wpływu i stanowi ważną jej część. Marnowanie żywności to działanie nie tylko nieekonomiczne, ale - co ważniejsze – to działanie na szkodę środowiska. Produkcja żywności wiąże się z wykorzystaniem wielu zasobów, np. wody czy energii. Jej wyrzucenie oznacza zatem zmarnowanie tych zasobów. Ponadto, utylizacja żywności, która trafia do kosza przyczynia się do emisji gazów cieplarnianych, w tym metanu – mówi Paulina Kaczmarek, kierowniczka działu zrównoważonego rozwoju w grupie spółek DANONE.

Danone od lat podejmuje szereg działań pozwalających na zmniejszenie strat żywności w całym procesie produkcji – zarówno na etapie pojedynczych surowców, z których powstają serki i jogurty, jak i na etapie gotowego produktu.

Strategia: zero odpadów

W fabryce Danone w Bieruniu obowiązuje zasada ograniczania strat u źródła, dlatego tam, gdzie to możliwe wdrażane są odpowiednie rozwiązania techniczne i organizacyjne. Ok. 70% resztek żywnościowych, niemożliwych do wykorzystania w produkcji, jest ponownie wykorzystywana jako surowiec na paszę dla zwierząt. Pozostałe resztki  przekazywane są w 100% do odzysku lub recyklingu, m.in. na produkcję biogazu. Dzięki temu żadne resztki żywnościowe powstałe na etapie produkcji nie trafiają na wysypisko. Odpowiednie rozwiązania wdrażamy także w naszym łańcuchu logistycznym, gdzie wspiera nas narzędzie do zarządzania ryzykiem potencjalnych strat. Wpłynęło ono na redukcję strat gotowego produktu. W 2023 roku ograniczyliśmy straty związane z przekroczeniem terminu przydatności do spożycia naszych produktów do zera! – dodaje Paulina Kaczmarek.

Współpraca z partnerami

Starania Danone o to, by gotowy produkt nie stał się odpadem wspierane są przez partnerów. Od lat spółka współpracuje z Bankami Żywności w Polsce, gdzie przekazywane są produkty mleczne z krótką datą przydatności do spożycia. W 2023 roku przekazane zostały produkty o łącznej wartości blisko 850 tys. zł. Ponadto, Danone współpracuje także z twórcami aplikacji ratującej żywność przed zmarnowaniem Too Good To Go, gdzie za symboliczną kwotę konsumenci mogą „uratować” produkty z krótką datą. Wśród nich są zarówno produkty mleczne Danone, jak i pochodzenia roślinnego marki Alpro. Od początku współpracy, wspólnie z konsumentami korzystającymi z aplikacji, uratowanych zostało blisko 61 tys. paczek niespodzianek zawierających wspomniane produkty. W tym roku od zmarnowania uratowano blisko 14,5 tys. takich paczek3.

Współpraca z Danone to doskonały przykład realnego przeciwdziałania marnowaniu żywności na dwóch płaszczyznach. Dzięki aplikacji Too Good To Go uratowaliśmy już tysiące produktów. Z kolei w ramach kampanii "Często Dobre Dłużej", już od trzech lat edukujemy konsumentów, pomagając im podejmować bardziej świadome decyzje w ich domach. Razem możemy realnie wpływać na bardziej zrównoważoną przyszłość - mówi Anna Podkowińska-Tretyn, Country Directorka Too Good To Go.

Często dobre dłużej

Jednym z istotnych działań podjętych we współpracy z Too Good To Go jest przystąpienie do kampanii „Często dobre dłużej”, w ramach której producenci żywności przekonują konsumentów – poprzez specjalne oznaczenia – żeby sprawdzili, czy dany produkt faktycznie nie nadaje się do zjedzenia zanim podejmą decyzję o jego wyrzuceniu do kosza. Jak? Wykorzystując zmysły wzroku, węchu oraz smaku. Co ciekawe, z najnowszych badań przeprowadzonych na zlecenie Too Good To Go wynika, że 67% Polaków spożywa jedzenie, kiedy data na opakowaniu minęła. Niestety, nadal mamy problem z rozróżnieniem terminów „najlepiej spożyć przed” i „należy spożyć do” (52%)4.

Produkty Danone, dzięki wysokiej jakości używanych surowców, zastosowanej technologii produkcji, a także wdrożonym z zakładzie najwyższym standardom, są często dobre dłużej niż wskazywałaby na to data przydatności do spożycia. Właśnie dlatego na etykietach wybranych produktów z portfolio Danone (np. Danio czy Activia) oznaczenie „należy spożyć do” spółka zastąpiła oznaczeniem daty minimalnej trwałości „najlepiej spożyć przed”. To nie jest tak, że jak tylko minie dzień wskazany na opakowaniu, to produkt nagle staje się niezdatny do zjedzenia. Produkty Danone powstają z najwyższej jakości surowców i przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa, dlatego – o ile oczywiście były prawidłowo przechowywane – będą dalej bezpieczne i smaczne nawet po terminie minimalnej przydatności. Wystarczy po otwarciu sprawdzić, czy nie ma widocznych zmian, wąchając i smakując produkt  – mówi Barbara Bartecka, Dyrektor ds. Jakości i Bezpieczeństwa Żywności, grupa spółek DANONE.

Proste kroki do niemarnowania żywności

Działania podejmowane przez producentów żywności mają ogromne znaczenie w procesie przeciwdziałania marnowaniu żywności. Niezwykle ważne jest również to, co w tym zakresie robi każdy z nas. W końcu dane pokazują, że 60% marnowanych produktów pochodzi właśnie z gospodarstw domowych. Najczęściej wyrzucamy pieczywo (52%) oraz produkty świeże - owoce (38%), warzywa (36%) czy wędliny (32%)5. Można temu zapobiec, m.in. planując swoje posiłki i zakupy tak, by nie kupować na zapas. Dzięki temu kupujemy tylko to, co będzie nam potrzebne w najbliższym czasie w ilości, którą zużyjemy. Ważne jest też prawidłowe przechowywanie żywności tak, by jak najdłużej zachowała ona swoją świeżość. Pomocne w przeciwdziałaniu marnowania żywności jest również wykorzystywanie resztek – nie bójmy się eksperymentować w kuchni i kreować dania z tego, co zostało nam z posiłków jedzonych poprzedniego dnia. Patrzmy też na daty ważności produktów i wykorzystujmy w pierwszej kolejności te, które przeterminują się szybciej. Pamiętajmy przy tym jednak, że sporo produktów jest zdatnych do zjedzenia dłużej niż wskazuje na to data na opakowaniu. Sprawdźmy, czy produkt nadaje się do zjedzenia zanim wrzucimy go do kosza, sprawdzając czy dobrze wygląda, pachnie i smakuje. Tych kilka zasad pozwoli każdemu z nas przyczynić się do redukcji odpadów żywnościowych i zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne.




1  Dotyczy resztek żywieniowych powstałych w procesie produkcji, a także gotowych produktów, lata 2023 oraz 2024.
2  Raport Nie marnuj Żywności, Banki Żywności, 2023.
3  Wg danych Too Good To Go.
4  Badanie Opinia24 dla Too Good To Go, przeprowadzone na grupie 1000 respondentów, 2024.



Źródło: 24/7Communication
Fot: mat. prasowe

tagi: Danone , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,