Kategorie produktów

Trendy w wyposażeniu sklepów

Piątek, 13 września 2024 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 09/223. Wrzesień 2024
Branża retail co chwilę testuje nowe rozwiązania i technologie. Inteligentne narzędzia usprawniające działanie handlu są na porządku dziennym i zdają się nie mieć ograniczeń. A jak wyglądają obecne trendy? W co inwestują producenci wyposażenia sklepów i co aktualnie zyskuje na popularności?
Sztuczna inteligencja na dobre zagościła we wszystkich sferach gospodarki, a nawet w naszym codziennym, prywatnym życiu. Stąd też nie dziwi fakt, że jest ona wykorzystywana, podobnie jak inne nowoczesne technologie, do usprawniania branży handlowej.

Potrzeby, które zmieniają rynek

Sytuacja geopolityczna wywarła ogromny wpływ na współczesny handel. Wszechobecny kryzys, problem z surowcami, a także z brakami kadrowymi to pokłosie pandemii, konfliktu zbrojnego na Wschodzie, a także innych wyjątkowych czynników, które kształtują obraz rynku w ostatnim czasie.

„W ostatnich latach w wyposażeniu sklepów zachodzą znaczące zmiany, kształtowane przez nowoczesne technologie i zmieniające się potrzeby konsumentów. Epidemia, wojna oraz idąca za tym ostrożność inwestycyjna spowodowały umocnienie tendencji do poszukiwania trwalszych, niezawodnych i automatyzujących procesy rozwiązań” – wskazuje Paweł Kawka, Sales Manager w firmie Rabugino.

Próba znalezienia złotego środka jest widoczna w działaniach, jakie podejmują retailerzy. Śmiało korzystają z zaawansowanych technologii, które skutecznie wypełniają braki kadrowe, skracają proces zakupowy, a tym samym rozwiązują największe problemy współczesnego handlu.

Czego oczekuje współczesny handel?

Jak wskazują rynkowi eksperci i przedstawiciele branży – innowacyjność jest kluczem do sukcesu. Retailer musi wykazać się nowatorskim spojrzeniem na handel i zapewnić rozwiązania skrojone do współczesnych potrzeb.

„Innowacje towarzyszą handlowi detalicznemu cały czas. Świat retailu to wręcz jedno, wielkie laboratorium. Handel głosowy, rzeczywistość rozszerzona, aż po robotykę i automatyzację. Sprzedawcy cały czas wykorzystują moc technologii do tworzenia płynnych i spersonalizowanych doświadczeń zakupowych. Wykorzystanie technologii AI pozwoli dokładniej przewidywać potrzeby klientów, optymalizować zarządzanie zapasami, personalizować działania marketingowe i tworzyć bardziej płynne, angażujące doświadczenia zakupowe. Na teraz pewnie nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jak bardzo może to wpłynąć na zmianę handlu detalicznego. Na pewno bardzo” – podkreśla Piotr Lutek, Marketing Business Partner, Modern Expo.

Wózek na miarę czasów

W ostatnich latach ogromną rewolucję przeszło podejście do wózków sklepowych. Producenci dbają nie tylko o ich ergonomiczność, dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami czy ekologiczność surowców, ale też o bardziej zaawansowane funkcje.

Firma Damix oferuje różnorodną ofertę wózków – zarówno klasycznych, jak i bardziej zaawansowanych konstrukcyjnie, a nawet technologicznie. A kooperacje z innymi producentami, m.in. ZeroQs, jeszcze mocniej wpisują się w realizację potrzeb współczesnego klienta.

„To co ważne to fakt, że integrujemy cały proces zakupowy – od skanowania produktów po płatność – bez potrzeby stawania w kolejce czy przechodzenia przez kasę. To nie tylko oszczędza czas konsumentów, ale również zmniejsza koszty operacyjne dla sklepów, eliminując potrzebę zarządzania przestrzenią kasową i pracownikami obsługującymi kasy” – wskazuje Jarosław Kaczmarczyk, Chief Executive Officer w ZeroQs.

„Dodatkowo nasze wózki są bardziej mobilne i mogą być używane w różnorodnych konfiguracjach sklepowych, co daje większą elastyczność w aranżacji przestrzeni sprzedażowej. Dla właścicieli sklepów, którzy chcą wyróżnić się na tle konkurencji i oferować nowoczesne, wygodne rozwiązania dla swoich klientów, nasza technologia jest zdecydowanie bardziej funkcjonalna” – podkreśla ekspert.

Inkluzywność kluczem do realizacji potrzeb

Mogłoby się wydawać, że pewne elementy, jak sklepowy wózek, pozostaną w swojej klasycznej formie jedyną opcją. Rozwój technologii i kreatywność twórców pokazują, że nie tylko opcji jest znacznie więcej, ale producenci są w stanie zaspokoić potrzeby różnych grup odbiorców.

„To, z czego jesteśmy najbardziej dumni, to inkluzywność. Niedawno w paryskim hipermarkecie Carrefour pojawiły się nasze modele Twinst for All – wózki w pełni dostosowane do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Proces zakupowy ułatwiają uchwyty na dwie duże torby wielokrotnego użytku, zamontowany skaner lub podstawka na smartfona oraz obniżona wysokość. Twinst jest lekki, łatwy do zamontowania i pozwala osobie z niepełnosprawnością na całkowicie samodzielne zakupy. Model ten może służyć osobom z niepełnosprawnościami w każdym rodzaju sklepu. Oczywiście w naszej ofercie wózek Twinst występuje w wersji dla osób pełnosprawnych” – podkreśla Paweł Kawka z Rabugino.

Jak zaznacza ekspert – innym projektem firmy, realizującym specjalne potrzeby, jest Mini Pet Basket. To wózek o pojemności 80 l ze specjalnym pojemnikiem dla zwierząt. Jest niezwykle popularny we Włoszech. Konstrukcja Pet Basketu jest lekka, montowana na zewnątrz. Co ważne, zwierzę nie ma kontaktu z zakupami w koszu głównym.

„Jako marka wózków nie tylko śledzimy ściśle produktowe trendy, ale obserwujemy kierunki i zmiany na całym rynku retail. To ważne, bo jedna zmiana jest zwykle powodem następnej. To, że nie jesteśmy producentem smartfonów nie oznacza, że nie musimy śledzić rozwoju aplikacji mobilnych. Jeszcze niedawno nikt nie przypuszczał, że aby zrobić zakupy bez udziału obsługi wystarczy wózek z uchwytem na smartfona!” – wskazuje Paweł Kawka.

Mobilny asystent

Okazuje się, że wózki mogą być również kasami, czyli wypełniać dwie potrzeby w tym samym czasie. Takie rozwiązanie oferuje m.in. firma MAGO.

„Świat i technologia idą naprzód. Nowoczesne kasy samoobsługowe to jeżdżący asystenci podpowiadający nam listy zakupowe, wskazujący ścieżki dotarcia do produktu, informujący o składach produktów i promocjach, którymi są objęte. CLEVER – inteligentny wózek – to jeden z flagowych produktów MAGO, który wprowadza retailerów i kupujących w nową rzeczywistość customer experience – interakcji w procesie zakupowym, pozwalającej na dialog z kupującym przy półce, w momencie podejmowania przez niego decyzji zakupowych. Sama płatność to już niewielki ułamek procesu, który niejako dzieje się przy okazji” – komentuje Maciej Czapiewski, dyrektor ds. nowych technologii w MAGO.

Strefa kasy – nowocześnie i wygodnie

„Kasy samoobsługowe są już nieodłącznym elementem handlu detalicznego. Nowinka technologiczna, która zawitała do punktów handlowych ponad dekadę temu, szybko zaskarbiła sobie uznanie klientów. A może przede wszystkim detalistów ze względu na obniżenie kosztów i skracanie kolejek. Szacunki wskazują, że tego typu inwestycja zwraca się w okresie 24-30 miesięcy, czyli szybko. Tego typu kasy powinny również korzystnie wpływać na jakość obsługi klienta, głównie jej komfort. A za tym idzie możliwość zwiększania obrotów placówki. To już nie potencjał technologiczny, ale rzeczywistość detaliczna” – podkreśla Piotr Lutek.

Ekspert wskazuje, że posiadanie kas samoobsługowych we wszystkich sklepach jest celem wielu sieci handlowych. W którą stronę mogą iść prace nad ich udoskonaleniem? „Moim zdaniem w kierunku likwidacji ich największej słabości, czyli krótszego czasu oczekiwania, co przekłada się na niższą skłonność klienta do robienia zakupów impulsowych. Amerykańska firma Videomining przeprowadziła badania, które wskazują, że dłuższy czas oczekiwania w kolejce do kasy przekłada się na wyższe zainteresowanie produktami eksponowanymi w strefie kasowej. O ile? Dłuższe o 20 sekund oczekiwanie przekłada się na zwiększenie zaangażowania o 8%, co z kolei skutkuje wzrostem sprzedaży między 3,3% a 4,8%. W skali sektora to setki milionów złotych. Królem będzie ten, kto rozwiąże ten kłopot” – wyjaśnia Piotr Lutek z Modern Expo.

Autonomiczność i automatyzacja

Maciej Czapiewski, dyrektor ds. nowych technologii z firmy MAGO, podkreśla, że kreatywność retailerów sięga dalej niż dostępne rozwiązania. Zatem możemy się spodziewać jeszcze bardziej nowoczesnych rozwiązań.

„To nie koniec (r)ewolucji w obszarze retailu. Nowoczesny sklep może mieć postać zupełnie zautomatyzowanej i autonomicznej jednostki. Dostępność 24/7, szeroka gama asortymentowa, wyeliminowanie olbrzymiej części kosztów związanych z funkcjonowaniem tradycyjnych placówek oraz problemów z pozyskaniem personelu – to niektóre z cech linii sklepów zautomatyzowanych NEXTO. NEXTO DISPLAY dla szybkich i impulsowych produktów świeżych widocznych w witrynie, SELECT dla uzupełnienia zapasów, weekendowych i nocnych wypadów oraz obsługi zamówień e-commerce’owych” – opisuje ekspert.

Wiele rozwiązań, jakie prezentują retailerzy, jest wprowadzonych natychmiast do przestrzeni handlowej. Inne wymagają czasu na dostosowanie do wymogów rynku i obecnej gotowości podmiotów, które będą je wdrażały. Dużo zależy też od samych konsumentów, którzy weryfikują swoim działaniem i decyzjami zasadność ich obecności.

„Powyższe rozwiązania stanowią znaczący, choć nie jedyny wkład dla wielu obszarów optymalizacji procesów retailowych, którymi zajmuje się firma MAGO, budując szerokie portfolio urządzeń i systemów odpowiadających na potrzeby kupujących i sprzedawców” – dodaje Maciej Czapiewski.

Przyszłość handlu i retailu

Eksperci są zgodni co do tego, że nowoczesne technologie będą determinowały kształt retailu - nie tylko tego w Polsce, ale na całym świecie. Należy jednak zauważyć, że poziom rozwoju osiągnięty na naszym krajowym rynku jest jednym z wyższych w Europie. Producenci korzystają z nowatorskich narzędzi, w tym AI, i z dużym sukcesem wdrażają rozwiązania przyszłości w aktualny obraz handlu.

Wspomniana sztuczna inteligencja będzie miała z pewnością ogromny wpływ na usprawnienie procesów zachodzących w działach kreacji firm retailowych. A tym samym możemy się spodziewać, że nowe rozwiązania jeszcze lepiej będą odpowiadać na potrzeby klientów i dostarczą im jeszcze lepszych doświadczeń zakupowych.

Przyszłość retailu to z pewnością jeszcze więcej technologicznych udogodnień i narzędzi pozwalających na szybsze, łatwiejsze i przyjemniejsze zakupy. W najbliższych latach z pewnością możemy spodziewać się nietuzinkowych pomysłów, a także ich śmiałego wcielania w rzeczywistość przez kreatorów tegoż rynku.

Joanna Kowalska
Zastępca Redaktora Naczelnego ds. Mediów Cyfrowych





tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,