Kategorie produktów

Innowacje na półce drogeryjnej

Piątek, 13 września 2024 HURT & DETAL Nr 09/223. Wrzesień 2024
W branży FMCG innowacje odgrywają kluczową rolę – zwiększają konkurencyjność, przyciągają nowych konsumentów i działają na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wyraźnie widać to wśród producentów chemii gospodarczej, kosmetyków i artykułów higienicznych, którzy prześcigają się w tworzeniu pionierskich i nowoczesnych rozwiązań. A te klienci chętnie wybierają ze sklepowych półek. W co więc warto zaopatrzyć placówki, aby spełnić wysokie oczekiwania świadomych konsumentów?
Ekologiczne opakowania, prosty skład, wyjątkowa wydajność, wielofunkcyjność czy ciekawy design – innowacji w kategoriach drogeryjnych jest wiele. Każdy konsument ma własne, unikalne wymagania. Są jednak produkty, które sprawdzą się w każdym domu.

Innowacje = ekologia

Kwestie zrównoważonego rozwoju czy społecznej odpowiedzialności biznesu, to współcześnie jedne z najważniejszych zagadnień dla wszystkich przedsiębiorstw. Producenci prężnie działają w tym obszarze, chcąc przeciwdziałać zmianom klimatu. Jednocześnie aktywność w zgodzie z tymi wartościami zapewnia im zaufanie konsumentów, które jest kluczowe dla sukcesu firmy.

A ze zrównoważonym rozwojem idą w parze innowacje. Według badania Kantar zrealizowanego dla L’Oréal1 90% Polaków uważa, że odgrywają one szczególną rolę w zmniejszeniu negatywnego wpływu na środowisko. W mniejszym stopniu innowacyjność jest rozumiana jako zmienianie i ulepszanie produktów (87% wskazań) czy jako lepsze dopasowanie do potrzeb konsumentów (84%). Głównie kobiety widzą potrzebę innowacji w kategorii kosmetyków – 41% uważa, że są one w tym obszarze bardzo/raczej potrzebne.

Co na półce?

Chemia gospodarcza to kategoria, która powinna znaleźć się w każdym sklepie, przynajmniej w podstawowym zakresie. Według NielsenIQ jej wartość wynosi ok. 4 mld zł. Co istotne, mimo rosnących cen konsumenci kupują tego rodzaju artykułów coraz więcej. Świadczą o tym dwuprocentowe wzrosty wyrażone w ilości sprzedanych sztuk – porównując dane maj 2023-czerwiec 2024 roku z wcześniejszym, analogicznym okresem. Zaletą placówki handlowej i jej szansą na większe zyski może być wzbogacenie asortymentu o innowacyjne produkty, po które chętnie sięgną smart shopperzy i klienci ciekawi nowych rozwiązań.

Innowacyjne, czyli jakie? Należy zacząć od poszerzenia półki o produkty z certyfikatami eco oraz bio. Według danych NielsenIQ2 w kategorii detergentów do prania ubrań wzrost sprzedaży wartościowej tego typu artykułów wyniósł 169% porównując dane od sierpnia 2021 roku do lipca 2022 roku z wcześniejszym, analogicznym okresem. W tym samym czasie produkty eco i bio związane z utrzymaniem czystości w domu zyskały 64% sprzedaży wartościowej.

Warto zaopatrzyć placówkę także w produkty oznaczone informacjami „hipoalergiczny” czy „odpowiedni dla skóry wrażliwej”. To ze względu na potrzeby wielu osób, które są uczulone na niektóre substancje lub zmagają się z problemami skórnymi.

Z jednej strony konsumenci stawiają na uniwersalność detergentów, a z drugiej na ich wysoką specjalizację. Rośnie zainteresowanie zarówno produktami wielofunkcyjnymi, jak i artykułami „do zadań specjalnych” – preparatami do zwalczenia pleśni, mycia piekarników czy ochrony mebli i butów. Taka specjalizacja produktów dotyczy także podkategorii środków do prania. Coraz większą popularnością cieszą się m.in. płyny do prania odzieży sportowej, wełny czy jedwabiu.

Mniej do noszenia…

Konsumenci przywiązują coraz większą wagę do skoncentrowanych formuł detergentów. Są one wygodne w użyciu, a co istotne z prozaicznego punktu widzenia – są niewielkie i lekkie, dzięki czemu można bez trudu przenieść je ze sklepu do domu czy mieszkania. Dlatego, zamiast po proszki i płyny, Polacy częściej sięgają po produkty w formie kostek i skoncentrowanych żeli. Artykuły te poza tym, że są lżejsze i mniejsze – nie kruszą się, nie rozsypują i są łatwiejsze w użyciu.

Mniejsze opakowania to także duża zaleta dla detalistów – często w sklepach nie ma wystarczająco dużo powierzchni, aby stworzyć szeroką półkę drogeryjną. Dzięki niewielkim rozmiarom omawianych produktów zmieści się ich więcej na półce i tym samym zapewni się większy wybór konsumentom. Dodatkowo klient, który nie będzie musiał nosić w koszyku dużych i ciężkich detergentów, może chętniej sięgnąć po dodatkowe produkty.

…i szorowania

Dorośli zajmujący się porządkami w domu, często nie mają dużo czasu na te czynności. Zależy im, aby zrobić to szybko i łatwo – dlatego szukają produktów, które będą proste w użyciu, wygodne i zapewnią natychmiastowy efekt. W związku z tym na sklepowych półkach wybierają warianty zawierające substancje, które w kontakcie z zabrudzeniami łatwo je usuną, bez konieczności szorowania.

Takie środki, które rozpuszczają cząsteczki brudu, nazywane są surfaktantami. Znajdują się w wielu produktach, takich jak: płyny do naczyń, preparaty do czyszczenia płyt indukcyjnych czy mycia WC. Do ich produkcji często używa się oleju palmowego i pochodnych ropy naftowej. Mają one negatywny wpływ na środowisko, szczególnie na stan wód, do których najczęściej się przedostają.

Coraz więcej producentów stosuje jednak innowacyjne substancje, które są biodegradowalne. Przykładowo firma Geno we współpracy z Unilever opracowują surfaktanty na bazie mikroorganizmów i cukrów. Wstępne szacunki wskazują, że ich produkcja może zredukować ślad węglowy nawet o 50% w porównaniu do środków z oleju palmowego.

Innowacyjne produkty z kategorii chemii gospodarczej, kosmetyków i artykułów higienicznych mają coraz bardziej skoncentrowane formuły, które zajmują mniej miejsca i przejmują część naszych obowiązków. Takie artykuły mają większą wartość dla konsumentów niż te tradycyjne, ponieważ ułatwiają im codzienne czynności. A przy tym są przyjazne dla środowiska, produkuje się je zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i przy poszanowaniu lokalnych społeczności. To wszystko razem sprawia, że konsumenci sięgają właśnie po nie.

Katarzyna Jurkitewicz
Redaktor




1 źródło: Badanie „Innowacje w złożonym otoczeniu makroekonomicznym” zostało przeprowadzone przez Kantar Polska na zlecenie L’Oréal w dniach 23-29.08.2023 na próbie 1001 osób metodą CATI.
2 źródło: NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Drug), sprzedaż wartościowa, wolumenowa w litrach i ilościowa w sztukach, okresy: sierpień 2021- lipiec 2022, kategorie: środki do prania, uniwersalne domowe środki czystości, odświeżacze powietrza, środki do mycia naczyń.


tagi: drogeria , sprzedaż , handel , konsument , rynek FMCG , kosmetyki , środki higieny , środki czystości ,