Kategorie produktów

Higiena – półka kosmetyków i akcesoriów

Piątek, 13 września 2024 HURT & DETAL Nr 09/223. Wrzesień 2024
Trendy konsumenckie zmieniają się z roku na rok i dotyczą w takim samym stopniu produktów spożywczych czy odzieży, jak i kosmetyków lub artykułów higienicznych. Polacy poszukują nowości i innowacji – propozycji, które będą nie tylko wydajne i skuteczne, ale również przystępne cenowo i delikatne dla skóry. Poza tym coraz większa liczba konsumentów zwraca uwagę również na zrównoważony rozwój, wybierając te kosmetyki i akcesoria, które powstały w ekologiczny sposób.
W raporcie „Jak dbają o siebie Polacy”1 można wyczytać, że 65% krajanów twierdzi, że dba o siebie, z czego młodsi ankietowani skupiają się głównie na pielęgnacji twarzy, ciała i włosów. Poza tym z badania przeprowadzonego przez Cosmetics Europe, opublikowanego na stronie przemyslkosmetyczny.pl2, wynika, że półka kosmetyków pielęgnacyjnych Polaków jest całkiem rozbudowana: „Analiza zwyczajów konsumentów wskazuje, że Polacy korzystają z ponad 8 różnych kosmetyków dziennie i z prawie 13 różnych kosmetyków tygodniowo. Biorąc pod lupę tylko grupę kobiet, jest to nawet więcej – średnio prawie 11 różnych produktów kosmetycznych dziennie i 16 tygodniowo. Z kolei osoby w wieku 18-24 lat korzystają z 14 różnych kosmetyków tygodniowo. Polacy nie różnią się w tych zwyczajach od przeciętnych Europejczyków, którzy korzystają z ponad 7 różnych kosmetyków dziennie i z prawie 13 różnych kosmetyków tygodniowo. W grupie kobiet te liczby to odpowiednio prawie 9 różnych produktów kosmetycznych dziennie i 15 tygodniowo, a wśród młodych użytkowników (18-24 lata) – dokładnie tyle samo, czyli 16 różnych kosmetyków tygodniowo” – czytamy na portalu. Widać więc, że krajanie zdają sobie sprawę z istotności higieny i pielęgnacji. Czym jednak kierują się podczas zakupów i wyboru konkretnych produktów?

Higiena i pielęgnacja – czym kierują się Polacy przy wyborze kosmetyków?

Odpowiedź na to pytanie udziela raport FMCG Brands We Shop 2023, którego wyniki zostały opublikowane na stronie fashionbiznes.pl3. „Polacy na zakupach poszukują złotego środka, stawiając na najlepszy stosunek jakości do ceny (…) Wyniki tegorocznej edycji badania FMCG Brands We Shop by BLIX & Kantar rzucają światło na ewoluujące preferencje i zachowania konsumentów. Wzrost kosztów życia skłania ich do częstszego porównywania cen pomiędzy sklepami, zwłaszcza wśród najstarszej grupy respondentów. Badani coraz częściej poszukują również promocji. Niemniej jednak to nie sama w sobie cena jest głównym czynnikiem wpływającym na wybór – to bardziej value for money. Klienci oczekują wartości za wydane pieniądze. Mądry konsument dąży do nabywania produktów wysokiej jakości po jak najniższej cenie. To znaczący sygnał dla producentów, którzy powinni konsekwentnie dbać o jakość swoich produktów i oferować atrakcyjne propozycje cenowe” – czytamy na portalu.

Raport przedstawia również postawy Polaków podczas zakupów kosmetyków do higieny i pielęgnacji. Można wyróżnić siedem zachowań: najwięcej (24%) krajanów przyjmuje podejście rozważne i pragmatyczne. Oznacza ono, że konsument jeszcze przed rozpoczęciem zakupów decyduje, jakie marki kosmetyków wylądują w jego koszyku. Tacy klienci zwracają szczególną uwagę na ceny, dlatego poszukują promocji na określone produkty w wielu kanałach sprzedaży. Rozważnych i pragmatycznych konsumentów przy wyborze kosmetyków determinuje więc ich cena i marka, ale też wykazują oni troskę o środowisko i wsparcie polskiej gospodarki. Tacy klienci najchętniej wybierają marki Maybelline, Always, Wibo i OB. 18% Polaków kupuje kosmetyki z przymusu – jest to określone jako postawa „shopper z przymusu”. Są to osoby, dla których zakupy produktów pielęgnacyjnych są koniecznością, nie lubią też ich planować. Tacy konsumenci nie interesują się pochodzeniem wybieranych produktów, ich składem czy produkcją. Przy wyborze kierują się jedynie okazją cenową, która odgrywa dla nich kluczową rolę. „Shopperzy z przymusu” najczęściej wybierają marki Nivea, Bland-a-med, Naturella, Always, Wibo czy Rexona.

Kolejną postawą określającą polskich konsumentów jest entuzjazm – wykazuje go 16% badanych. Takie osoby definiuje m.in. robienie list zakupowych, a także wyszukiwanie podczas zakupów ulubionych marek i odwiedzanie preferowanych sklepów. Tacy konsumenci są szczególne podatni na nowości rynkowe i reklamy publikowane w social mediach, często wybierają popularne i duże marki, ale przy tym dbają o środowisko i wspierają polską gospodarkę. Entuzjaści zakupowi najczęściej sięgają po takie marki, jak Dove, Gilette Venus, Adidas i Nivea. Wśród postaw konsumenckich można też wyróżnić cenoholików – 16% Polaków. Dla takich osób okazja cenowa jest jedynym czynnikiem, który decyduje o wyborze kosmetyku, przy czym robią oni zakupy rzadziej, jednak w ich koszykach ląduje zdecydowanie więcej produktów. Najczęściej decydują się na marki Palmolive, Colgate, Nivea, Gilette.

Badanie FMCG Brands We Shop by BLIX & Kantar określa też postawę „ekocentryzm”, którą wykazuje 12% Polaków. Tacy konsumenci przy wyborze produktu kierują się jego pochodzeniem – decydując się na kosmetyki krajowe – oraz aspektami ekologicznymi. Nie posiadają ulubionych marek czy sklepów, najczęściej nie lubią też częstych zakupów. „Ekocentryczni” klienci są odporni na reklamy w social mediach – najważniejsza jest dla nich troska o środowisko. Najchętniej sięgają po kosmetyki Elmex i Tołpa. Postawą wyodrębnioną w raporcie są także świadomi koneserzy (9%). Takie osoby przed przystąpieniem do zakupów skrupulatnie je planują i są w pełni świadomi swoich wyborów. Konsumenci wykazują troskę o środowisko, pochodzenie wybieranych kosmetyków, a także starają się wspierać lokalną gospodarkę. Co istotne, dla świadomych koneserów cena nie jest czynnikiem decydującym o wyborze produktu, jednak reklamy w social mediach mają duży wpływ na ich wybory. Ich ulubionymi markami są OnlyBio, Ziaja, Isana, Listerine, Elmex, Neonail. Ostatnią opisaną postawą są „shopperowi domatorzy” – 5% badanych Polaków. Są to konsumenci wykazujący się dużym zorganizowaniem, którzy bardzo często poszukują okazji cenowych. Przed rozpoczęciem zakupów tworzą listy i z góry wiedzą, jakie marki kosmetyków chcą nabyć. „Shopperowi domatorzy” nie lubią częstych zakupów, jednak mają swoje ulubione sklepy, które z chęcią odwiedzają. Tacy klienci nie są zainteresowanie nowościami rynkowymi, jednak istotną kwestią jest dla nich ekologia. Bardzo często wybierają kosmetyki marek Nivea, Head&Shoulders, Oral-B, Gilette Venus, Semilac, Colgate.

Kosmetyki na paragonach Polaków

Jak wynika z danych NielsenIQ, w okresie sierpień 2021-lipiec 2022 r. wartość sprzedaży kosmetyków i akcesoriów w Polsce wyniosła 14,8 bln zł. Oznacza to, że urosła ona o ponad 10% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Raport NielsenIQ ujawnia również, że kategoria kosmetyków zwiększyła się również pod względem wolumenu sprzedaży (o ponad 8%). Poza tym ilość sprzedanych sztuk wzrosła o niewiele ponad 3%.

„Jeśli spojrzymy na poszczególne kategorie, to największy wzrost wartościowy wśród kosmetyków w ostatnim roku zanotowały kosmetyki do makijażu twarzy – tj. wzrost o ponad 20%. Najprawdopodobniej przyczyniły się do tego dwa panujące trendy. Pierwszy z nich to oczywiście częstsze wychodzenie z domu związane z łagodzeniem się warunków pandemicznych. Dodatkowo zakupy w kategorii make-up wspiera coraz większa otwartość na eksperymentowanie z makijażem, która swoje źródło czerpie z mediów społecznościowych, a głównie TikToka i Instagrama. Warto zaznaczyć, że na wzrost kategorii kosmetycznych mogą wpływać również rosnące ceny usług w salonach piękności i innych tego rodzaju placówkach. W efekcie tego konsumenci będą częściej »upiększać się« w domach, co wymaga odpowiedniego zaopatrzenia produktowego” – komentuje Mateusz Śmietanka, Client Consultant.

Kosmetyki do pielęgnacji są niezbędnymi elementami w każdym domu. Szampon do włosów, produkty do mycia ciała czy higieny jamy ustnej to artykuły, których nie może zabraknąć w żadnej łazience. Ciągły wzrost cen sprawia, że duża część Polaków przy zakupach kosmetyków pielęgnacyjnych kieruje się wartością produktów, pomijając ich skład czy inne elementy. Jednak dla wielu konsumentów istotne są aspekt ekologiczny czy pochodzenie, a także wspieranie polskiej gospodarki.





1 źródło: https://nutridome.pl/nmag/jak-dbaja-o-siebie-polacy, dostęp: 25.08.24 r.
2 źródło: https://fashionbiznes.pl/ulubione-marki-kosmetyczne-polakow-2023-raport-kantar-blix, dostęp: 25.08.24 r.
3 źródło: https://www.wiadomoscikosmetyczne.pl/rynek-kosmetyczny/drogeryjne-ekologiczne-premium-jakie-kosmetyki-do-pielegnacji-wlosow-najczesciej-wybieraja-kobiety-w-polsce-2501559, dostęp: 25.08.24 r.





tagi: drogeria , sprzedaż , handel , konsument , rynek FMCG , kosmetyki , środki higieny , środki czystości ,