Technologia

Bezpłatne terminale dostępne dla przedsiębiorców „od ręki”

Czwartek, 12 września 2024 HURT & DETAL Nr 09/223. Wrzesień 2024
Wrzesień to dla wielu sprzedawców okres wzmożonego napływu klientów – powrót do szkół i koniec wakacji dla wielu konsumentów oznacza wzmożone potrzeby zakupowe związane z wyprawką szkolną, nową garderobą czy zbliżającymi się jesiennymi porządkami i naprawami w domu. Jednym ze sposobów na przyciągnięcie nowych klientów jest oferowanie szerokiego wachlarza metod płatności. W ramach Programu Polska Bezgotówkowa, przedsiębiorcy mogą otrzymać terminale do przyjmowania płatności bezgotówkowych bezpłatnie i korzystać z nich przez rok bez żadnych opłat.
Jak odpowiedzieć na preferencje klientów w obszarze płatności?

Ponad 65% wszystkich transakcji detalicznych w sklepach i punktach usługowych w Polsce realizowanych jest bezgotówkowo – pokazują wyniki badania przeprowadzonego dla Fundacji Polska Bezgotówkowa. Oznacza to, że w 2023 r. udział gotówki w liczbie transakcji detalicznych spadł o 3 p.p. do poziomu zaledwie 35%1.

Płatności bezgotówkowe dominowały w sklepach z obuwiem i odzieżą (70%), w sklepach wielkopowierzchniowych – supermarketach i hipermarketach (69%), księgarniach, kioskach i sklepach papierniczych (65%), drogeriach, aptekach i na stacjach paliw (64%).

„Branża handlowa i detaliczna oraz rynek szeroko pojętych usług dynamicznie dostosowują się do rosnących potrzeb i oczekiwań klientów – również w obszarze płatności. Konsumenci coraz bardziej doceniają płatności kartą oraz za pomocą urządzeń mobilnych, ponieważ postrzegają je za wygodne i bezpieczne. Analogicznie również m.in. z tego powodu częściej sięgają po bezgotówkowe instrumenty płatnicze podczas zakupów w sklepach i punktach usługowych. 60% respondentów biorących udział w badaniu Fundacji Polska Bezgotówkowa przyznało, że w 2023 r. częściej płaciło bezgotówkowo niż w 2022 r.” – mówi Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.

„W najbliższej przyszłości trend płatności bezgotówkowych będzie się umacniał, a wygrają będą te firmy, które odpowiedzą na potrzeby i oczekiwania konsumentów. Niestety w wielu branżach, zwłaszcza o charakterze usługowym, wciąż występują realne ograniczenia zasięgu akceptacji kart. Z myślą o właścicielach firm, które nie wprowadziły jeszcze obrotu bezgotówkowego, powstał Program Polska Bezgotówkowa, w ramach którego przedsiębiorcy mogą wypróbować terminal płatniczy lub terminal w telefonie całkowicie bezpłatnie” – dodaje Zbigniew Wiśniewski.

Bezpłatne terminale dostępne „od ręki” dla przedsiębiorców

Program Polska Bezgotówkowa ma na celu wesprzeć małe i średnie przedsiębiorstwa w procesie rozwoju i utrzymania konkurencyjności poprzez umożliwienie im dostępu do przyjmowania rozwiązań bezgotówkowych. Program realnie pomógł ponad 470 tysiącom przedsiębiorców pokonać barierę kosztową oraz poznawczą związaną z akceptacją płatności bezgotówkowych. W ramach Programu można skorzystać z 12-miesięcznego okresu finansowania terminali i aplikacji płatniczych na urządzenia mobilne. Fundacja pokrywa również koszty finansowe obsługi transakcji do kwoty 100 tys. zł obrotu rocznego na jeden terminal. Po bezpłatnym okresie testowym, przedsiębiorcy mogą zdecydować się na zatrzymanie terminala na określonych warunkach lub dobrowolnie zrezygnować z jego posiadania.

Za pomocą terminali tradycyjnych i tych w telefonie zrealizowano od początku trwania Programu blisko 1,9 mld transakcji płatniczych.





1 źródło: POLASIK Research, Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce: badanie konsumenckie 2023, raport badawczy, marzec 2024. Badanie przeprowadzone dla Fundacji Polska Bezgotówkowa.



tagi: terminale , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,