Kategorie produktów

Nowoczesny sklep!

Czwartek, 12 września 2024 HURT & DETAL Nr 09/223. Wrzesień 2024
Sklep, który spełnia potrzeby klienta, jest w jego ocenie nowoczesny. Taka opinia nie tylko pomaga placówce nie tylko zarabiać, ale też staje się ulubionym miejscem zakupów. Jak osiągnąć taki status? Shop Doctor zdradza najskuteczniejsze metody.
1.jpg

Myśląc jak konsument

Planując ułożenie kategorii w sklepie, warto wczuć się w perspektywę klienta. Ułożenie towarów powinno odzwierciedlać potrzeby i podpowiadać całe zestawy asortymentu. Np. produkty śniadaniowe warto ułożyć obok siebie. Kawa będzie lepiej rotowała, gdy zostanie umieszczona obok herbat i słodyczy. Z kolei oliwy i sosy powinny mieć swoje stałe miejsce przy wędlinach.

Układanie towarów komplementarnie pomaga klientowi nie tylko odnaleźć poszukiwane produkty, ale też podsuwa mu gotową listę tego, co może być mu potrzebne. Dlatego też warto zadbać o właściwą aranżację miejsc, w których klient naturalnie się zatrzymuje. Jest to między innymi lada mięsno-wędliniarska. Warto wykorzystać przestrzeń na niej do dodatkowej ekspozycji – ketchupów, musztard czy chleba tostowego. To idealny zestaw na szybką przekąskę. Warto pamiętać, żeby wybrać produkty w plastikowych opakowaniach, by nie uszkodzić lady w razie potrącenia towaru.

Kolejną metodą przyciągnięcia uwagi klienta jest zamontowanie ekranu właśnie przy ladzie mięsnej. Jedną z korzyści będzie możliwość prezentacji reklam i zachęcenie do zakupu. Nieoczywistą zaletą telewizora w tym miejscu jest to, że klient nie będzie postrzegał czasu spędzonego w kolejce jako dłuższy niż w rzeczywistości. Mając na czym „zawiesić oko” chętniej cierpliwie poczeka na swoją kolej.

2.jpg

Praca z personelem

Nieocenionym elementem sprawnie działającego sklepu jest personel. Jednak aby skutecznie pracował, należy nim właściwie zarządzać. Podstawą będzie w tym przypadku wprowadzenie standardów, jakich mają przestrzegać pracownicy. Warto w umowie wypisać zakres obowiązków, a w razie potrzeby stworzyć aneks, który będzie dokładnie opisywał, jakie zadania należy wykonywać na danym stanowisku.

Praca w sklepie nie polega wyłącznie na obsłudze kasy, dbaniu o porządek na półkach czy dokładaniu towaru. Kluczowy jest kontakt z klientem. Każdy ekspedient powinien polecać produkty, a gdy jest taka możliwość – zachęcać do założenia kart lojalnościowych czy pobrania dedykowanej aplikacji. Takie narzędzia pozwalają na utrzymanie kontaktu z klientem, poprzez wysyłanie ofert czy informacji o promocjach. Polecanie też musi być przemyślane. Kierownictwo sklepu powinno przygotować specjalne produkty i na każdej zmianie informować, jaką ofertę dla klientów zaplanowano na dany dzień.

Pomocny w pracy może być też kalendarz wyjątkowych świąt. Powinny się w nim znaleźć nie tylko tradycyjne daty, jak Boże Narodzenie, Dzień Matki czy Walentynki. Ale też coraz bardziej popularne święta konkretnych produktów – jak dzień czekolady, sera czy prosecco, ale też święta dedykowane psom, kotom, a także popularne imieniny – Zofii, Józefa czy Barbary. Klienci z pewnością docenią, gdy w sklepie pojawi się promocja z okazji dnia szwagra czy uśmiechu. Warto być kreatywnym i wspierać sprzedaż właśnie w taki, oryginalny sposób.

P1050796.JPG

Triki idealne do strefy kasy

Strefa kasy to jedno z kluczowych miejsc w sklepie, ponieważ to tutaj klient może dokonać dodatkowych, impulsowych zakupów. Dlatego warto zadbać o estetykę, funkcjonalność i odpowiednią ekspozycję.

Zwykle za kasami znajduje się regał z alkoholami. Musi być on dobrze oświetlony, by klient mógł dokładnie obejrzeć całą ofertę. Przydatne są też lustra z tyłu regałów, które optycznie sprawią, że półki będą wyglądały na pełniejsze. Do tego warto pamiętać o detalach. Na łączeniach regałów w formie krawatów można umieścić torebki na alkohole. Dodatkowo warto zadbać o zaprezentowanie pralin czy bombonierek – które razem z trunkami są popularnym zestawem prezentowym. Umieszczenie tych produktów „na widoku” sprawi, że klient z pewnością nie zapomni o takim zakupie.

Ciekawą propozycją, szczególnie w cieplejsze dni, będzie ustawienie dodatkowej ekspozycji wody mineralnej w zgrzewkach tuż przy wyjściu. Musi zostać tak wyeksponowana, by klient stojący przy kasie mógł ją zauważyć. Jest to doskonała metoda na dodatkową sprzedaż, a dla klienta często wybawienie, gdyż nie musi dźwigać produktu przez cały sklep.

Pokaż się!

Architektura lokalu często determinuje to, w jaki sposób ustawione będą regały. Trzeba zatem maksymalnie wykorzystać dostępne możliwości. Podłużny lokal, mający dwie alejki rozdzielone jednym regałem, ma tę zaletę, że klient, aby dotrzeć do kasy, musi przejść obok każdej kategorii. Stąd też tak ważne jest wykorzystanie każdej dostępnej przestrzeni. Nad zamrażalnikami warto umieścić kratownice, które pozwolą na ekspozycję dodatkowego towaru.

3.jpg

Mając taki układ sklepu niezwykle ważne jest wykorzystanie szczytów regałów na najciekawsze propozycje produktowe. Warto często zmieniać eksponowany na nich towar, by zaciekawić klienta i zachęcić do zakupu. Mogą to być sezonowe produkty bądź towary premium.

Techniką mocno działającą na podniesienie sprzedaży jest crossowanie. Co oznacza w praktyce? Przy puszkach powinny znaleźć się ekspozytory krawatowe z otwieraczami. W przypadku produktów do golenia – mogą to być jednorazowe maszynki, a przy artykułach do zmywania – gąbki.

Stań się viralem


Korzystanie z mediów społecznościowych jest już standardem. Sklep obecny w sieci będzie z pewnością bardziej rozpoznawalny niż konkurencja. To doskonała metoda na dodatkową reklamę placówki, a także nośnik informacji. Posiadając kilka sklepów można stworzyć wspólny profil. Należy jednak pamiętać, by publikowane treści, jak promocje czy aktualne ceny, były takie same we wszystkich placówkach, o których mowa na profilu.

Cały zespół musi zadbać o zbudowanie społeczności obserwatorów na swoich profilach. Stąd też pomocne może być umieszczenie w widocznych miejscach sklepu – na ladzie mięsnej czy przy kasie – naklejek z wygenerowanym kodem QR, który po zeskanowaniu będzie odsyłał klienta wprost na nasze konto w wybranym serwisie społecznościowym. Pracownicy muszą podpowiadać klientom, w jaki sposób mogą znaleźć sklep w sieci i jakie korzyści płyną z obserwowania profilu – dostęp do aktualnych promocji czy nowych ofert.

4.jpg

5.jpg






tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,