Kategorie produktów

Produkty innowacyjne

Środa, 11 września 2024 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 09/223. Wrzesień 2024
Innowacyjność w sektorze spożywczym może przybierać różne formy – nowatorska formuła bądź skład, stworzenie całkowicie nowej kategorii, odpowiedź na wyjątkowe potrzeby czy niezwykłe opakowanie. Konsument oczekuje takich pozycji na sklepowych półkach, a producenci są bardzo kreatywni w ich dostarczaniu.
Nie ma jednej definicji, która wyczerpywałaby wszelkie przesłanki mogące określić produkt jako innowacyjny, gdyż musielibyśmy potraktować temat niezwykle szeroko. Tę nowatorską myśl możemy rozpatrywać pod kątem składu, potrzeb czy opakowań. Produkt musi też wpisać się w aktualny obraz rynkowy.

Jeszcze kilka lat temu niezwykłą innowacją, która rozwinęła się na ogromną skalę, było wprowadzenie piw bezalkoholowych. Dziś do tej kategorii dołączają producenci alkoholi mocnych, którzy wykorzystując zaawansowane technologie przygotowują produkty 0%. Na takie miano zasługuje też szeroki segment produktów proteinowych, które szturmem zdobyły serca konsumentów. Innowacyjny okazał się też być wyjątkowy poręczny format butelek 1-litrowych, które obecnie w ofercie ma lwia część producentów wody.

Budowanie przewagi

„Innowacyjność jako jedna z kluczowych przewag na rynku spożywczym pozostaje w centrum zainteresowania marek, zarówno tych dużych, jak i małych o start-up’owym charakterze. Analiza danych pochodzących z Globalnej Bazy Nowych Produktów Mintel (Global New Products Database/GNPD) wskazuje, że w okresie ostatnich trzech lat do lipca 2024 roku, wiodącymi oświadczeniami stosowanymi na nowych produktach spożywczych wprowadzonych w Polsce były „organiczny”, „niska/zerowa zawartość alergenów”, „wegański”, „brak dodatków/konserwantów” oraz „opakowanie przyjazne środowisku”. Ten kierunek innowacji potwierdza rosnące znaczenie trendu związanego ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem oraz coraz większe zaangażowanie marek w odpowiedzialność środowiskową” – wskazuje Honorata Jarocka, Principal Analyst w firmie Mintel.

Jak dodaje ekspertka, dane konsumenckie Mintel z marca 2024 roku ujawniają, że polski konsument w swoich decyzjach zakupowych jest ukierunkowany bardziej prozdrowotnie niż dotychczas.

Co zatem przykuwa uwagę naszego rodzimego klienta? „Mówiąc o wiodących atrybutach, na które zwracają uwagę konsumenci podczas zakupów spożywczych, na szczycie listy pojawiają się naturalne składniki, źródło witamin i minerałów, niska zawartość cukru oraz niska zawartość tłuszczu. Ważne jest także, aby wybierane produkty zapewniały zalecaną porcję owoców i warzyw” – wskazuje Honorata Jarocka.

W zgodzie z trendami

Kierunek innowacji wyznaczają trendy, które dokładnie wskazują, czego oczekuje rynek. Nadal gorącym nurtem okazuje się zdrowie. Stąd też niezwykła popularność wspomnianych już produktów proteinowych. Od kategorii składającej się z batonów dla sportowców wyrósł ogromny segment pozwalający na stworzenie pełnowartościowego posiłku opartego na białku.

„Konsumenci biorą także pod uwagę stopień przetworzenia produktów spożywczych. 40% respondentów w Polsce deklaruje, że zdrowa dieta nie powinna zawierać (wysoko)przetworzonych produktów, takich jak na przykład chipsy” – informuje ekspertka Mintela.

Kolejnym nurtem jest ekologia. Tutaj znaczenie ma nie tylko wytworzenie w zgodzie z przyrodą i stworzenie jak najbardziej neutralnego dla środowiska opakowania. Ekologiczna musi być cała struktura firmy, a jej podejście do tego zagadnienia – holistyczne.

Kryzys, który kładzie się cieniem na całej gospodarce odcisnął też swoje piętno na trendach. Modne stało się szukanie ekonomicznych wariantów. A przez wielu konsumentów innowacyjną myślą stało się tworzenie przystępnych cenowo produktów. I wielu producentów właśnie na to postawiło. Oczywiście bez uszczerbku dla jakości produktów.

„Przyjazność cenowa to nadal jedna z ważniejszych kwestii dla wielu konsumentów. Niemal jedna trzecia (32%) polskich respondentów mówi o tym, że zdrowa dieta jest dla nich zbyt droga, wskazując na konieczność dalszych inwestycji w innowacje, które nie tylko będą „lepsze dla zdrowia”, ale także „lepsze dla portfela” – komentuje Honorata Jarocka.

W duchu zmian

Rozwój technologii i szukanie alternatyw dla aktualnych rozwiązań będzie w dużej mierze determinowało kierunek innowacji, jakie będą pojawiały się na polskim czy światowym rynku. Europejski z kolei bardzo ostrożnie podszedł do produktów tworzonych na bazie białka owadów, ale coraz częściej możemy zauważyć pewną zmianę w podejściu do tego typu produktów. Taka forma składu zdaje się być obecnie akceptowalna w produktach dla zwierząt. I z powodzeniem zaczyna być podawana jako atut i innowacyjne spojrzenie na wartości odżywcze płynące z zastosowania takiego składnika.

Wracając na polskie podwórko można zauważyć, że innowacje znajdziemy w całym przekroju kategorii. Cedrob Foods po bardzo udanym rozwoju linii produktów proteinowych dołączył do swojego portfolio Pasty z Kurczaka Duda Premium – pierwszy tego typu produkt w kategorii suchej w tubce oparty na mięsie z drobiu. Producent zastosował tu połącznie nie tylko innowacyjnej formy samego produktu, ale też wykorzystał nieoczywiste opakowanie.

Z kolei firma Sofio, w oparciu o potrzebę zdrowej, szybkiej w przygotowaniu i bardziej zrównoważonej żywności, stworzyła całą linię dań instant pod marką Go.To.Vo. To propozycja, która łączy w jedno kilka oczekiwań – zarówno te związane ze składem, jak i wygodą użytkowania.

Projektując nowy produkt XL Energy marketing wziął pod uwagę potrzeby młodszej grupy konsumentów. Tak powstał Blast – napój energetyczny zawierający 80 mg kofeiny, zmniejszoną zawartość cukru oraz 20% dodatku soku. Producent zwrócił uwagę nie tylko na potrzeby związane z oczekiwanym składem, ale też ceniony przez pokolenie Z, autentyczny marketing i szczerą komunikację marki.

Natomiast firma Gibar, krajowy dystrybutor, po raz kolejny kieruje się w stronę dostarczania polskiemu konsumentowi nieoczywistych propozycji. Ostatnią są babeczki waflowe z masłem orzechowym oblane mleczną czekoladą. W jaki sposób produkt wpisuje się w aktualne oczekiwania konsumenta? Poprzez brak dodatku cukrów oraz wysoką zawartość białka.

Producenci nieustannie pracują nad nietuzinkowymi produktami. Bycie innowacyjnym staje się ogromną przewagą w przestrzeni rynkowej – i oczekiwaniem ze strony klienta. Nowe technologie, rozwój sztucznej inteligencji oraz prozdrowotne i proekologiczne podejście konsumentów dają ogrom możliwości, które z marzeń przeradzają się w rzeczywistość.

Joanna Kowalska
Zastępca Redaktora Naczelnego ds. Mediów Cyfrowych



tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,