Kategorie produktów

Patriotyzm zakupowy – także w wersji lokalnej

Środa, 11 września 2024 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 09/223. Wrzesień 2024
Trend na wybieranie lokalnych produktów z roku na rok przybiera na sile. Konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na pochodzenie żywności – doceniają wysoką jakość wyrobów i możliwość wsparcia rodzimych producentów.
Decyzje zakupowe mają ogromny wpływ na kondycję krajowej gospodarki i PKB, o czym zdaje sobie sprawę coraz więcej Polaków. Sektor spożywczy jest jedną z najważniejszych i najszybciej rosnących gałęzi krajowej gospodarki. Ponadto uzyskuje wysokie wyniki w eksporcie, co świadczy o tym, że polska żywność jest ceniona nie tylko w kraju. Charakteryzuje się przecież wieloletnią tradycją i wysoką jakością. Kupowanie produktów od krajowych i lokalnych firm przez polskich konsumentów w ostatnich latach to już pewnego rodzaju moda. W ślad za tym producenci budują swoje marki w oparciu o regionalne pochodzenie, wielopokoleniową tradycję i polski kapitał.

Czy pochodzenie ma znaczenie?

Instytut badawczy SW Research zapytał o to Polaków podczas badania przeprowadzonego w sierpniu 2022 roku. 61,7% osób wskazało, że przy kupnie produktów sprawdza kraj ich pochodzenia. Z kolei na ten aspekt zupełnie nie zwraca uwagi ponad 15% badanych. Duże znaczenie mają oczywiście artykuły wyprodukowane w naszym kraju. Już 58,8% osób wskazało, że stara się kupować tylko produkty pochodzące z Polski.

Dodatkowo Polacy starają się nabywać jak najwięcej produktów regionalnych i lokalnych, czego potwierdzeniem są deklaracje konsumentów w badaniach – 67,3% Polaków wybiera lokalne i regionalne produkty spożywcze.

Natomiast według badania przeprowadzonego przez firmę Wiener1 dla 3 na 4 konsumentów ważne jest, by produkt, który kupują, był polski. Patriotyzm konsumencki rośnie wraz z wiekiem – krajowe pochodzenie produktów spożywczych jest istotne dla 78% osób z grupy wiekowej 45-54 lat i 76% badanych powyżej 55. roku życia. 12% respondentów przyznało, że kupowanie polskich produktów nie jest dla nich ważne. Taki sam odsetek badanych twierdzi, że nie zwraca uwagi na pochodzenie artykułow, które nabywają.

Jakość, tradycja

Sama świadomość, że produkt pochodzi z naszego kraju to nie jedyna zaleta, jaką dostrzegają konsumenci. Kupowanie polskich i lokalnych produktów bardzo często związane jest z chęcią wsparcia gospodarki. Według badania SW Research 3/4 Polaków (75,3%) przyznaje, że ważne jest dla nich wsparcie polskiej gospodarki poprzez kupowanie lokalnych produktów.

Krajowe wyroby są także doceniane za wysoką jakość. W badaniu firmy Wiener już niemal 60% Polaków przyznaje, że lokalne produkty spożywcze są lepszej jakości niż te z zagranicy. Najbardziej są o tym przekonane osoby w wieku 45-54 lata (67%), a także mieszkańcy wsi (63%). 4 na 10 badanych uważa, że produkty krajowe są takiej samej jakości jak te z importu. Taka opinia towarzyszy zwłaszcza młodym osobom w wieku 18-24 lata.

W raporcie „Wysoka jakość, krajowe produkty i prestiż marki – wyniki sondażu „Teraz Polska”2, aż 84,8% konsumentów odpowiedziało, że podczas codziennych zakupów jest dla nich najważniejsza właśnie jakość. Na cenę wskazało 77,3% respondentów, a na kraj pochodzenia 18,8%.

Oprócz wysokiej jakości, na decyzje zakupowe wpływ mają także emocje. Klienci wybierają marki, za którymi stoją wartości czy historie spójne z ich oczekiwaniami, pragnieniami i potrzebami. Polskie firmy z wieloletnią historią, które są na półkach sklepowych od kilku pokoleń, tworzą pewnego rodzaju sentyment i związek z marką. Całkowicie polska produkcja, od surowców po opakowania, to najwyższe wartości dla konsumentów kierujących się patriotyzmem zakupowym.

Zdania Polaków są podzielone w kwestii ceny, ponieważ produkty krajowe często postrzegane są jako droższe. Według badania Wiener 37% zapłaciłoby więcej za polski produkt. Natomiast taki sam odsetek osób badanych jest przeciwnego zdania i nie wydałoby więcej w zamian za polskie pochodzenie artykułu. Z kolei z raportu „Wysoka jakość, krajowe produkty i prestiż marki – wyniki sondażu „Teraz Polska” wynika, że Polacy są skłonni zapłacić większą cenę za wysoką jakość – tak odpowiedziało ponad 80% badanych. Wyniki tego badania pokazują, co stanowi dla Polaków kluczową wartość przy dokonywaniu decyzji zakupowych. To natomiast dobry prognostyk dla polskich firm inwestujących swoje środki w tworzenie portfolio składającego się z wysokiej jakości produktów.

Oznaczenia na opakowaniach

Produkty wytworzone w naszym kraju najczęściej oznaczane są grafiką polskiej flagi bądź hasłami: Made in Poland, Wyprodukowano w Polsce, Produkt Polski czy Jestem z Polski. Także godło „Teraz Polska” wskazuje na polskie pochodzenie, a przy tym najwyższą jakość. Według raportu „Wysoka jakość, krajowe produkty i prestiż marki – wyniki sondażu Teraz Polska”, oznaczenie to rozpoznaje już ponad 87% krajanów. Na przestrzeni ostatnich lat rozpoznawalność i renoma tego oznaczenia rośnie, a konsumenci doceniają jego rolę w procesie podejmowania decyzji zakupowych. Już ponad 86% ankietowanych wskazuje, że godło „Teraz Polska” dowodzi głównie polskiego pochodzenia. Ponad 82% zwróciło uwagę na dużą rozpoznawalność, 70% na stabilną jakość.

Trend na lokalność

Polacy coraz częściej sięgają po żywność od lokalnych producentów, co uznawane jest za nowy trend w sklepach. Krajanie cenią przede wszystkim świeżość produktów i możliwość wsparcia lokalnych przedsiębiorców.

Uprawiane w okolicy warzywa i owoce zawierają mniej pestycydów, co związane jest z krótszym transportem do konsumenta. Posiadają także więcej składników odżywczych, ponieważ nie tracą ich tak bardzo jak te, które długo leżakują oraz są narażone na zmianę światła i różne temperatury. Krótszy transport produktów to także wsparcie dla środowiska. Zdecydowanie wpływa to na zmniejszenie śladu węglowego. Kolejną zaletą jest wsparcie rolników. Mniejsze gospodarstwa mają trudniejszą sytuację, żeby się przebić na rynku, dlatego zakup od nich produktów to duże wsparcie.

I przede wszystkim lokalne produkty są smaczniejsze. Są uprawiane w pobliżu, zbierane w szczytowym momencie dojrzałości, dzięki czemu mają lepszy smak, są bardziej świeże i mają więcej składników odżywczych niż te transportowane z odległych zakątków świata.

Klienci sklepów wspierają lokalne firmy nie tylko kupując wyroby wyprodukowane w okolicy, ale także robiąc zakupy w miejscowych sklepach.

Badanie „UX retail w Polsce. Polacy o budowie doświadczeń w obiektach handlowych”, przeprowadzonego na zlecenie Cushman & Wakefield, wskazuje, że spośród wszystkich rodzajów sklepów polscy konsumenci najczęściej odwiedzają placówki małe, lokalne, blisko swojego miejsca zamieszkania. 66% badanych zadeklarowało, że chodzi tam raz lub kilka razy w tygodniu. Według ekspertów powodem, dla którego tak „chętnie i często” odwiedzane są małe, osiedlowe sklepy, jest przede wszystkim „wygoda”. Wiąże się to także ze wsparciem lokalnych przedsiębiorców.

Patriotyzm konsumencki to wsparcie środowiska, dostarczenie organizmowi większej ilości składników odżywczych, pomoc lokalnym rolnikom i gospodarce. Polskie marki kojarzone są z wysoką jakością i wzbudzają zaufanie konsumentów. A obecność produktów krajowych i lokalnych w sklepie może polepszyć wizerunek placówki w oczach klientów.

Monika Książek
Redaktor




1 źródło: Badanie przeprowadzono na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna metodą CAWI w listopadzie 2023 roku na ogólnopolskiej próbie N=1057 osób.
2 źródło: Raport 2023 „Wysoka jakość, krajowe produkty i prestiż marki – wyniki sondażu „Teraz Polska”, sondaż powstał we współpracy z firmą badawczą ASM Research Solutions Strategy, na próbie losowo wybranych 1011 dorosłych Polaków, w technice badawczej CAWI.


tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,