Ogólnopolski program „Dziel się Uśmiechem” został zainicjowany w 2013 roku jako odpowiedź na utrzymujący się w naszym kraju wysoki odsetek próchnicy wśród dzieci. Niestety problem jest dalej aktualny, a choroba ta niesie ze sobą liczne negatywne konsekwencje i może zwiększać ryzyko wystąpienia innych dolegliwości.
Według szacunków Ministerstwa Zdrowia prawie 82% sześciolatków zmaga się z problemem próchnicy
1, a według raportu WHO Global Oral Health aż 46% przypadków próchnicy u dzieci poniżej 9. roku życia pozostaje nieleczonych
2.
– Od lat realizowany program edukacyjny odpowiada na nieustający problem próchnicy wśród dzieci w Polsce. Częstość występowania próchnicy wzrasta od 41,1% u dzieci 3-letnich do aż 93,2% w wieku 18 lat. Próchnica zębów stałych pojawia się niedługo po wyrznięciu się pierwszych trzonowych zębów, tzw. szóstek, które najczęściej są dotknięte przez tę chorobę u dzieci i młodzieży. Jednak dzięki właściwej profilaktyce można temu skutecznie zapobiegać – podkreśla prof. Dorota Olczak-Kowalczyk, Prezes Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej.
Celem Orbit „Dziel się Uśmiechem” jest uczenie, zarówno dzieci, jak i rodziców oraz opiekunów, prostych sposobów jak efektywnie dbać o zdrowie zębów. W tym roku do programu dołączą uczniowie klas 1-3 szkół podstawowych z całego kraju oraz po raz drugi podopieczni szkolnych i przedszkolnych zerówek. Zajęcia prowadzone w oparciu o dopasowane do wieku, atrakcyjne materiały wpisujące się w podstawę programową potrwają aż do wiosny.
– Widząc alarmujące statystyki dotyczące zdrowia zębów dzieci, cieszymy się, że możemy wspierać nauczycieli w prowadzeniu angażujących zajęć i przekazać im atrakcyjne materiały, które sprawią, że wiedza wyniesiona z lekcji na długo pozostanie w pamięci. Cieszę się też, że wspólnie z partnerami podjęliśmy decyzję o zwiększeniu zasięgu akcji oraz włączaniu w nią zerówkowiczów. To ważne, aby prawidłowe nawyki higieniczne budować jak najwcześniej – zaznacza Małgorzata Szukała, Kierowniczka Działu Promocji i Pozyskiwania Dochodów, Polski Czerwony Krzyż.
Program Orbit „Dziel się Uśmiechem” od samego początku jest w pełni finansowany przez firmę Mars Polska, która na realizację 12. edycji przeznaczy kwotę 1 miliona złotych*.
– Jesteśmy producentem bezcukrowych gum do żucia – będących jednym z 4 elementów składających się na codzienną rutynę pomagającą unikać próchnicy. Dlatego z dumą od lat współtworzymy Orbit „Dziel się Uśmiechem”. Dzięki naszemu wsparciu, ale przede wszystkim zaangażowaniu wolontariuszy PCK, dyrektorów szkół i nauczycieli, w tym roku w zajęciach ma szansę wziąć udział rekordowa liczba 150 tysięcy dzieci. Wszyscy zainteresowani mogą też pobrać elektroniczną wersję materiałów edukacyjnych z naszej strony internetowej
www.mojorbit.pl – mówi Monika Piekarska, Kierowniczka ds. Korporacyjnych, Mars Polska.
Znaczenie profilaktyki podkreśla również Profesor Marzena Dominiak, Prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego i Prorektor ds. Strategii Rozwoju UM we Wrocławiu: Program promuje wszystkie aspekty higieny jamy ustnej – zarówno te bardziej oczywiste, jak regularne szczotkowanie zębów, jak i te, o których nie wszyscy wiedzą, np. krótkotrwałe żucie bezcukrowej gumy po posiłku, gdy nie ma możliwości ich umycia.
Poznaj 4 kroki dla zdrowych i czystych zębów:
- Szczotkuj – Myj dokładnie zęby pastą z fluorem przynajmniej 2 razy dziennie.
- Czyść – Stosuj dodatkowe środki higieny jamy ustnej, aby oczyścić przestrzenie międzyzębowe.
- Żuj – Żuj bezcukrową gumę po jedzeniu i piciu przez 10 minut, gdy nie masz możliwości umycia zębów.
- Kontroluj – Regularnie, raz na pół roku, odwiedzaj stomatologa.
Program we wrześniu i październiku będzie wspierany również kampanią TV oraz digitalową, a także działaniami w punktach sprzedaży.
Więcej informacji dostępnych jest na stronie programu:
https://www.mojorbit.pl/program-dziel-sie-usmiechem.
*Program „Dziel się Uśmiechem” jest w całości finansowany przez firmę Mars Polska, która w tym roku przeznacza 1 mln złotych na kompleksową realizację 12 edycji, w tym na przygotowanie i produkcję materiałów edukacyjnych dla uczniów, nauczycieli i rodziców, lekcje dla nawet 150 tysięcy dzieci oraz promocję zasad prawidłowej higieny jamy ustnej (4 prostych kroków dla zdrowych i czystych zębów). Do tej pory, na realizację jedenastu edycji programu, firma Mars Polska przeznaczyła już ponad 8,5 mln złotych.
1 Źródło: Monitorowanie stanu zdrowia jamy ustnej populacji polskiej i jego uwarunkowań w latach 2016-2020. Ocena stanu zdrowia jamy ustnej i jego uwarunkowań w populacji polskiej w wieku 6, i 10 oraz 15 lat w 2018 roku, red. Dorota Olczak-Kowalczyk. Oficyna Wydawnicza Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, Warszawa 2019.
2 WHO Global Oral Health Report, 2022 r.
Źródło: Garden of Words
Fot: mat. prasowe