Firmy o silnej pozycji na rynku odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu krajowej gospodarki, wpływając na jej rozwój i stabilność. Na 10,1 mld zł została oszacowana przez Deloitte wartość dodana wygenerowana przez Lidl Polska w 2023 roku. Sieć działa od 22 lat i jest 9. największą firmą w naszym kraju pod względem przychodów.1 W 2023 roku dzięki działalności Lidl Polska do sektora publicznego wpłynęło 2,7 mld zł, a łączna kwota wynagrodzeń wygenerowanych przez sieć wyniosła 2,5 mld zł. Szczegółowe wyniki raportu wpływu Lidl Polska na rozwój krajowej gospodarki w 2023 roku zaprezentowano podczas XXXIII Forum Ekonomicznego w Karpaczu.
Lidl Polska to firma odpowiedzialna społecznie, która nieustannie angażuje się w działania mające istotne znaczenie dla społeczeństwa, a jej działalność ma silny wpływ na krajową gospodarkę. Sieć nie tylko rozwija sektor handlu detalicznego, ale także ma szeroki wpływ na inne branże. Jej działalność operacyjna przekłada się na korzyści dla dostawców towarów i usług, co wzmacnia wiele sektorów polskiej gospodarki.
Od początku działalności Lidl Polska stawiamy na klientki i klientów – oferujemy im wyselekcjonowany i atrakcyjny asortyment, który został wytworzony w sposób zrównoważony. Nasza strategia rozwoju na kolejne lata zawiera w sobie kilka ważnych celów: utrzymanie niskich i atrakcyjnych cen wraz z wysoką jakością produktów, dbanie o wysoki komfort klientów w sklepach, rozszerzanie współpracy z polskimi dostawcami i eksport ich asortymentu. To wszystko zamierzamy zrealizować zgodnie z naszą strategią CSR, czyli chroniąc klimat i zasoby naturalne, szanując bioróżnorodność, promując zdrowie i uczciwe działanie, a także angażując się w dialog z pozostałymi interesariuszami – mówi Włodzimierz Wlaźlak, Prezes Zarządu Lidl Polska.
Funkcjonowanie sklepów Lidl Polska w 2023 roku miało istotny, pozytywny wpływ na gospodarkę. Poza codzienną działalnością sklepów, gospodarkę napędzały zakupy potrzebne do ich utrzymania oraz wydatki pracowników, które dalej krążą w gospodarce.
W rezultacie firma doradcza Deloitte szacuje, że w 2023 roku funkcjonowanie sklepów Lidl Polska wygenerowało ponad 10,1 mld zł wartości dodanej, z czego 5,4 mld zł powstało w samej spółce, a 4,7 mld zł u dostawców sieci Lidl Polska i dzięki pensjom wypłaconym pracowniczkom i pracownikom. Dla porównania: 10,1 mld zł to to kwota zbliżona do całkowitego kosztu budowy 2. linii metra w Warszawie.
Te trzy kluczowe kanały oddziaływania – rozwój sieci, obsługa popytu klientów i wspieranie eksportu polskich produktów – są fundamentem naszego podejścia biznesowego. Już od ponad 22 lat wywieramy pozytywny wpływ na krajową gospodarkę. Obejmuje to nie tylko codzienne funkcjonowanie sklepów i wspieranie polskich konsumentów, ale także tworzenie nowych miejsc pracy oraz współpracę z polskimi dostawcami. Nasza działalność – m.in. zakupy materiałów i usług niezbędnych do funkcjonowania firmy – wspiera rozwój naszych dostawców oraz generuje pozytywne efekty w gospodarce. Nasza działalność wpływa także na rozwój innych branż – m.in. usługi handlowe, gastronomiczne czy transportowe – podsumowuje Michał Nowaczyk, Członek Zarządu w Lidl Polska.
Zatrudnienie
Tworzenie miejsc pracy jest jedną z ważnych kategorii wpływu działalności sieci na otoczenie ekonomiczno-społeczne, co dotyczy nie tylko wymiaru bezpośredniego (zatrudnianie swoich pracowniczek i pracowników), ale także pośredniego oraz indukowanego (generowanie zatrudnienia związku z popytem na produkty i usługi swoich dostawców i poddostawców).
W 2023 roku, dzięki działalność Lidl Polska, utrzymano i stworzono aż 52 360 miejsc pracy:
· 24 883 – efekt bezpośredni – zatrudnienie w Lidl Polska;
· 11 211 – efekt pośredni;
· 16 266 – efekt indukowany.
Dochody gospodarstw domowych
Na kondycję ekonomiczną gospodarstw domowych w dużym stopniu wpływa sytuacja na rynku pracy. Wzrost zatrudnienia i wynagrodzeń przyczynia się do wyższej jakości życia pracujących osób oraz ich rodzin.
W 2023 roku Lidl Polska wypłacił w kraju wynagrodzenia w wysokości prawie 1,4 mld zł. Efekt pośredni, a zatem dochody gospodarstw domowych osób zatrudnionych u dostawców i poddostawców sieci Lidl oraz firm z nimi powiązanych, wyniósł w tym samym okresie prawie 500 mln zł. Efekt indukowany, związany z wynagrodzeniami wypłacanymi pracownikom i pracowniczkom w pozostałych firmach, które rozwijają się, dzięki wydatkom konsumpcyjnym i inwestycyjnym dokonywanym przez zespoły pracownicze sieci Lidl Polska i jej dostawców, to kolejne 655 mln zł dochodów w gospodarce.
Łącznie kwota wynagrodzeń wygenerowanych przez Lidl Polska w 2023 roku wyniosła aż 2,5 mld zł.
Podatki
W wyniku działalności sieci Lidl Polska nie tylko jest generowana wartość dodana oraz tworzone są miejsca pracy, ale również następuje rozwój gospodarki krajowej i gospodarek lokalnych, co jest związane z odprowadzaniem przez Lidl należnych podatków i innych danin publicznych.
Składki odprowadzane do sektora finansów publicznych państwa są podstawowym sposobem finansowania działalności państwa, umożliwiającym dokonywanie wydatków budżetowych w takich obszarach jak np.: rozwój regionów, budowa dróg, inwestycje w ochronę środowiska, działalność szkół czy szpitali.
Podatki zasilają nie tylko budżet państwa, ale również budżety samorządów, na terenie których firma prowadzi działalność. Wpływy te są szczególnie mocno odczuwalne w mniejszych gminach, w których firma jest niejednokrotnie jednym z najważniejszych płatników podatków.
W 2023 roku łączna kwota odprowadzona do sektora finansów publicznych państwa wyniosła aż 2,7 mld zł. Największy udział w odprowadzonych podatkach i daninach publicznych stanowił m.in. podatek VAT, daniny ZUS, podatek od sprzedaży detalicznej oraz podatek CIT.
Eksport
Obecność sieci Lidl w 31 krajach na całym świecie sprawia, że otwiera ona przed polskimi dostawcami możliwość sprzedaży asortymentu na wielu rynkach zagranicznych. Dzięki temu dostawcy współpracujący z Lidl Polska mogą zwiększać swoją produkcję, co pociąga za sobą wzrost zatrudnienia i ma pozytywny wpływ na rozwój polskiej gospodarki.
Tylko w 2023 roku ponad 300 polskich dostawców wyeksportowało swoje produkty na 28 zagranicznych rynków, na których obecny jest Lidl. Wartość tego eksportu wyniosła blisko 6,5 mld zł. Natomiast w ciągu sześciu lat (2018-2023) eksport polskich produktów za pośrednictwem międzynarodowej sieci Lidl osiągnął wartość ponad 25 mld zł. Wartość dotycząca eksportu od lat stale rośnie – Lidl Polska w dalszym ciągu zamierza promować oraz wspierać eksport polskich produktów na rynkach zagranicznych.
[1] Rzeczpospolita, Lista 500, 17.05.2024 r.
Źródło: Prowly