Kamila Szlachetka PR specialist Rieber Foods Polska SA ocenia, że Polacy są przyzwyczajeni do tradycyjnej kuchni. Wyniki omnibusa przeprowadzonego przez GfK Polonia w maju 2007, badającego zwyczaje żywieniowe Polaków, pokazują, że około 3/5 Polaków spożywa w domu wyłącznie potrawy kuchni polskiej. Nieznacznie, w ciągu ostatnich dwóch lat wzrósł odsetek osób jadających – zarówno w restauracjach jak i w domach - potrawy zagranicznych kuchni.
„Ten trend można zaobserwować po rozwijających się restauracjach, fast-foodach, które coraz częściej oferują dania z różnych stron świata. Najpopularniejszymi kuchniami zagranicznymi są niezmiennie potrawy kuchni włoskiej i chińskiej. W ciągu ostatnich 2 lat kuchnia meksykańska zyskała popularność, na tyle, że Polacy chętniej przygotowują ją samodzielnie w domu” – komentuje Kamila Szlachetka PR specialist Rieber Foods Polska SA.
Coraz więcej konsumentów identyfikuje i docenia tradycyjne meksykańskie potrawy takie jak np. smażona fasola (frijoles refitos), nadziewane tortille (rajas), tortilla z sosem i farszem (enchiladas) oraz naleśniki z nadzieniem mięsno-warzywnym (buritos), a także typowe drinki (np. tequila sunrise).
Jak podaje Rieber Foods Polska SA w oparciu o wyniki badań segmentacji rynku produktów meksykańskich gru’06-lis’07 wartościowo, udział w rynku tortilli wynosi 37% podczas, gdy nachos stanowią 30%. Udział salsy w rynku produktów meksykańskich wynosi 23% a 10% zajmują przyprawy. „Swoją popularność tortilla zawdzięcza nieskończonej możliwości jej podawania – nadziewane farszem rurki, koperty, trójkąty, dodatek do sałatek - to tylko niektóre warianty. Natomiast nachos to smaczny zamiennik chipsów. Wzbogacone salsą mogą być zarówno przekąską, ale także składnikiem dania głównego.” - mówi Kamila Szlachetka.
Meksykańskie specjały
W 2004 roku Rieber Foods Polska wprowadził pod marką Delecta linię produktów meksykańskich, w skład której wchodzą tortille, nachosy, salsy, dressingi i marynaty do mięsa. W portfolio firmy znajdziemy takie produkty jak: Tortilla pszenna „wraps”, Tortilla pełnoziarnista „wraps”, Tacos – chrupkie kukurydziane tortille. Miłośnicy kuchni meksykańskiej mogą sięgnąć również po marynaty do mięsa: Fajitas „wraps” (chilli), Burritos „wraps” (czosnkowo-ziołowe), Oryginalne tacos (cebulowo-pomidorowe). Uzupełnieniem oferty są salsy, czyli gotowe do podania sosy - dipy na zimno z dodatkiem świeżych warzyw. W ofercie Delecta proponuje 4 smaki salsa: łagodny pomidorowy, pikantny pomidorowy, guacamole z avocado, serowy z papryczkami yalapeno.
Jak zapowiada Kamila Szlachetka, z początkiem nowego roku, na rynek zostanie wprowadzona nowa, większa wersja tortilli pszennej „wraps” maxi, która pomieści więcej nadzienia. Średnica 25 cm ma ułatwić składanie/zawijanie. W opakowanie konsumenci znajdą 4 placki.
Na polskich półkach sklepowych, obok marki Delecta – rynkowego lidera, możemy znaleźć także innych graczy. Portfolio marki Casa Fiesta poszerzyła firma De Care. Do obecnych już na rynku sals i nachosów dołączą trzy nowe produkty. Będą to placki przygotowane na bazie mąki kukurydzianej – Corn Tortilla, placki zawierające nienasycone kwasy tłuszczowe Omega-3 – wskazane dla naszego serca - Wrap Tortillas Omega-3 oraz tradycyjne Wrap Tortilla.
„Firma De Care z produktami Casa Fiesta jest obecna na tym rynku od ponad 10 lat. W tym czasie produkty niszowe – jakimi były nachos czy placki tortilla – przekształciły się w produkty niemal mainstremowe. Do takiego stanu rzeczy przyczyniła się m.in. kampania reklamowa przeprowadzona przez formę Delecta” – przyznaje Piotr Radziński z De Care. Nieodłącznym dodatkiem do tortilla chips są salsy. „Firma casa Fiesta słynie z najwyższej jakości tych produktów. Dla przykładu salsa warzywna zawiera w swoim składzie aż 85% warzyw, co jest niespotykane u konkurencji. Oprócz wspomnianej już salsy warzywnej, w ofercie firmy De Care znajduje się salsa serowa i quacamole (z avocado). Godnymi uwagi są także salsy duo obecne w sieciach rynku tradycyjnego” – mówi Piotr Rzadziński.
W ofercie De Care znajdziemy również przyprawy do tradycyjnych meksykańskich dań: burrito, fajita, chilli czy guacamole.
Bardzo ważną role w kuchni meksykańskiej pełnia przyprawy, szczególnie tak ostre jak chilli. „Nie ma kuchni meksykańskiej bez tej najostrzejszej przyprawy” – podkreśla Przemysław Pająk, Public Relations Manager Prymat Sp. z o.o.. Dodawana jest do każdego dania, dzięki czemu kuchnia meksykańska jest tak lubiana przez amatorów pikantnych smaków. Także czosnek i słodka papryka są nieodzowna częścią tej kuchni. Z ziół używa się głównie kolendry i oregano, dzięki którym dania zyskują delikatny aromat (wspomagają też trawinie). Wszystkie te przyprawy dostępne są w portfolio Prymat – informuje Przemysław Pająk.
Według Roberta Sowy, szefa kuchni Hotelu Jan III Sobieski i ambasadora marki Prymat, do potraw kuchni meksykańskiej wspaniale przydadzą się także: pieprz czarny grubomielony Prymat (jedyna taka propozycja na polskim rynku), sól czosnkowa oraz sól morska gruba.
Ponieważ przy sporządzaniu dań meksykańskich wykorzystuje się niezliczoną gamę przypraw z wszechobecną chilli na pierwszym miejscu, firma Kamis wprowadziła szereg produktów dla miłośników tej kuchni. Są to m.in. papryka ostra, chilli, papryka słodka, czosnek mielony, granulowany, Pieprz młotkowany Kamis Specialite, Pieprz czarny mielony, Pieprz czosnkowy, cynamon, ziele angielskie, goździki, Ocet balsamiczny, ocet z białego i czerwonego wina, oregano, kminek ziarno i mielony, kolendra, przyprawa do dań z fasoli, Sól morska w młynku, której dodatek kilku kryształków do gorącej czekolady niesamowicie potęguje doznania smakowe.
Powodzeniem cieszą się produkty z linii KAMIS Specialite takie jak Pomidory suszone z bazylią i czosnkiem idealne do wielu typów salsy, oraz Czosnek w płatkach i Papryka w płatkach.
„Oryginalny smak kuchni meksykańskiej osiągniemy stosując Przyprawę do kawy i deserów Kamis. Składniki w niej zawarte to esencja przypraw korzennych jakże odpowiednich np. do czekolady z chilli, marynowania mięs, czy sosu mole. Polecam również doskonale dobraną mieszankę Przypraw do dań kuchni meksykańskiej KAMIS. Uznanie zdobywają również jedyne na rynku produkty linii Oriental, Mexicana, Siesta. Są to bazy smakowe (esencje smaku), gdzie przy dodaniu dwóch, maksymalnie trzech niedrogich składników można przyrządzić sobie w domu fantastyczną oryginalną ucztę” – mówi Jacek Petryka, Doradca Kulinarny Kamis Gastronomia.
Także w portfolio mrożonek marki Felco konsumenci znajdą dwa produkty inspirowane kuchnią meksykańską. Są to mieszanka warzywna „Sałatka meksykańska” oraz danie gotowe „Mexico”.
„Sałatka Meksykańska” Felco to kompozycja jarzyn – kukurydzy, czerwonej fasoli, fasoli szparagowej, czerwonej papryki, marchwi i groszku – której przyrządzanie nie trwa dłużej niż 15 minut. Wystarczy przygotować mrożonkę Felco, sos tabasco, oliwę, ocet, zioła i ketchup, następnie połączyć wszystkie składniki, delikatnie wymieszać i odstawić na chwilę. Potrawa najlepiej smakuje ze świeżym jasnym pieczywem. „Mexico” Felco to danie gotowe, w skład którego wchodzą ryż, czerwona fasola, fasola szparagowa, pomidory, papryka, kukurydza oraz mięso z piersi kurczaka doprawione ostrym sosem z odrobiną chilli. To szybka i łatwa do przyrządzenia wersja tradycyjnej potrawy potomków Majów. Mieszanka „Mexico” wymaga jedynie szybkiego podsmażenia na odrobinie tłuszczu.
„Danie gotowe „Mexico” jest przeznaczone dla indywidualnych konsumentów (sprzedajemy je w opakowaniu 450 g), natomiast „Sałatkę meksykańską” sprzedajemy zarówno w opakowaniach dostosowanych do potrzeb indywidualnych konsumentów (torebka 450 g), jak i przedstawicieli sektora HoReCa (torebka 2,5 kg, karton 2 x 2,5 kg, karton 5 kg luz)” – mówi Radosław Drzewiecki, Dyrektor ds. Handlu i Marketingu Globus Polska Sp. z o.o.
Polscy konsumenci stają się coraz bardziej ciekawi świata, otwarci na nowinki i skłonni do eksperymentowania. Dania rodem z Ameryki Środkowej niewątpliwie wpisują się w tendencję urozmaicania codziennego menu i spełniają oczekiwania kulinarnych globtroterów. Jak podkreśla Radosław Drzewiecki, na fascynację tradycją kulinarną i kulturą Meksyku niewątpliwie wpływa atrakcyjność turystyczna tego kraju. Jego popularność znajduje swoje odzwierciedlenie również w dziedzinie wystroju wnętrz, o czym świadczą przygotowywane przez projektantów aranżacje z wykorzystaniem charakterystycznych roślin, mebli drewnianych i dekoracyjnych tkanin, które oddają atmosferę tego kraju. Fascynacja Meksykiem jest widoczna także w dziedzinie mody. Reasumując, kraj ten coraz częściej gości w świadomości mobilnych i otwartych na nowe doświadczenia konsumentów.
tagi: kuchnia meksykańska , meksyk , przepisy meksykańskie , potrawy meksykańskie , Delecta , De Care , salsy , nachos , tortilla , rynek produktów meksykańskich ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...