Kategorie produktów

Jedzmy jogurty

Czwartek, 17 stycznia 2008 HURT & DETAL Nr 1 (23) / 2008
Co roku w ofercie producentów i na półkach sklepowych pojawia się coraz więcej nowych jogurtów. Konsumenci mają coraz większy wybór, zarówno jeżeli chodzi o smaki i konsystencje, jak i opakowania produktów. Przyjrzyjmy się jak wygląda polski rynek jogurtów.

     Rynek jogurtów w Polsce dość dynamicznie się rozwija. Porównując okres od października 2006 do września 2007 z analogicznym wcześniejszym okresem (październik 2005 – wrzesień 2006) możemy odnotować wzrost sprzedaży jogurtów aż o 21% (w ujęciu ilościowym, dane AC Niesen). Wzrost ten zauważamy zarówno w segmencie jogurtów do jedzenia łyżeczką (+18%), jak i jogurtów pitnych, przy czym należy zauważyć, że segment jogurtów pitnych rozwija się jeszcze szybciej – o 34%.
Pomimo tak dynamicznego wzrostu rynku, w porównaniu do krajów Europy Zachodniej spożycie jogurtów w Polsce pozostaje na bardzo niskim poziomie. Wzrost gospodarczy i związana z nim poprawa stopy życia naszych obywateli oraz rosnąca świadomość dotycząca zdrowego odżywiania się skłaniają ku tezie, ze dynamiczny wzrost spożycia jogurtów w Polsce będzie następował także w kolejnych latach.


Polskie smaki

     „Gusta polskich konsumentów pozostają raczej konserwatywne i tak od lat najpopularniejszym smakiem jogurtu jest truskawka. Potwierdza to także sprzedaż deseru jogurtowego Fruttis (czteropak), gdzie spośród bogatej oferty kilkunastu kompozycji smakowych, warianty zawierające truskawkę są  niekwestionowanymi liderami. Dużą popularnością na rynku cieszą się także jogurty naturalne. Pozostałe smaki, takie jak wiśnia, morela, brzoskwinia, śliwka, owoce leśne są już zdecydowanie mniej popularne” – mówi Marta Chowanczak Product Manager, jogurty Bacha Sp. z o.o.

     Wzrost sprzedaży jogurtów jest na pewno spowodowany także tym, że  Polacy chcą odżywiać się zdrowo. Mają coraz większą świadomość tego, co korzystnie wpływa na ich organizm. Konsumenci posiadają też większe zasoby finansowe.  Rośnie więc rozwój nowoczesnego handlu, aktywność spółdzielni mleczarskich, a co za tym idzie – również dostrzega się znaczący wzrost wartości marek własnych.

     „Mając na uwadze potrzeby każdego klienta, Mlekovita rozwija segment produktów naturalnych i funkcjonalnych. To, co człowiek zjada musi być nie tylko smaczne, ale i zdrowe, musi posiadać wygodne opakowanie” – mówi Dariusz Sapiński Prezes Zarządu SM Mlekovita GK. Firma oferuje dwie marki jogurtów: POLSKIE i FRESKOVITA, a wśród nich różne smaki (także jogurty naturalne). Jogurty Mlekovity zostały wzbogacone dodatkiem bakterii probiotycznych, które wywołują dodatkowe efekty prozdrowotne. Ponadto, na rynku są dostępne w poręcznych opakowaniach, pozwalających skonsumować jogurt nawet „w biegu”.

     Wielu producentów podkreśla, że w ciągu ostatnich kilku lat bardzo mocno rozwinęła się grupa jogurtów pitnych.  Znalazła szerokie grono odbiorców, zwłaszcza wśród osób młodych prowadzących aktywny i zdrowy tryb życia. Jogurty pitne dostarczają niezbędnych dla organizmu składników budulcowych , pozwalają czuć się zdrowo, gaszą pragnienie i zaspakajają uczucie głodu a zakręcana butelka zwiększa  możliwość  ich spożywania   w każdej sytuacji.
Jak zaznacza Monika Marszycka, Kierownik ds. komunikacji zewnętrznej i PR, Danone, najczęściej konsumenci kierują się przy wyborze najlepszą korelacją ceny do jakości. Związane jest to oczywiście ze wzrostem ich zasobności – im lepsza jest ich sytuacja materialna, tym większego znaczenia nabiera jakość i marka produktu.

     „Konkurencja na rynku wymaga nieustannego rozwijania kategorii, opracowywania nowych receptur i tworzenia nowych produktów. Dlatego w ubiegłym roku wprowadziliśmy na rynek cztery nowe marki i kilkanaście nowych smaków, a także zmieniliśmy opakowania siedmiu produktów” – mówi Andrzej Zalewski, Dyrektor ds. marketingu Bakoma S.A.

     „Obecnie na rynku pojawił się nasz najnowszy produkt – jogurt 7 zbóż, będący specjalnie opracowaną kompozycją aż siedmiu gatunków witalnych zbóż. Wprowadzenie nowego jogurtu zakomunikujemy w styczniu podczas telewizyjnej i radiowej kampanii reklamowej” – dodaje Andrzej Zalewski.
Klienci mają więc duży wybór smaków, ale też wielkości opakowań jogurtów; od produktów o gramaturze poniżej 150g aż do powyżej 500 g czy ostatnio bardzo popularnych multipaków. „Obserwujemy tendencję do zakupu przez konsumentów coraz większych opakowań o gramaturze powyżej 300 g” – mówi Anna Bryńska-Nowak Kierownik Działu Marketingu RSM Rolmlecz.


Dobre i naturalne

     „Nie wszystkich wytwórców stać jednak na drogie wideoklipy reklamowe, których koszty są wliczane w ceny wyrobów. Jogurty, które nie są intensywnie reklamowane, mogą być nie tylko tańsze, ale również lepsze i smaczniejsze” – zaznacza Alfred Korczyk Dyrektor Marketingu i Logistyki ze Średzkiej Spółdzielni Mleczarskiej Jana. Firma ta poleca „Jana „ naturalny jogurt probiotyczny – śmietankowy smak. 
„Z naszych analiz sprzedaży wynika, że konsument przestawił się w znacznym stopniu na spożycie jogurtów naturalnych, czego potwierdzeniem jest znaczny wzrost sprzedaży w minionych latach” – wyjaśnia Alfred Korczyk.

Trend do sięgania po jogurt naturalny, który ma zastąpić np. śmietanę zauważa również Agnieszka Lenart ze Spółdzielni Mleczarskiej BIOMLEK. Dodaje, że Jogurt Naturalny Nadbużański ceniony jest przez osoby, które cenią sobie jego wartości odżywcze oraz zawartość w tym produkcie bakterii probiotycznych.

     „Jogurt naturalny powinien stanowić składnik codziennej diety wszystkich powyżej 1 roku życia. Zalecany jest zwłaszcza ludziom nietolerujących cukru mlecznego – laktozy, osobom w czasie kuracji antybiotykowej i podczas rekonwalescencji. Ze względu na wartości odżywcze i dietetyczne jogurt powinny spożywać kobiety w ciąży oraz matki karmiące piersią. Jogurt trawiony jest 2-3 szybciej niż mleko słodkie, wiąże się to z tym, że białka w jogurcie w wyniku działania szlachetnych drobnoustrojów ulegają nadtrawieniu, dzięki czemu są bardziej podatne na działanie enzymów trawiennych” – wyjaśnia Agnieszka Lenart.


Świetlana przyszłość

     Wszystko wskazuje na to, że rynek jogurtów nadal będzie się rozwijał. Zdaniem Monika Marszycka, producenci chętnie wprowadzają nowe formuły produktów, wariacje smakowe lub opakowania a konsumenci przyjmują nowości bardzo dobrze. „Danone na przykład w specjalnej ofercie zimowej wprowadził dwa nowe smaki kremu jogurtowego Fantasia: wiśnię z płatkami migdałów i jogurtem marcepanowym oraz śliwkę z bakaliami. Przygotowano też nowy smak jogurtu Actimel – brzoskwinia z miodem” – mówi Monika Marszycka. Jej zdaniem, obecnie najbardziej obiecującą grupą są nowoczesne i zdrowe produkty z wartością dodaną (na przykład żywność funkcjonalna lub produkty wzbogacane, jak Actimel czy Activia), nowe kategorie produktów nabiałowych, a także te tradycyjne, ale ulepszone przez innowacje.

Co będzie miało wpływ na dalszy rozwój rynku? Preferencje konsumentów. Współczesny człowiek chce, by to co je, było nie tylko smaczne, ale także zdrowe i miało odpowiednią wartość odżywczą. Właśnie te kwestie zdecydowanie kształtują oczekiwania i wymagania konsumentów, narzucając w ten sposób kierunek rozwoju dla branży żywieniowej a zwłaszcza branży mleczarskiej, która dostarcza produkty uważane powszechnie za zdrowe i wartościowe.
Dodatkowo, warto zwrócić uwagę na fakt, że konsumpcja jogurtów w Polsce wciąż pozostaje na znacznie niższym poziomie niż w innych krajach europejskich, nawet tych zbliżonych do nas kulturowo – co oznacza oczywiście dalsze perspektywy rozwoju dla branży.

tagi: jogurty , rynek jogurtów , Danone,Bakoma,Mlekovita,jogurty owocowe , jogurty pitne ,