Drogeria

Wielkie pranie i sprzątanie ze szczyptą innowacji – co wybierają konsumenci?

Środa, 17 lipca 2024 HURT & DETAL Nr 07/221. Lipiec 2024
Chemia gospodarcza na polskim rynku rozwija się bardzo szybko, a krajanie dużą wagę przywiązują nie tylko do tego, aby produkt był wydajny i skuteczny, ale także przyjazny dla środowiska, a jego produkcja zrównoważona. Na sklepowych półkach dostępny jest szeroki wybór produktów do prania ubrań i czyszczenia różnego rodzaju powierzchni – po które z nich najchętniej sięgają Polacy?
Z badania „Jak sprzątają Polacy?”, przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie firmy Cleangang1 wynika, że nasi krajanie bardzo cenią sobie porządek, a większość z nich sprząta nawet 2 razy w tygodniu – tak deklaruje 67,2% ankietowanych. Poza tym z raportu można się dowiedzieć, że posprzątane mieszkanie idzie w parze z dobrym samopoczuciem – aż 71,9% zadowolonych z życia Polaków przyznaje, że ma czyste lub idealnie czyste mieszkanie. Do porządków niezbędne są odpowiednie detergenty – jakie propozycje znajdziemy na sklepowych półkach?

Wielkie porządki – jak sprzątają Polacy?

Są tacy, którzy chętnie sprzątają oraz ci, którzy za tym, co najmniej, nie przepadają. Jednak bez względu na zamiłowanie do wykonywania porządków, zdecydowana większość Polaków lubi mieć czyste mieszkanie i świeże pranie, co potwierdzają wyżej wspomniane badania. Wynika z nich, że zaledwie 5,3% krajanów sprząta rzadko, to jest raz na dwa tygodnie. Oprócz tego niemal 67% badanych twierdzi, że ich mieszkanie jest zawsze czyste i posprzątane – zaledwie 1,1% przyznaje się do bałaganu. Poza tym aż 38,2% ankietowanych deklaruje, że raz na kwartał wykonuje generalne porządki (takie jak trzepanie dywanów, czyszczenie szaf itp.).

Co nas motywuje do tego, by sięgać po odkurzacz, nastawić pranie czy wyciągnąć wiadro i mop? 55% Polaków twierdzi, że sprząta, ponieważ porządek w mieszkaniu poprawia ich samopoczucie, 41,9% osób robi to w trosce o zdrowie, a 41,1% krajanów przyznaje, że czysty dom ułatwia im samoorganizację. 24,2% badanych wykonuje porządki z poczucia obowiązku, a 22,6% czuje się zobowiązana do tego przed przyjściem gości. Niektóre czynności porządkowe wykonujemy chętniej, do innych zaś podchodzimy mniej przychylnie. Okazuje się, że najwięcej osób lubi odkurzać (79,6%). Kolejne miejsca zajęły wycieranie kurzy oraz czyszczenie kuchni. Największą niechęć wywołują takie czynności, jak sprzątanie samochodu, mycie okien i czyszczenie łazienki. Poza tym to kobiety częściej zajmują się domowymi porządkami. Aż 61,7% z nich odpowiedziało, że sprzątają tylko one – w taki sam sposób odpowiedziało 30,3% mężczyzn. Niemniej dla Polaków czyste miejsce zamieszkania jest bardzo ważne – z jakich środków czystości korzystają najczęściej i czym się sugerują przy ich wyborze?

Nie tylko wydajność – co motywuje Polaków do wyboru środków czyszczących?

Sklepowe półki wprost uginają się pod różnorodnością środków do prania i sprzątania – bez problemu znajdzie się na nich proszki, kapsułki czy płyny do różnego rodzaju tkanin, mnogość środków do mycia podłóg czy okien, mycia naczyń czy sprzątania zróżnicowanych powierzchni. Z których z nich najczęściej korzystają Polacy? Z badania „Jak sprzątają Polacy?” wynika, że 75,3% podczas tej czynności sięga po płyn od mycia naczyń, 71,9% używa środków do czyszczenia WC, 65,1% korzysta z płynów do mycia luster i szyb, niemal 53% sięga po tabletki do WC, a nieco ponad 48% podczas porządków używa odświeżacza powietrza. Dużo mniejszą popularnością cieszą się płyny do czyszczenia skórzanych powierzchni, fug czy lodówki. Większość, bo 70,4%, Polaków nie wyobraża sobie sprzątania bez ręczników papierowych oraz gąbek – 67,9% odpowiedzi. Dużą popularnością cieszą się też ściereczki z mikrofibry (60,4%). Najwięcej krajanów podczas sprzątania używa odkurzacza – takiej odpowiedzi udzieliło niemal 80% badanych. Coraz większym zainteresowaniem cieszy się mop płaski, który powoli wypiera tradycyjny, sznurkowy. Co ciekawe, choć na co dzień obserwujemy rozwój technologii, które mają ułatwić porządki, to zaledwie 15,3% osób korzysta z odkurzacza automatycznego.

Czym kierują się Polacy przy wyborze chemii gospodarczej? Badanie SW Research z 2022 roku2 pokazuje, że dla krajanów najważniejsza jest wydajność (53,8%), przyjemny zapach (45,8%), skuteczność w usuwaniu kamienia i osadu (40,6%) oraz antybakteryjne działanie (32,8%). Kolejnymi czynnikami, które motywują Polaków od sięgnięcia po konkretny produkt czystości, są naturalny skład (28%) oraz uniwersalność (21,6%). Mniej istotnymi cechami produktów są pozostawianie połysku (14,4%) i rodzaj opakowania – 14,6% wybiera artykuły w sprayu, a 7,7% w butelce. Najmniej ważne dla Polaków jest to, aby produkt posiadał widoczny kolor – takiej odpowiedzi udzieliło 5,3% badanych.

Wydajność czy skuteczność to nie jedyne cechy, które motywują Polaków do wybrania konkretnych środków czyszczących. Jak pokazuje badanie SW Research przeprowadzone dla Cleangang „Polacy wybierają zrównoważone sprzątanie”3, aż 58,6% bierze pod uwagę zrównoważony rozwój. Dla niemal 60% krajanów przyjazne środowisku sprzątanie kojarzy się z oszczędzaniem wody, 54,5% utożsamia je z wybieraniem ekologicznych produktów, a dla niemal 52% oznacza korzystanie z naturalnych preparatów, takich jak ocet, kwasek cytrynowy czy soda oczyszczona. Choć świadomość Polaków w kwestii konieczności korzystania z bardziej ekologicznych produktów do sprzątania rośnie, to problemem pozostaje niejednoznaczna informacja na produktach – przez to wiele osób nie wie, jak powstał wybrany środek czystości. Dlatego jeżeli zależy nam na wybraniu ekologicznego artykułu, warto sugerować się certyfikatami, które potwierdzają wysokie standardy produkcji, zmniejszające negatywny wpływ na środowisko.

Z przeprowadzonych badań wynika, że ponad połowa Polaków uważa, że informacja na etykiecie o eko składzie świadczy o tym, że produkt jest ekologiczny. Zaledwie 21,3% szuka certyfikatów, takich jak EU Ecolabel, Carbon Neutral czy V-Label. Przy wyborze przyjaznej środowisku chemii gospodarczej warto zwrócić uwagę nie tylko na jej skład, ale także opakowanie – na popularności coraz bardziej zyskują butelki wykonane z surowców wtórnych lub nadające się do recyklingu w 100%.

Po jakie środki piorące najczęściej sięgają Polacy?

Sprzątanie to nie tylko wycieranie kurzy, odkurzanie podłóg i mycie różnych powierzchni – to także pranie ubrań, ręczników, pościeli itp. Badanie przeprowadzone przez statystyka.eu4 wykazało, że najwięcej Polek korzysta z kapsułek do prania – 81,3% odpowiedzi – po proszek lub żel sięga 79,2% badanych. Niemal 82% krajanek zwraca uwagę na to, do jakiego rodzaju ubrań przeznaczony jest produkt, a prawie 71% przyznało, że przy wyborze konkretnego środka kieruje się jego marką. Wydajność detergentu piorącego jest istotna dla 62,8% Polek. 60% badanych kobiet przyznało, że zwraca uwagę na pojemność opakowania, a niemal 55% za istotne uważa informacje o producencie. Prawie 40% konsumentek zwraca uwagę na to, jaką temperaturę należy zastosować dla detergentu, a niemal 38% procent sugeruje się jego dozowaniem.

Jeżeli chodzi o sposób umieszczania informacji na środku piorącym, to 37,5% badanych uznało, że najlepszym jest grafika, 22,5% wskazało na oznaczenia liczbowe, nieco ponad 20% wybrało symbole, a do 19,9% badanych przemawia tekst. Niemal 100% badanych Polek (99,3%) przyznało, że przeznaczone na polski rynek produkty piorące powinny zawierać informacje po polsku. Dla 20% badanych etykiety w języku angielskim nie stanowią problemu, a 5% konsumentek preferuje je po niemiecku.

Sprzedaż środków piorących

Produkty do prania i sprzątania znajdziemy nie tylko w dyskontach, super- i hipermarketach, ale także w większości sklepów małoformatowych do 300 mkw. Centrum Monitorowania Rynku podaje, że na półkach 8 na 10 tego rodzaju placówek dostępne są płyny do mycia naczyń, detergenty do prania czy preparaty do mycia szyb5. Warto przy tym dodać, że dystrybucja tego typu produktów rośnie w okresie okołoświątecznym. Jak wynika z danych, w przedziale czerwiec 2023-maj 2024 detergenty piorące były dostępne w 8 na 10 sklepów małoformatowych do 300 mkw., natomiast preparaty do płukania tkanin można było znaleźć w 7 na 10 tego typu placówek. Większość z nich oferowała także odplamiacze.

Jak można wyczytać z raportu CMR, w okresie od stycznia do maja tego roku w sklepach małoformatowych do 300 mkw. największe udziały wartościowe miały proszki do prania (50%), kolejno płyny i żele, a na końcu kapsułki. W placówkach tych od czerwca 2023 do maja 2024 najszerszą dystrybucję miały detergenty koncernów Procter & Gamble, Henkel oraz Reckitt Benckiser (odpowiednio 29%, 26% i 11% udziałów wartościowych). Najczęściej wybieranymi markami proszków do prania były Vizir (P&G), Persil (Henkel), Ariel (P&G) oraz E (Henkel), odpowiadając za ponad 50% wartości sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. Konsumenci w okresie od kwietnia 2023 do marca 2024 najczęściej kupowali detergenty do prania w dyskontach (69% sprzedaży). Za 13% sprzedaży odpowiadają hipermarkety, supermarkety za 11%, natomiast sklepy małoformatowe za 7%.

Pranie to nie tylko czyszczenie różnego rodzaju tkanin za pomocą detergentów, ale również ich płukanie, dzięki któremu stają się pachnące i miękkie w dotyku. Płyny do płukania dostępne są w średnio 7 na 10 sklepów małoformatowych do 300 mkw., a w każdym z nich konsumenci znajdą około 6 wariantach preparatów. Od stycznia do maja tego roku największe udziały wartościowe mieli producenci: Unilever (22%), Procter & Gamble (21%) oraz Henkel (20%).

Środki czystości w sklepach małoformatowych

Jak podaje CMR, wartość sprzedaży środków czystości w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w 2023 roku zwiększyła się o 9% w stosunku do ubiegłego roku, jednak pod względem wolumenowym spadła o około 6%. Zmniejszenie na podobnym poziomie odnotowała także liczba sprzedanych opakowań. Z raportu wynika też, że w 2023 r. różnego rodzaju środki czystości były dostępne w ponad 80% sklepów małoformatowych, a największą dystrybucję miały płyny do mycia naczyń, detergenty do czyszczenia toalet oraz środki do mycia szyb.

W tego typu placówkach handlowych, które w swojej ofercie posiadały preparaty czyszczące, można było znaleźć średnio 7 wariantów płynów do mycia naczyń i tyle samo detergentów do toalet, a także 3 rodzaje środków do mycia szyb. Sklepy małoformatowe oferowały średnio 2 warianty mleczek i proszków czyszczących oraz preparatów do mycia podłóg i detergentów do prania dywanów czy mycia mebli. Największe udziały w wartości sprzedaży kategorii środków czyszczących w sklepach małoformatowych do 300 mkw. osiągnęli producenci Grupa Inco, Unilever i Henkel – łącznie uzyskali niemal 50% wartości sprzedaży. Na paragonach najczęściej można było znaleźć produkty marek Ludwik, Domestos, Fairy i Bref.

W odpowiedzi na zmieniające się preferencje konsumentów, producenci artykułów do prania i sprzątania dostarczają konsumentom detergenty o wyższej skuteczności, nadające się do użytku w niższych temperaturach oraz zapakowane w ekologiczne opakowania, które można poddać recyklingowi. Wśród oferowanych produktów znalazły się też takie o ciekawym lub intensywniejszym zapachu, a także artykuły, które zapobiegają zafarbowaniu prania czy wzmacniają jego kolor.

Katarzyna Jastrzębska
Redaktor





1 źródło: Badanie SW Researcher na zlecenie Cleangang, „Jak sprzątają Polacy?”, metoda CAWI na grupie 1102 osób, marzec 2023 r., dostęp: 19.06.24 r.
3 źródło: Badanie SW Researcher na zlecenie Cleangang, „Polacy wybierają zrównoważone sprzątanie”, metoda CAWI na grupie 1102 osób, marzec 2023 r., dostęp: 19.06.24 r.
4 źródło: „Badanie marketingowe proszków do prania”, statystyka.eu, badanie przeprowadzone na próbie 1000 kobiet w wieku od 25 do 44 lat, mieszkających na terenie całego kraju, dostęp: 19.06.24 r.
5 źródło: CMR, czerwiec 2023-maj 2024.






tagi: drogeria , sprzedaż , handel , konsument , rynek FMCG , kosmetyki , środki higieny , środki czystości ,