Kategorie produktów

Kawowe i herbaciane inspiracje na lato

Piątek, 12 lipca 2024 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 07/221. Lipiec 2024
Pobudzająca kawa czy orzeźwiająca herbata? A może na odwrót? Każda pora jest dobra na ulubiony, gorący napój lub jego wakacyjną wariację z dodatkiem kostek lodu czy bitej śmietany. Tego lata daj się zainspirować nowościami, kosztując niepowtarzalnych, pobudzających i ożywczych smaków kaw oraz herbat w letniej odsłonie.
Kawy i herbaty dostępne są niemal w każdym sklepie spożywczym, a większość Polaków wypija przynajmniej jedną ich porcję codziennie. Latem tego rodzaju napoje cieszą się większą popularnością w wersji na zimno. To sprawia, że obecność obu kategorii na półkach sklepowych jest szczególnie istotna przez cały rok.

Mała czarna czy mrożona?

Kawa cieszy się niezmienną popularnością wśród Polaków, a wartość rynku tej kategorii w kraju sięgnęła już około 7 mld zł. Za ponad 4 mld zł odpowiada ta spożywana w domu, natomiast za ok. 3 mld zł przygotowywana w kawiarniach. W kolejnych latach prognozowany jest dalszy wzrost kategorii1.

Dla wielu kawa to nieodłączny element rozpoczęcia dnia, a także zastrzyk energii w jego trakcie czy część towarzyskiego spotkania. Polacy piją średnio 2,5 filiżanki kawy dziennie, co daje w przeliczeniu ok. 3,5 kg naparu na osobę rocznie.

Według danych CMR sprzedaż kawy w 2023 roku odbywała się głównie w dyskontach, w których wzrost udziałów zwiększył się rok do roku. W przypadku kawy mielonej drugim ważnym kanałem sprzedaży były sklepy małoformatowe do 300 mkw. „W tych sklepach dostępność kawy wynosi niemal 100%, najszerzej dostępna jest kawa mielona, rozpuszczalna oraz mieszanki kawowe” – mówi Łukasz Macheta, analityk danych sprzedażowych CMR.

Na podstawie analiz polskiej niezależnej agencji badawczej CMR w 2023 roku średnia cena kawy zwiększyła się o ok. 18% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Jednocześnie, porównując te przedziały, kawa zanotowała wzrost wartości sprzedaży, który wyniósł ponad 7% przy niemal dwucyfrowym spadku wolumenu sprzedaży.

Dane CMR wskazują także, że klienci kupując kawę w 2023 roku w sklepach małoformatowych do 300 mkw., najczęściej decydowali się na kawę mieloną (ponad połowa liczby transakcji), której cena za opakowanie wzrosła o ponad 15% w porównaniu do 2022 roku.

Mimo wyższych cen kawa nie traci na popularności. A latem często przygotowywana jest także w wersji na zimno. Orzeźwiające frappe, czekoladowa mocha, cafe fredo czy ice latte z powodzeniem można przygotować w domu, ponieważ ich podstawą zazwyczaj jest kawa rozpuszczalna bądź espresso. Dodatkowo producenci proponują szeroką ofertę wyjątkowych produktów, ułatwiających przygotowanie napoju na zimno. Na rynku dostępne są m.in. gotowe mixy kawowe, do których należy jedynie dodać wodę lub mleko i ulubione dodatki, np. bitą śmietanę czy lody. Oprócz tego dostępne są kawy rozpuszczalne o smaku karmelu czy orzecha laskowego, które zdecydowanie trafiają w gusta konsumentów, preferujących klasyczne propozycje w nieco bardziej urozmaiconej wersji.

Herbaciany kraj

Herbata reprezentowana jest przez około trzy tysiące różnorodnych odmian na całym świecie. W Polsce mamy ich znacznie mniej, aczkolwiek jest w czym wybierać, m.in. wśród czarnych, ziołowych, owocowych, aromatyzowanych, zielonych czy białych. Herbata jest niezwykle popularna w naszym kraju – rocznie Polacy kupują ponad 30 tys. ton suszu herbacianego, co stawia nas na czwartym miejscu w Europie, zaraz za Irlandią, Wielką Brytania i Rosją. Wartość rynku herbaty w naszym kraju szacuje się na około 2 mld zł2.

Według Centrum Monitorowania Rynku w 2023 roku w sklepach małoformatowych do 300 mkw. wśród herbat najlepiej sprzedawały się warianty czarne ekspresowe (stanowiły 29% sprzedaży całej kategorii według liczby sprzedanych opakowań). Drugie miejsce zajęły herbaty ekspresowe ziołowe (22%), trzecie – ekspresowe earl grey (18%). Na kolejnych miejscach znalazły się: herbaty ekspresowe owocowe (17%), granulowane (5%) oraz ekspresowe zielone (5%).

Kubek ciepłej herbaty to także jeden ze sposobów na upał. Gorące napoje wpływają na termoregulację i obniżenie temperatury ciała. Taki sposób na ochłodę jest praktykowany przede wszystkim w krajach arabskich, gdzie herbata zawiera często dodatkowo miętę i cytrynę. Ponadto herbaciany napar można przygotować na wiele różnych sposobów z wybranymi dodatkami na zimno, a jego właściwości nawadniające organizm sprawiają, że to odpowiedni napój na upalne dni.

Czas gorących, letnich dni motywuje smakoszy kawy i herbaty do sięgania po bardziej orzeźwiające warianty tych napojów – zarówno te w wersji mrożonej do samodzielnego przygotowania w domu, jak i gotowe produkty dostępne na półkach sklepowych. A tych na rynku wciąż przybywa. Pora uzupełnić ofertę o wszelkie nowości w kategorii.

Monika Książek
Redaktor





1 źródło: https://www.rp.pl/przemysl-spozywczy/art40201531-polacy-kupuja-coraz-wiecej-kawy-chociaz-drozeje, dostęp: 04.07.24 r.
2 źródło: https://www.herbata.info/pieniadze-i-herbata/, dostęp: 04.07.24 r.





tagi: kawa , herbata , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,