Kategorie produktów

Napoje na upalne dni – co ugasi pragnienie?

Piątek, 12 lipca 2024 HURT & DETAL Nr 07/221. Lipiec 2024
Choć odpowiednie nawodnienie jest kluczowe o każdej porze roku, to szczególnie latem warto mieć przy sobie butelkę napoju, który ugasi nagłe pragnienie. Woda, soki, napoje izotoniczne i energetyzujące, a nawet piwa bezalkoholowe – sklepowe półki wprost uginają się od mnogości produktów. Co jednak najskuteczniej ugasi pragnienie, a tym samym nawodni organizm?
Z roku na rok sezon letni w Polsce jest gorętszy – temperatura za oknem jest coraz wyższa, nierzadko przekraczając 30 stopni Celsjusza. Dlatego zawsze należy mieć przy sobie butelkę napoju. A tych na sklepowych półkach znajdziesz do wyboru, do koloru – po który z nich warto sięgnąć, by cieszyć się doskonałym smakiem i orzeźwieniem?

Jesteś tym, co… pijesz!

Jest w tym zdaniu mnóstwo prawdy, ponieważ ciało dorosłego człowieka składa się w około 65% z wody1. Mimo że to właśnie ona wydaje się być najskuteczniejsza w gaszeniu pragnienia, to ma na rynku sporą konkurencję. Okazuje się bowiem, że równie dobrze nawadniają i orzeźwiają inne płyny, takie jak… chude mleko. Innymi napojami, po które warto sięgać nie tylko w upalne dni, są izotoniki oraz woda z elektrolitami.

W rankingu najlepiej orzeźwiających i nawadniających napojów znalazły się również woda kokosowa, herbata z lodem – czarna, czerwona, a zwłaszcza zielona – a także różnego rodzaju soki owocowe i warzywne. Dobrym pomysłem jest też ugaszenie pragnienia piwem bezalkoholowym, które polecane jest zwłaszcza po treningu.

Co Polacy piją latem?

Kategoria napojów jest sezonowa, odnotowując największą sprzedaż latem i w grudniu. Rynek napojów bezalkoholowych rośnie na całym świecie, także w Polsce. Według prognoz MarketHub Research & Competitive Intelligence przychody z tej kategorii w 2024 roku wyniosą 6,08 mld USD, a roczny wskaźnik wolumenu osiągnie 9,7 mld litrów2. Napoje bezalkoholowe można podzielić na kilka segmentów. Polski rynek zdecydowanie opanowały napoje gazowane – według danych NielsenIQ w 12-miesięcznym okresie kończącym się 31.03.24 r. ich całkowita sprzedaż wartościowa na rynku wyniosła 31,2%. Kolejne miejsce zajmuje woda (28%) oraz soki, nektary i napoje niegazowane (19,6%).

„Rocznie Polacy wydają na napoje bezalkoholowe 25,2 mld zł. Jest to łącznie 1/8 wydatków na kategorie spożywcze w Polsce. Sprzedaż wolumenowa sięga 7,5 mld litrów rocznie. Najwięcej wydajemy na napoje gazowane (7,8 mld zł) oraz wodę (7,1 mld zł). Następne w kolejności w strukturze wydatków są soki, napoje i nektary (4,9 mld zł) oraz napoje energetyczne i izotoniczne (4,2 mld zł). Pod względem wolumenu najwięcej kupujemy wody (4,3 mld litrów). Na drugiej pozycji są napoje gazowane z wolumenem prawie 3-krotnie niższym od wody (1,5 mld litrów). Soków napojów i nektarów kupujemy jeszcze mniej (1 mld litrów)” – komentuje Agnieszka Bujak, Client Business Partner NielsenIQ3.

Zgodnie z danymi Kantar4 9,71% Polaków sięga po napoje gazowane codziennie, 5,94% pije je 5-6 razy w tygodniu, a 14,54% badanych spożywa je 3-4 razy w tygodniu. Najwięcej konsumentów odpowiedziało, że napoje gazowane spożywa raz w miesiącu lub rzadziej (20,98%), nieco mniej, bo 19,80% osób odpowiedziało, że pije je 2-3 razy w miesiącu. Najczęściej spożywanymi markami napojów gazowanych są Hellena (21,98%), Fanta (20,13%) i Tymbark (18,92%). Jednym z ulubionych napojów gazowanych Polaków są produkty typu Cola. Nawet 6,27% osób przyznaje, że pije je codziennie. „Dynamika sprzedaży na rynku napojów jest nieznacznie wyższa od średniej dynamiki dla kategorii spożywczych – w ostatnim roku sprzedaż wartościowa wzrosła o 11,1%. Wzrost sterowany był głównie przez czynnik cenowy, wolumen zmienił się jedynie o 1,3%” – dodaje specjalistka z NielsenIQ.

Lato = wodny pik

Mówiąc o lecie czy wakacjach, na myśl przychodzi woda. Mimo że jest ona spożywana przez cały rok, to jednak odznacza się sezonowością, której pik sprzedaży przypada na miesiące letnie – to znaczy od czerwca do sierpnia. Na rynku dostępne są różne warianty wód, przy czym najczęściej wybieranymi są opcje gazowane i niegazowane.

Zgodnie z danymi NielsenIQ z 2021 roku5 woda smakowa notuje spadki. Może być to spowodowane dwoma czynnikami: pierwszy z nich to obecność substancji słodzących w tych wariantach, przez co woda smakowa uznawana jest za mniej zdrową. Drugi powód to wprowadzenie przez rząd na początku 2021 roku opłaty cukrowej. Sprawiła ona, że cena za litr wody smakowej wzrosła średnio o 0,89 zł.

Dane Kantar jasno wskazują, że 57,94% Polaków wodę niegazowaną pije codziennie. Ulubionymi markami są Cisowianka (26,42%), Żywiec Zdrój (23,96%) i Nałęczowianka (16,53%). Po wodę gazowaną codziennie sięga 50,69% krajanów. Najczęściej spożywanymi wodami gazowanymi są Cisowianka (26,51%), Żywiec Zdrój (24,40%) i Muszynianka (18,42%).

Zdrowe, letnie orzeźwienie

Polacy w okresie wakacyjnym chętniej sięgają po napoje izotoniczne i funkcjonalne. Zgodnie z raportem CMR6 w I kwartale 2022 roku, w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, sprzedaż napojów izotonicznych urosła o niemal 50%, funkcjonalnych zaś o blisko 25%. Zarówno wody, jak i zdrowe wersje napojów dostępne są w niemal każdym sklepie małoformatowym, z kolei izotoniki czy płyny funkcjonalne są trudniej osiągalne. Jest to jeden z powodów, dla których ich sprzedaż jest niższa w porównaniu do wody czy soków. Kolejny to zdecydowanie mniejszy wybór na sklepowych półkach.

Jak już zostało wspomniane wcześniej, 1 stycznia 2021 roku weszła w życie opłata cukrowa, której wprowadzenie znalazło odzwierciedlenie na rynku FMCG. Dotyczy ona napojów bezalkoholowych z dodatkiem cukrów, substancji słodzących oraz kofeiny lub tauryny, a kwota opłaty uzależniona jest od zawartości tych związków w napoju. Regulacja dopuszcza jednak pewne ustępstwa, których celem jest wspieranie produktów ze zdrowszym składem. Chodzi o napoje, które zawierają co najmniej 20% soku owocowego lub warzywnego (np. nektary) bądź roztworów węglowodanowo-elektrolitowych (np. izotoniki). Na takie napoje bezalkoholowe nałożony jest niższy podatek – nie jest więc niczym zaskakującym, że motywacja producentów do przekształcania produktów na zdrowsze jest większa.

Wielkość latem ma znaczenie

Zgodnie z danymi CMR z 2021 roku7 w okresie letnim sklepy małoformatowe do 300 mkw. były najważniejszym kanałem sprzedaży napojów, odpowiadając za 60% wartości sprzedaży w całym panelu sklepów detalicznych z dyskontami i hipermarketami. Od czerwca do sierpnia 2021 roku sprzedaż wartościowa tej kategorii w sklepach małoformatowych do 300 mkw. wzrosła o 11,2% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.

Z danych wspomnianego instytutu, z okresu czerwiec-sierpień 2021 r., wynika, że w sklepach małoformatowych do 300 mkw. salonikach i kioskach sprzedaż wartościowa napojów gazowanych wynosiła 33%, wód czystych 21%, napojów energetyzujących 18%, a soków, nektarów i napojów niegazowanych 16%. „Mały format sklepów jest kluczowy dla sprzedaży napojów bezalkoholowych. Realizujemy w nim 45% wydatków, jednak jego udział nieznacznie spada na rzecz dyskontów, gdzie Polacy zostawiają 1/3 wydatków na tę grupę kategorii. Wśród kategorii napojowych sklepy małoformatowe mają największe znaczenie dla napojów energetycznych i izotonicznych oraz mrożonej herbaty. Dyskonty za to mają relatywnie duże znaczenie dla certyfikowanych soczków dla dzieci, soków napojów i nektarów oraz wody” – dodaje Agnieszka Bujak, Client Business Partner NielsenIQ.

0% latem się opłaca

W upalne dni Polacy chętnie orzeźwiają się także zimnym piwem. Raport przygotowany przez Browary Polskie8 wskazuje, że coraz częściej sięgają po warianty bezalkoholowe. „Na koniec 2021 roku wartość sprzedaży piw bezalkoholowych przekroczyła 1,17 mld zł, co stanowi 6,5% rynku piwnego i czterokrotny wzrost w ciągu 5 lat. Polska to 12% unijnego rynku piw bezalkoholowych. Wraz z Niemcami, Hiszpanią i Holandią należą do grupy czterech państw, które razem produkują 74% wolumenu piw bezalkoholowych w Unii Europejskiej” – czytamy w raporcie.

Trend odchodzenia od napojów wyskokowych na rzecz bezprocentowych jest spowodowany rosnącą świadomością konsekwencji spożywania alkoholu oraz znaczenia zdrowego trybu życia. Takie zjawisko określane jest NoLo – no alcohol, low alcohol – czyli wybierania napojów bez lub z niską zawartością alkoholu. Bezalkoholowy trend to przede wszystkim zasługa generacji Z (osób urodzonych po 1995 roku), który na stałe wpisał się w ich styl życia i jest z sukcesem promowany. Piwo 0,0% jest więc odpowiedzią na zmieniające się trendy i potrzeby konsumentów, którzy poszukują w bezprocentowym trunku orzeźwienia i smaku, ale bez alkoholu. Piwo 0,0% ma też właściwości izotoniczne, dlatego jest doskonałym napojem w letnie, upalne dni.

Woda, sok, napój izotoniczny, piwo bezalkoholowe – wybór na sklepowych półkach jest szeroki, obejmując nie tylko rodzaje napojów, ale także warianty smakowe. W upalne dni nawodnienie jest niezwykle istotne, dlatego nie zapomnij, by zawsze mieć przy sobie orzeźwiający napój.

Katarzyna Jastrzębska
Redaktor





1 źródło: Dane z Serwisu Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia, 04.06.24 r.
2 źródło: „Rynek napojów bezalkoholowych”, Katarzyna Kucia, https://markethub.pl/rynek-napojow-bezalkoholowych-w-polsce/, dostęp: 13.06.24 r.
3 źródło: NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food), kategoria napojów gazowanych, wody, soków napojów i nektarów, napoi energetycznych i izotonicznych, herbaty mrożonej, kawy mrożonej, certyfikowanych soczków dla dzieci, sprzedaż wartościowa oraz sprzedaż
wolumenowa w okresie rocznym kończącym się na 28 kwietnia 2024 oraz zmiana vs analogiczny okres rok wcześniej.
4 źródło: Kantar Target Group Index, październik 2022-wrzesień 2023.
5 źródło: NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, rynek: Cała Polska (Food); wolumen, wartość; okres: styczeń-grudzień 2019, styczeń-grudzień 2020, styczeń-grudzień 2021; kategoria: woda butelkowana.
6 źródło: CMR, Sprzedaż wód i soków/nektarów/napojów niegazowanych oraz napojów izotonicznych i funkcjonalnych w I kwartale 2022 w sklepach małoformatowych do 300 mkw. z salonikami i kioskami.
7 źródło: CMR, Sprzedaż napojów w sklepach małoformatowych do 300 mkw. z salonikami i kioskami w okresie wakacyjnym od czerwca do sierpnia 2021.
8źródło: Browary Polskie, „Rewolucja 0,0% na rynku piwowarskim”, 2022 r.






tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,