Wywiady

Wywiad z Łukaszem Knapowskim, Dyrektorem Handlowym w firmie Aksam.

Czwartek, 11 lipca 2024 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 07/221. Lipiec 2024
Kategoria przekąsek słonych stale się rozwija, a okres letni jest idealną okazją do zwiększenia jej sprzedaży. Jak wygląda jej sytuacja na rynku? Zgodnie z jakimi trendami rozwija się kategoria i jakie działania podejmują producenci, by zwiększyć spożycie? Na te i inne pytania odpowiada Łukasz Knapowski, Dyrektor Handlowy w firmie Aksam.
Jak obecnie wygląda sytuacja na rynku słonych wypieków w Polsce?

Miniony rok był dla branży FMCG okresem pełnym wyzwań. Na przysłowiowym „zaciskaniu pasa” ucierpiało wiele segmentów rynku, odnotowując znaczący spadek wolumenu w odniesieniu do roku poprzedniego. Jedną z niewielu kategorii, która w 2023 roku cieszyła się większą popularnością wśród konsumentów niż w roku 2022, były paluszki. Wzrost wolumenu rok do roku wyniósł w tym segmencie 5%. Warto podkreślić, że motorem wzrostu w tej kategorii była marka Beskidzkie, która odnotowała dwucyfrowy wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem poprzednim.

Jak rosnąca świadomość polskich konsumentów i dążenie do zmiany nawyków żywieniowych na zdrowsze wpływa na ofertę firmy Aksam?

Jako marka Beskidzkie staramy się wyjść naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, oferując produkty dostosowane do ich potrzeb. Niezwykle istotna jest dla nich jakość i pochodzenie używanych składników. Dlatego nieustannie dążymy do zapewnienia jak najwyższej jakości naszych produktów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie dietami wegetariańskimi i wegańskimi większość produktów w portfolio marki Beskidzkie posiada stosowny certyfikat, potwierdzający brak składników pochodzenia zwierzęcego i produktów ubocznych. Nie bez znaczenia dla polskiego konsumenta jest też skład produktu. Modyfikujemy receptury i wprowadzamy takie zmiany, jak np. zastąpienie syropu glukozowo-fruktozowego cukrem.

Które przekąski z oferty cieszą się szczególną popularnością latem?

Lato to okres, w którym ludzie więcej czasu spędzają na świeżym powietrzu: podróżują, chodzą na wycieczki i spacery, organizują pikniki czy grillują. Jest to czas, w którym świetnie sprzedają się wszystkie słone przekąski. Wybór odpowiedniej zależy od indywidualnych preferencji konsumenta i okazji, na jaką produkt jest przeznaczony. Na wycieczkę czy biwak idealnie nadają się nasze ubiegłoroczne nowości – Beskidzkie Bajgle. Doskonale sprawdzą się w połączeniu z hummusem, jogurtem lub ulubionym twarożkiem jako drugie śniadanie.

Paluszki, precelki czy krakersy to produkty łatwe do zabrania ze sobą na wycieczkę, plażę oraz na inne letnie aktywności. Są lekkie, chrupiące i nie wymagają żadnego przygotowania. Grill czy inne spotkania ze znajomymi urozmaicą orzeszki, prażynki czy chrupki, a na leniwy wieczór przed telewizorem idealny będzie Beskidzki popcorn.

Szerokie portfolio marki pozwala, aby to konsument wybrał swoją ulubioną przekąskę na lato.

W ostatnim czasie przeszliście metamorfozę identyfikacji wizualnej. Co się zmieniło? Dlaczego zdecydowaliście się na ten krok?

Nowe logo na opakowaniach przekąsek Beskidzkie zostało zaprojektowane z myślą o zapewnieniu spójnego wizerunku w całej ofercie produktowej. Dzięki temu nasze przekąski zyskają większą widoczność na sklepowych półkach. Świeże i nowoczesne podejście do designu ma na celu przyciągnięcie uwagi młodszej generacji konsumentów, przy jednoczesnym zachowaniu lojalności obecnych klientów. Jako marka Beskidzkie świadomie dostosowujemy się do dynamicznych trendów w designie i estetyce rynkowej, aby pozostać atrakcyjnymi dla wszystkich grup odbiorców.

Jakie plany ma Aksam na najbliższa lata? W którym kierunku będziecie się rozwijać?

W najbliższych latach firma Aksam skupi się na dalszym wsłuchiwaniu się w potrzeby konsumentów i wychodzeniu naprzeciw ich oczekiwaniom. Priorytetem naszej firmy jest utrzymanie wysokiej jakości przekąsek, pielęgnowanie tradycyjnych smaków oraz poszukiwanie nowych, trendowych kierunków rozwoju.

Już pracujemy nad ofertą, która pozwoli nam realizować nasz plan w dwóch obszarach. Po pierwsze chcemy dotrzeć do nowych grup odbiorców, np. z pokolenia Z, poprzez działania digitalowe. Jednocześnie nie zapominamy o naszych obecnych klientach i dbamy o ich potrzeby.

Drugi obszar to tworzenie dodatkowych okazji do sięgania po produkty Beskidzkie, takich jak np. drugie śniadanie oraz wzmacnianie naszej pozycji w tradycyjnych sytuacjach konsumpcji, jak spotkania towarzyskie.

A najważniejsze, że cały czas naszym niezmiennym celem jest dostarczanie Radości z Chrupania.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Książek




tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,