Wywiady

Owoce i warzywa na talerzach Polaków – czy jest ich wystarczająco dużo?

Środa, 12 czerwca 2024
Warzywa i owoce są niezbędne w zdrowej diecie i gwarantują lepsze samopoczucie. Jednak czy goszczą na talerzach Polaków w odpowiedniej ilości? Czy nasi rodacy są świadomi, ile powinna wynosić zdrowa dawka witamin w ciągu dnia? Czy edukacja w tym zakresie jest wystarczająca? O tym wszystkim opowiada Paulina Kopeć, Sekretarz Generalny Stowarzyszenia Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”.
Jak wygląda spożycie warzyw i owoców w Polsce? Jaką świadomość w tym zakresie mają polscy konsumenci?

Według badań przeprowadzonych przez Kantar Polska dla kampanii „Połowa Sukcesu” (zainicjowanej i koordynowanej przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw) jemy za mało owoców i warzyw, ale sądzimy, że spożywamy je w odpowiedniej ilości.

Głównym powodem tego stanu rzeczy jest mylne przekonanie o tym, że jemy ich wystarczająco dużo. W pandemii wzrosła świadomość ich roli w codziennej diecie, ale nie wiedza na temat tego, ile powinno się ich spożywać. W pandemii odsetek badanych twierdzących, że je wymaganą ilość owoców i warzyw wzrósł aż o 9% (z 46 do 50 p.p.). Większość Polaków (62%) przyznaje, że nie wie, ile warzyw i owoców powinno się spożywać dziennie. Odsetek tych, którzy tę wiedzę posiadają nie rośnie – mniej niż co piąty Polak (19%) wie, ile warzyw i owoców powinno się codziennie spożywać.

Dla konsumentów najważniejszy jest smak i jakość, chcą spożywać to co sezonowe i lokalne – i bardzo dobrze, bo jest to najlepsze dla naszego organizmu. Po pandemii wzrosła też świadomość racjonalnych argumentów za większą konsumpcją warzyw i owoców, które zwiększają odporność, wpływają na dobrą formę i wygląd.

Jaką rolę w popularyzacji spożycia warzyw i owoców odgrywa Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”?

Nasze Stowarzyszenie wspiera sektor owoców i warzyw: producentów, organizacje producentów owoców i warzyw, firmy oraz konsumentów poprzez edukację, analizę trendów i wytyczanie strategii działania na przyszłość. Z jednej strony pomagamy producentom spełniać wymagania konsumentów co do smaku, jakości i innowacji, a z drugiej strony przedstawiamy klientom, jak barwną paletę owoców i warzyw ma Polska oraz że mamy ogromne szczęście, że dzięki lokalnym produktom możemy dostarczyć naszym organizmom najwięcej witamin i minerałów.

Czy prowadzą Państwo działania mające na celu zwiększenie spożycia warzyw i owoców w Polsce? Proszę o nich opowiedzieć.

Głównym działaniem jest teraz kampania GOOD MOVE, która będzie z nami przez kolejne 3 lata. Przede wszystkim mamy zamiar prowadzić działania w social mediach, zapewniać proste, ciekawe
i kreatywne porady ekspertów oraz patronować wydarzeniom sportowym. Przeprowadzimy także metamorfozy wyjazdowe – Let’s move camp!

Jesteśmy również partnerem działań parasolowych, wspierających promocję owoców i warzyw w Polsce: „Połowa Sukcesu” (kampania zachęcająca do spożycia co najmniej 50% owoców i warzyw w każdym posiłku). Promujemy działania CORE TEAM, gdzie jestem liderką zespołu, w ramach jego powstała „Strategia Jabłkowa Perspektywa 2030”. Poza tym w swojej codziennej działalności badamy i obserwujemy trendy, prowadzące do spełnienia oczekiwań konsumentów odnośnie owoców i warzyw.

Proszę opowiedzieć więcej o programie GOOD MOVE – Trzymaj Formę.

Good Move to kampania, która poruszy osoby w wieku od 18 do 34 lat! Zdrowie znajduje się w centrum uwagi zarówno dla pokolenia Z, jak i dla Millenialsów. Osoby z tych generacji zdają się wiedzieć, że dobrze zbilansowana dieta i regularna aktywność fizyczna są kluczowe dla ich dobrej kondycji, ale liczby pokazują, że niewielu z nich konsekwentnie praktykuje zdrowe nawyki w codziennym życiu. W odpowiedzi na tę sytuację organizacje takie jak APRIFEL we Francji, UNIA OWOCOWA w Polsce oraz AILIMPO w Hiszpanii, we współpracy z Unią Europejską, podjęły działania mające na celu poprawę stanu zdrowia młodego pokolenia.

Głównym celem programu GOOD MOVE jest zwiększenie spożycia owoców i warzyw w codziennej diecie osób w wieku 18-34 lat w Europie. Jednocześnie chcielibyśmy nauczyć, jak można aktywnie spędzać czas i zredukować siedzący tryb życia. Nasz program opiera się na teorii małych kroków: każdy mały postęp jest ważny i ceniony, ale nie powinien być zbyt duży, gdyż może to zniechęcić do dalszej drogi. Nasz program opieramy na modelu Prochaska i Di Clemente (1982), który wyjaśnia, że zmiana zachowania przechodzi przez kilka etapów. Dostosujemy nasze działania do różnych faz zmierzających do osiągnięcia naszego celu.

GOOD MOVE to zaproszenie na lepszą, często nieidealną drogę, podróż do lepszego siebie, a nie doskonałego siebie: samodoskonalenia, a nie doskonałości, ponieważ liczy się każdy krok. Czasami możesz odpuścić lub przekąsić coś niezdrowego, pod warunkiem, że na co dzień masz dobre nawyki.

Więcej informacji można uzyskać na stronie: https://good-move.eu/pl/.

Dlaczego program GOOD MOVE jest kierowany do osób w wieku 18-34 lat? Dlaczego jest to takie ważne?

Projekt ma na celu promowanie właściwych praktyk żywieniowych zgodnie z Białą Księgą Komisji Europejskiej – strategii dotyczącej żywienia, nadwagi i otyłości w kontekście problemów zdrowotnych. Rzeczywiście, wpływ nawyków żywieniowych na przewlekłe choroby niezakaźne (NCD), takie jak cukrzyca, choroby serca, udary, nowotwory i otyłość jest szeroko badany w ostatnich dziesięcioleciach. Badania epidemiologiczne dostarczyły dowodów na to, że odpowiednia dieta pomaga chronić przed niedożywieniem we wszystkich jego postaciach, chorobami niezakaźnymi (NCD), a także zwiększa długość życia. Dokładniej mówiąc istnieją związki przyczynowe między określonymi czynnikami dietetycznymi (np. niską zawartością owoców i warzyw w diecie) a chorobami niezakaźnymi (np. udar lub rak jelita grubego). Pomimo tej wagi dowodów wzmożona produkcja przetworzonej żywności, szybka urbanizacja i zmieniający się styl życia doprowadziły do zmiany sposobu żywienia oraz wzorców zachorowań na całym świecie i zwiększenia częstotliwości występowania chorób niezakaźnych.

Według WHO niezdrowa dieta i brak aktywności fizycznej są obecnie głównymi, globalnymi zagrożeniami dla zdrowia. Musimy położyć nacisk na codzienne spożycie owoców i warzyw (kamień węgielny odpowiedniej diety), podobnie jak regularną aktywność fizyczną połączoną z ograniczeniem siedzącego trybu życia.

Kluczową grupą wśród konsumentów świeżych owoców i warzyw są osoby w wieku 18-34 lat, do których skierowany jest ten program: to oni są w trakcie kształtowania swoich nawyków zakupowych i żywieniowych, mają siłę nabywczą do dokonywania własnych wyborów zakupowych. Zatem działania programu uwydatnią korzyści spożywania świeżych owoców i warzyw w zbilansowanej diecie dla osób we wspomnianym przedziale wiekowym, w celu zwiększenia spożycia świeżych owoców i warzyw w UE poprzez informowanie konsumentów o zrównoważonych i właściwych praktykach żywieniowych.

Informujemy osoby z tej grupy wiekowej, aby w dłuższej perspektywie zakotwiczyły zdrowe i zrównoważone praktyki żywieniowe w swoim życiu i własnej rodzinie (również tej przyszłej). Jest to jedna z dźwigni, którą należy uruchomić, aby wesprzeć Europejski Zielony Pakt: w szczególności istotnym elementem na talerzu konsumenta mają być owoce i warzywa. Reprezentuje on strategię „od pola do stołu” w ramach Europejskiego Zielonego Ładu oraz nowe, ogólnounijne podejście do tego, jak Europejczycy cenią zrównoważony rozwój żywności. Strategia zawiera inicjatywy mające na celu poprawę stylu życia, zdrowia i środowiska, aby stworzyć sprzyjające warunki żywnościowe. Takie środowisko ułatwia wybór zrównoważonej diety z korzyścią dla zdrowia i jakości życia konsumentów oraz umożliwia zmniejszenie kosztów społecznych związanych ze zdrowiem.

Filarem strategii „od pola do stołu” jest promowanie konsumpcji zrównoważonej żywności i ułatwienie przejścia na zdrową, zrównoważoną dietę. Warto zauważyć, że strategia „od pola do stołu” jasno stwierdza, że obecne spożycie owoców i warzyw w UE jest niewystarczające i że „przejście na dietę bardziej roślinną przy ograniczeniu czerwonego i przetworzonego mięsa oraz zwiększenie ilości owoców i warzyw zmniejszą nie tylko ryzyko chorób zagrażających życiu, ale także ograniczą negatywny wpływ systemu żywnościowego na środowisko”.

W ramach kampanii wspieramy i informujemy o konieczności zastosowania zrównoważonych praktyk żywieniowych poprzez zwiększenie dziennego spożycia owoców i warzyw. Cel strategii „od pola do stołu” jest jej filarem, ponieważ promuje zrównoważoną konsumpcję. Ta polityka UE, koncentrująca się na wspieraniu zdrowej, zrównoważonej diety, znajduje również odzwierciedlenie w europejskim planie walki z rakiem, który także podkreśla rolę spożycia owoców i warzyw w zdrowych i zrównoważonych praktykach żywieniowych w profilaktyce nowotworowej.

W jaki sposób Unia Owocowa w ramach programu GOOD MOVE zamierza przekonać młodych ludzi do większego spożywania owoców i warzyw? Jakie podejmie działania w tym kierunku?

Najlepiej na to pytanie odpowiada nasza grafika:

Infografika_du__a_22.05.2024.jpg

Jakie wartości płynące ze spożycia warzyw i owoców najbardziej przemawiają do konsumentów? Co o owocach i warzywach powinien wiedzieć każdy?

Po pierwsze musimy wszystkim uświadomić, jak ważną rolę pełnią owoce i warzywa dla naszego dobrego samopoczucia, a przede wszystkim zdrowia. Faktem jest, że dzięki spożywaniu odpowiedniej ilości owoców i warzyw możemy uniknąć wielu problemów zdrowotnych, mieć więcej siły i energii, po prostu mieć lepsze życie każdego dnia.

Zacytuję w tym miejscu Mathieu JOUYS, dietetyka z Francuskiej Federacji Lekkoatletycznej: „Dzięki swojemu składowi odżywczemu owoce i warzywa w znacznym stopniu przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Bogate w polifenole, błonnik, witaminy i minerały, a także węglowodany pomagają zoptymalizować regenerację, regulują metabolizm energetyczny, poprawiają zdrowie kości i zwiększają predyspozycje do wysiłków fizycznych. Regularne, codzienne spożywanie owoców i warzyw jest najlepszą odpowiedzią na nieuzasadnioną suplementację, która czasami może mieć szkodliwe skutki. Podsumowując, owoce i warzywa przyczyniają się do dobrego samopoczucia i pomagają poprawić wydolność fizyczną, umożliwiając „zostanie mistrzem samego siebie”.

Poza tym nawyki żywieniowe są ściśle powiązane z naszymi zwyczajami związanymi z ruchem i snem. Dlatego też wprowadzenie jednego, zdrowego przyzwyczajenia prowadzi do kolejnych: „każdy gest/krok ma znaczenie” – snack some good habits.

Najlepiej podsumował to David THIVEL, doktor Fizjologii Wysiłku Fizycznego i Żywienia Człowieka oraz Nauk o Zdrowiu, profesor na Uniwersytecie Clermont-Auvergne: „Choć często rozpatrywane osobno i niezależnie, nasze nawyki żywieniowe (i kontrola apetytu) oraz nawyki związane z ruchem i snem są w rzeczywistości bardzo ściśle ze sobą powiązane. Dziś jasne jest, że przyjęcie zdrowszych nawyków ruchowych, w szczególności poprzez ograniczenie siedzącego trybu życia, aktywuje wiele mechanizmów poznawczych i fizjologicznych, które ułatwią przyjęcie lepszej diety, lepiej dostosowanej do moich potrzeb i zdrowia”.

Jaka jest przyszłość polskich warzyw i owoców? Czy branża dąży do zwiększenia konsumpcji krajowych odmian na rzecz importowanych?

Oczywiście, dla polskich owoców i warzyw o wyjątkowym smaku i szczególnych warunkach uprawy są dwa kierunki rozwoju i cele do osiągnięcia: wzrost konsumpcji owoców i warzyw w Polsce i ich eksport na bliższe i dalsze rynki zagraniczne. Wszystkie działania, które podejmują Stowarzyszenie „Unia Owocowa” oraz inne stowarzyszenia i organizacje w naszym kraju, prowadzą do zdobycia jak największej liczby konsumentów w kraju i za granicą oraz polepszenia ich zdrowia i samopoczucia.




Źródło: PANKOWALSKI STRATEGICZNIE
Fot: mat. prasowe


tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,