Kategorie produktów

Za każdym owocem stoi człowiek

Poniedziałek, 10 czerwca 2024 HURT & DETAL Nr 06/220. Czerwiec 2024
Branża jagodowa to 350 tys. rolników i 0,5 mln pracowników sezonowych. Rodzinne gospodarstwa stanowią zdecydowaną większość i to one kreują zmiany. Orientację produkcyjną zastąpiła sprzedażowa, a liderzy myślą już potrzebami konsumentów. W ramach inicjatywy Branding Ovation wybrano najciekawsze rodzinne firmy 2024 roku. Projektowi patronowała redakcja Hurt&Detal.
Owoce jagodowe to truskawki, agrest, jagoda kamczacka, borówka wysoka, maliny, jeżyny, porzeczki czarne i czerwone, aronia, rokitnik oraz minikiwi. W produkcji połowy tych gatunków jesteśmy jednym z wiodących krajów. Same borówki Polska eksportuje do ponad 25 państw. Jesteśmy także światowym liderem w eksporcie mrożonych owoców jagodowych.

Najszybciej rozwija się rynek deserowy. Wiele rodzinnych firm nazwało swoje plantacje, zaczęło organizować dni otwarte i samozbiory. Wydarzeniem maja 2024 roku jest otwarcie sezonowego stoiska w renomowanej galerii handlowej. Pierwszą w Polsce truskawkową wyspę otworzyli Agnieszka i Michał Leleń w krakowskim Centrum Serenada.

„Chcemy, żeby klient końcowy docenił nasze owoce i pracę. To jemu chcemy opowiedzieć o tym, jak produkujemy. Chcemy, by skosztował owoców i docenił ich smak oraz jakość” – tak o priorytetach mówią państwo Leleń, zdobywcy tytułu „Truskawkowej Marki Roku 2024”.

Za każdym owocem stoi człowiek

„Na giełdzie towar zawsze był bezimienny, tam liczy się tylko cena. Postanowiliśmy nadać owocom imię, nazwać jakość, którą mamy. Szukaliśmy galerii, umożliwiającej nam sprzedaż detaliczną. Stworzyliśmy stoisko, które pokazuje jakość i edukuje” – przyznaje Michał Leleń.

Liderzy branży jagodowej znają potencjał tej kategorii i trendy konsumpcji. W wielu miejscach na świecie owoce jagodowe określa się mianem superowoców.

Branding Ovation to przegląd najciekawszych marek i projektów edukacyjnych w branży jagodowej. Promocja konsumpcji i zaangażowania rodzinnych gospodarstw jest w Polsce realizowana w wyniku bezprecedensowej współpracy producentów i oparta o… podatek! Mało kto wie, że z każdego sprzedanego kilograma wyprodukowanych w Polsce owoców 1 grosz odprowadzany jest na tzw. Fundusz Promocji. Owoce jagodowe są charakterystyczne dla naszego klimatu, ale ten model współpracy wzbudza na świecie wręcz sensację.

Każdy owoc jest dla kogoś

Liderzy w codziennej pracy udowadniają, że każdy owoc jest dla kogoś – ma wybitne walory prozdrowotne. Pokazują, jak rosną owoce, jak wygląda życie na plantacji, czym różni się uprawa w tunelu i na polu. Gospodarze uczą współpracy z naturą i szacunku dla wszystkich pracujących na plantacji. Zaproszenia na samozbiory stają się coraz istotniejszym elementem jagodowej edukacji. Według badań Kantar Polska 70% Polaków widzi wartość w poznaniu procesu produkcji. Aż 60% konsumentów chce w tym sezonie częściej kupować polskie owoce czy warzywa i to w większej ilości. Na te deklaracje duży wpływ miały protesty rolników. Podniosły one zainteresowanie jakością tego, co jemy i od kogo kupujemy.

Tradycje i praktyki produkcyjne branży jagodowej są bardzo wartościowe. Polskie owoce jagodowe uważa się za najlepsze w Europie. Są charakterystyczne dla naszego klimatu. Nigdzie też na świecie nie produkuje się tak wielu gatunków w tak dużych ilościach.

„Mówimy o polskich superowocach tak, jak mówi się o irlandzkiej whisky, francuskich serach czy belgijskiej czekoladzie. Tam także są rodzinne firmy, które razem budują markę, pozycjonowaną za pomocą kraju pochodzenia” – mówi Piotr Bucki, juror Branding Ovation.

Najlepsi z najlepszych

„Borówkową Marką Roku 2024” został projekt „Zielono Mi” Agnieszki Jarosińskiej i Tomasza Falczewskiego, twórców „Przetworów z borówki”. Tytuł „Malinowej Marki Roku” zdobyła dr Agnieszka Orzeł i marka „DrBerry”. „Porzeczkową Marką Roku” zostało DiWine Manufaktura Win Owocowych, Beaty Iwańczyk i Marcina Bańcerowskiego. Tytuł „Rokitnikowej Marki Roku” otrzymała firma „Szarłat” Małgorzaty i Wojciecha Lenkiewicz, a nagrodę wywalczył i odebrał Jan Hołownia. „Truskawkową Marką Roku” została wspomniana „Truskawka od Rolnika” Agnieszki i Michała Leleń z Małopolski. Tytuł „Marki Roku” odebrał Mateusz Maruszewski i „Farma Mój Owoc”, a tytuł „Działu Marketingu Roku” – Marta Staszewska i „Berry Lu”.

Wszystkie wspomniane projekty pokazują swoje sukcesy i to, jak przezwyciężyły liczne kryzysy. Plusów jest znacznie więcej. Warto zauważyć, że cały polski rynek owoców jagodowych, „w cenach dla producenta”, wart jest już 4 mld złotych rocznie.




tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,