Kategorie produktów

Firmy z tradycjami

Poniedziałek, 10 czerwca 2024 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 06/219. Czerwiec 2024
Historia, tradycja i znana marka to czynniki, które często decydują o zakupie, a dla niektórych konsumentów stoją na pierwszym miejscu. W polskiej przestrzeni handlowej funkcjonuje wiele przedsiębiorstw, dla których najważniejsze są takie wartości, jak wysoka jakość, dbałość o środowisko czy tradycja w produkcji. I nie ma tu ograniczeń co do kategorii – są wśród nich m.in. producenci słodyczy, nabiału, mięsa czy bakalii.
Produkty od dostawców stawiających na jakość, oryginalność, naturalność czy wyjątkowy smak są coraz bardziej doceniane przed konsumentów. Oprócz sprawdzonego pochodzenia surowców, produkcji z największą dbałością o detale i powtarzalności wyjątkowego smaku liczy się uczciwość, odpowiedzialność i jawność. Takich wartości klienci poszukują nie tylko w polskich, ale także zagranicznych firmach.

Z jednej strony – wysoka jakość

Zacznijmy od firm zagranicznych. Wśród produktów powstałych wyłącznie z polskich surowców na próżno szukać smaków rodem z Włoch, niektórych aromatyczny przypraw, egzotycznej kawy, orientalnych słodyczy czekoladowych czy oliwy z oliwek. Zatem konsumenci chętnie korzystają ze smacznych produktów wysokiej jakości, wyprodukowanych z pasją, według tradycji wśród zagranicznych producentów.

Zwłaszcza że najlepszy smak zapewniają surowce pochodzące z państw, które mają idealne warunki do uprawy danych odmian. W przypadku kakao jest to Afryka oraz w mniejszym stopniu Ameryka Południowa i Azja.

Kluczowe znaczenie w produkcji artykułów spożywczych mają Włochy. Polacy uwielbiają tę kuchnię i często przygotowują włoskie dania w domu. Stąd na półkach sklepowych mamy wiele produktów pochodzących z tego kraju. Bez problemu możemy znaleźć najwyższej jakości sery, m.in. parmigiano reggiano, grana padano, mozzarellę, ricottę, mascarpone i inne we włoskim stylu czy oliwę z oliwek, która jest podstawą tamtejszej kuchni i musi mieć najwyższą jakość. Włochy są przede wszystkim uznawane za kraj, na którego obszarze rosną najlepsze pomidory, a na półkach sklepowych występują w postaci pulpy, passaty czy koncentratu. Do tego firmy wykorzystujące w produkcji kontrolowane przez siebie uprawy, produkujące z pasją, tradycją i poszanowaniem środowiska skupiają na sobie dzisiejszych konsumentów. Jakość stała się tak ważnym czynnikiem, że klienci szukają jej potwierdzenia na etykietach produktów i w wartościach, jakimi charakteryzuje się producent.

Z drugiej – patriotyzm

Pomimo tak szerokiej dostępności produktów zagranicznych, patriotyzm konsumencki jest wciąż istotną kwestią na polskim rynku spożywczym. Według badania Winera1 już dla 3 na 4 konsumentów ważne jest, by produkt, który kupują, był polski.

Konsumenci informacji o kraju wyprodukowania produktu najczęściej szukają na etykiecie. Już 61% Polaków wybierając warzywa, owoce czy nabiał sprawdza, gdzie zostały wyprodukowane lub uprawiane. Najrzadziej robią to młodzi ludzie – 44% z nich twierdzi, że interesuje się krajem pochodzenia produktu, natomiast co trzeci badany nie sprawdza tej informacji. Jak zauważa Beata Raszkiewicz z Winera: fakt, że Polacy zwracają uwagę na rodzime pochodzenie produktu, to dobra wieść dla rolników. „To pokazuje, jak rośnie świadomość, że lokalne produkty to nie tylko dobry wybór ze względu na ekologię, ale również smak czy jakość, która w żadnym wypadku nie odstaje od „zagranicznych” standardów. Polscy rolnicy muszą spełniać wyśrubowane, europejskie normy, co wymusza konieczność stałego rozwoju, inwestycji i dokształcania się. Takie wysiłki warto docenić, wybierając w markecie produkty z biało-czerwoną flagą” – komentuje ekspertka.

Pasja, tradycja, jakość

Sektor spożywczy jest jedną z najważniejszych i najszybciej rosnących gałęzi polskiej gospodarki. Charakteryzuje się przede wszystkim wieloletnią tradycją, produktami wysokiej jakości, wykwalifikowaną kadrą czy ogromnym potencjałem dalszego rozwoju. Żywność wyprodukowana w Polsce cieszy się popularnością także poza granicami naszego kraju – wartość eksportu z roku na rok rośnie. Polska jest wiodącym producentem m.in. mięs, przetworów mlecznych, słodyczy czy owoców, takich jak jabłka, maliny, czarne porzeczki i borówki.

Na polskim rynku funkcjonuje wiele firm spożywczych zarówno tych największych, działających międzynarodowo, jak i małych, lokalnych producentów. Wśród tych pierwszych wiele znalazło się w rankingu magazynu Forbes „100 największych firm prywatnych”, opublikowanym w październiku 2023 roku. 7. miejsce w rankingu zajęła Grupa Maspex – jej wartość wyceniono na 13,7 mld zł, 15. Cedrob Foods wyceniony na 5,9 mld zł, 23. Grupa Polmlek o wartości 4 mld zł. Na 45. miejscu znalazła się mleczarnia Mlekovita (wartość 2,3 mld zł), a na 51. Mlekpol (wartość 2,1 mld zł). 82. miejsce zajęło Mokate warte 1,3 mld zł.

Firmy i marki tworzone z zamiłowaniem i obierające za kluczową wartość jakość produktu skupiają na sobie uwagę wielu konsumentów, którzy nieraz są skłonni zapłacić za nie więcej. Drogą do pokazania i uwiarygodnienia obietnicy wysokiej klasy jest komunikowanie swoich wartości, stosowanie certyfikatów jakości, ale także oznaczenia pochodzenia produktów. Moda na jakość trwa, a tradycja i pasja idą z nią w parze.

Monika Książek
Redaktor





1 źródło: Badanie przeprowadzono na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna metodą CAWI w listopadzie 2023 roku na ogólnopolskiej próbie N=1057 osób.


tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,