Wywiady

Grycan – marka łącząca pokolenia

Poniedziałek, 10 czerwca 2024 HURT & DETAL Nr 06/219. Czerwiec 2024
Kategoria lodów z roku na rok zyskuje na popularności, a Polacy po słodki przysmak sięgają nie tylko w sezonie wiosenno-letnim. Grycan to rodzinna firma, która od pokoleń tworzy lody według ściśle ustalonej receptury. O tym, jak rozwija się rynek lodów i o planach na przyszłość opowiada Małgorzata Grycan, współwłaścicielka marki Grycan – Lody od Pokoleń w rozmowie z Wojciechem Szelągiem i Joanną Kowalską.
Kategoria lodów na polskim rynku to bardzo dynamicznie rozwijający się segment. Ostatnia dekada to wzrosty o ok. 10% rok do roku. Z danych GUS wynika, że 3 lata temu pierwszy raz w historii nasza krajowa produkcja osiągnęła poziom 327 mln litrów. Czy lody przestają być kategorią sezonową? Jakie trendy obecnie kształtują cały rynek?

Zacznę od tego, że mamy dwie nogi biznesu, czyli sprzedajemy zarówno lody familijne, jak i lody w ponad 130 lodziarnio-kawiarniach na terenie całej Polski. Tu sezon na lody trwa cały rok i zawsze jest dobra pora na taką przyjemność. Zdecydowanie wpływa na to otoczenie galerii handlowych, to w nich właśnie znajduje się większość lodziarnio-kawiarni. Goście odwiedzają je przez cały rok, a panująca tam temperatura sprzyja jedzeniu lodów. W naszej sieci serwujemy również doskonałą kawę i ciasta, dzięki temu oferta jest bogatsza i całoroczna.

W Polsce, jako producent lodów familijnych, jesteście liderem. Co decyduje o tym, że Polacy sięgają po daną markę? Rodzinne tradycje, smak, cena, metody wytwarzania? W badaniu „Najmocniejsze marki rodzinne w Polsce” Fundacji Firm Rodzinnych zajęliście zaszczytne pierwsze miejsce. Czy to wpływa na sprzedaż?

Myślę, że dla klienta ma to znaczenie. Markę Grycan – Lody od Pokoleń budujemy od 20 lat, natomiast tradycje cukiernicze i lodziarskie w naszej rodzinie sięgają ponad czterech pokoleń. Jestem zdania, że klienci doceniają ten aspekt rodzinny – to, że sami wszystko akceptujemy, wymyślamy. Na produktach widać pieczęć: „Jakość gwarantuję osobiście – Zbigniew Grycan” i tak rzeczywiście jest – są konkretne osoby, które stoją za naszymi produktami.

Dalej chcemy umacniać markę: w tym roku mamy silną kampanię, zbudowaliśmy nową linię komunikacji, w której podkreślamy nie tylko tradycje, ale również mocniej koncentrujemy się na smaku. Hasło komunikacji brzmi: „Niezapomniany smak, tradycyjnie”: czyli mówimy i o smaku, i o tradycji. Nieco zmieniliśmy również opakowania. Na nowych pudełkach widać odświeżoną identyfikację wizualną, chcieliśmy mocniej pokazać smakowitość produktu. A propos nowości – w tym roku wprowadziliśmy lody Śmietankowe z sosem karmelowym. To odpowiedź na widoczny trend: klienci chcą, żeby w lodach trochę więcej się działo: warianty z sosami, połączenia smaków, np. sorbety dwu- lub trzysmakowe. W lodziarnio-kawiarniach mamy linię deserową, w której są sosy czy chrupiące dodatki, nasza nowość nawiązuje do niej.

Wróćmy do wątku rodzinnego. Wspomniała Pani o tym, że jest to produkt skierowany do rodzin, ale czy do jakiegoś konkretnego pokolenia, konkretnej kategorii wiekowej?

Lody to cudowny produkt, który towarzyszy nam przy bardzo wielu okazjach. W kontekście naszych produktów często mówimy o celebracji. Kiedy do naszych lokali przychodzi gość, to chce mieć podane lody w wyjątkowej formie i bez ograniczeń. To szczególny sposób na sukcesy, troski czy świętowanie różnych, ważnych okazji. Przychodzą do nas dzieci, rodzice z podopiecznymi czy starsze pokolenie. Niesamowite jest to, że wciąż odwiedzają nas osoby, które 20 lat temu, kiedy tworzyliśmy markę, były jeszcze dziećmi i wychowały się na marce Grycan – Lody od Pokoleń. W czasie jednego z badań 16-latkowie opowiadali, że przychodzili do nas z dziadkami, że dla nich ważny jest Grycan – i to, że jest niezmienny. Dlatego chcemy docierać też do młodszego pokolenia. Korzystamy w naszych kampaniach z social mediów, angażując do tego influencerów. Bardzo nam zależy, żeby docierać do każdego, zarówno do tych młodszych, jak i osób starszych, które z sentymentem myślą o naszych lodach.

Jakie plany macie na najbliższe lata? W którym kierunku będzie rozwijać się Grycan?

Przede wszystkim dalej chcemy oferować naszym gościom bardzo dobre lody. W tym roku jesteśmy obecni we wszystkich sieciach handlowych i jest to coś, z czego jesteśmy bardzo zadowoleni. Nie zapominamy oczywiście o rynku tradycyjnym, to dla nas ważny kanał, który również stale rozwijamy. Chcemy wzmacniać markę, umacniać nasze udziały rynkowe i zaskakiwać naszych klientów nowościami.

Cała rozmowa dostępna na kanale SpożywczaTV oraz portalu wiadomoscispozywcze.pl



tagi: Grycan , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,