2007-12-17Niebagatelną rolę dla rozwoju rynku napojów bezalkoholowych mają bardzo dobre prognozy makroekonomiczne Polski, w tym: stały wzrost PKB, spadające bezrobocie, wzrost płac realnych, rosnący popyt wewnętrzny. To właśnie popyt wewnętrzny z jednej strony, a zmiana nawyków żywieniowych z drugiej są najistotniejszymi czynnikami wpływającym na rozwój rynku napojów bezalkoholowych. „Kategoria napojów gazowanych stanowi największą część rynku napojów bezalkoholowych i charakteryzuje się trendem wzrostowym. Jest także kategorią silnie sezonową ze szczytem sprzedaży w okresach letnich” – informuje Iwona Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska.
Biorąc pod uwagę, że statystyczny Polak wypija rocznie tylko 46 litrów napojów gazowanych, podczas gdy średnia w Unii Europejskiej wynosi 73 litry, a w sąsiednich Czechach spożycie sięga 127 litrów na głowę (dane: Canadean), to widzimy, iż kategoria napojów gazowanych w naszym kraju ma jeszcze ogromny potencjał. Spośród smaków oferowanych w kategorii napojów gazowanych. Polacy najczęściej wybierają napoje o smaku coli (44% udziału w kategorii wg. AC Nielsen, październik 2007). Kolejnym preferowanym smakiem jest smak pomarańczowy (15%), a następnie oranżady o smakach nieowocowych (14%).
Jak ocenia Iwona Jacaszek, w ostatnich latach daje się coraz mocniej zauważyć, że Polacy coraz bardziej zwracają uwagę na swoją dietę, dbają o właściwą sylwetkę i chcą prowadzić zdrowy tryb życia. Z tego powodu należy spodziewać się wzrostu sprzedaży i poszerzenia
asortymentu o napoje typu „light”. W dużych ośrodkach miejskich następuje spadek sprzedaży napojów gazowanych, natomiast stosunkowo duża ich sprzedaż jest obserwowana w ośrodkach wiejskich i małych miasteczkach.
Zdaniem Doroty Weres, PR managera w firmie Eurovita Sp. z o.o. - rynek napojów gazowanych będzie utrzymywał się na podobnym poziomie i nie należy spodziewać się wzrostu. „Sprzedaż tych napojów charakteryzuje
się dużą sezonowością i w okresach letnich realizujemy 70% sprzedaży rocznej” – podkreśla Dorota Weres.
W ofercie Eurovity znajdziemy napoje gazowane Gazo w siedmiu smakach, między innymi limonka, cytryna, grejpfrut, pomarańcza, czerwona pomarańcza oraz tradycyjne oranżady.
Iwona Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska zwraca natomiast uwagę, że coraz bardziej świadomi i wymagający konsumenci oczekują od producentów wprowadzania na rynek innowacyjnych produktów z nowymi smakami i w nowych, funkcjonalnych opakowaniach. Przykładem takiej innowacji smakowej jest Fanta, której dwa nowe smaki – ananasowy i czarnego bzu – były oferowane w tym roku w sezonowej sprzedaży. Przykładem innowacji opakowania jest natomiast Coca-Cola w niespotykanej wcześniej w Polsce, aluminiowej butelce, czy Coca-Cola light w „kobiecym” opakowaniu z barwną, komiksową grafiką w pięciu różnych wersjach.
Przedstawiciel Spółdzielni Pracy „Jurajska” - Michał Gil - także zwraca uwagę na fakt, że na półkach sklepowych dostrzegamy coraz większą różnorodność opakowań. Dominującą rolę odgrywają opakowania PET, które stanowią ilościowo 96% opakowań. Klienci coraz częściej sięgają po opakowania o pojemności dwóch litrów, jako ekonomiczniejszy substytut butelek 1,5l. Stałą grupę zwolenników posiadają niewielkie, poręczne opakowania 0,5 litra, których ranga od kilku lat systematycznie rośnie.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, „Jurajska” wprowadziła oprócz dotychczas produkowanych napojów owocowych KRZYŚ, dodatkowo nową markę napojów „FILL” o smakach pomarańczowym i cytrynowym w opakowaniu PET 1,5 i 2 litry.
Jak podkreśla Krzysztof Winklewski, dyrektor handlowy Zbyszko Company - analizując trzy kwartały bieżącego roku do analogicznego okresu roku 2006, zauważalny jest wzrost rynku napojów gazowanych zarówno pod względem wartości, jak i ilości sprzedaży.
Wzrost w jednym jak i w drugim przypadku jest „grubo” ponad 20%. Jak zaznacza, jego firma w tym okresie zanotowała 36% wzrost sprzedaży. „Jestem przekonany, że w obecnej chwili, kiedy mamy do czynienia z konsolidacją sieci międzynarodowych, zaobserwujemy bardzo silnie rosnące znaczenie kanału nowoczesnego w wolumenach sprzedażowych napojów gazowanych. Jeśli chodzi o rozwój rynku napojów gazowanych jestem pewny, że w niedługim czasie konsumenci będą oczekiwać, aby produkty gazowane, które kupują i konsumują były również bez dodatku konserwantów, oczywiście temu wyzwaniu mogą sprostać tylko producenci, którzy posiadają odpowiednią aseptyczną technologię produkcji” – mówi Krzysztof Winklewski.
Michał Bożek, Prezes firmy Ustronianka Sp. z o.o. podkreśla, że rynek napojów gazowanych, podobnie jak rynek wód mineralnych, rozwija się dosyć dynamicznie. Jego zdaniem w dużej mierze wynika to z faktu wprowadzania przez producentów nowych kategorii produktów, takich jak napoje funkcjonalne czy energetyczne. Dlatego też jego firma wprowadziła na rynek nowe produkty – ENERGY RIDERS, jak i pracuje nad nowymi napojami funkcjonalnymi.
Jak podsumowuje Michał Gil na rynku napojów gazowanych zauważalny jest sezonowy, letni wzrost sprzedaży, który w okresie czerwiec-sierpień może stanowić ponad 35% rocznej sprzedaży. Jest to duża wartość jak na obecny stan rynku napojów bezalkoholowych, jednakże segment wód butelkowanych charakteryzuje się dużo większą sezonowością sięgającą ponad 40%. Rynek napojów gazowanych w Polsce szacowany jest na 1 mld 443 mln litrów (źródło: Jurajska, za ACNielsen, panel rynku detalicznego, cała Polska, sprzedaż ilościowo, styczeń-grudzień 2006 rok ) i pomimo częściowej kanibalizacji ze strony wód smakowych, wykazuje tendencje wzrostowe.
Napoje gazowane są jedną z największych kategorii spożywczych w Polsce. Całkowita wielkość ich sprzedaży wyniosła w ostatnim roku (październik'06 - wrzesień'07) ponad 1,5 miliarda litrów, co odpowiadało ponad 2,5 miliarda złotych. Statystyczny Polak wypija więc rocznie około 40 litrów napojów gazowanych i wydaje na nie prawie 70 złotych. Rynek napojów gazowanych dynamicznie się rozwija - w ostatnim roku (październik 2006 - wrzesień 2007) w porównaniu do roku poprzedniego wielkość sprzedaży wzrosła o 10%, a wartość o 16%. Szybszy wzrost rynku pod względem wartości sprzedaży wskazuje na rosnącą rolę marek droższych, chętniej w tym roku wybieranych przez konsumentów.
Najbardziej popularnym smakiem w omawianej kategorii są napoje typu cola. Ich udział wartościowy wzrósł w ostatnim roku do prawie 56% (w poprzednim roku wynosił niecałe 53%). Kolejne pozycje w rankingu zajmują smaki owoców cytrusowych : cytrynowy (15% udział w sprzedaży całej kategorii oraz 35% udział w sprzedaży smaków innych niż cola) oraz pomarańczowy (odpowiednio 12% oraz 28%).
Kluczowym kanałem sprzedaży dla napojów gazowanych są tradycyjne sklepy spożywcze. Pomimo dynamicznego rozwoju placówek wielkoformatowych w Polsce, niemal 70% sprzedaży napojów gazowanych dokonuje się nadal w sklepach o powierzchni do 300m2. Udział ten jest jeszcze większy, jeśli weźmiemy pod uwagę mniejsze opakowania napojów, o charakterze impulsowym. Niemniej jednak w długim okresie sklepy tradycyjne tracą udziały na rzecz supermarketów (zarówno sieci międzynarodowych i lokalnych). Supermarkety są jedynym kanałem sprzedaży, których udział w ostatnim roku wzrósł - obecnie odpowiadają one za prawie 22% sprzedaży ilościowej napojów.
Źródło: ACNielsen Polska Sp. z o.o. / Panel handlu Detalicznego
2007-12-17
Dotychczasowy dyrektor sprzedaży i członek zarządu w Kraft...
Z najnowszego raportu pt. „Obawy i lęki mikro oraz małych...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...