Po roślinne zamienniki mięsa statystycznie częściej sięgają kobiety oraz młodsi konsumenci. To kategoria, którą często znajdziemy w koszykach ze zdrową żywnością, za to rzadko z używkami.
Roślinne zamienniki mięsa to kategoria, która generuje zaledwie ok. 0,1% wartości całkowitej sprzedaży w sklepach w Polsce, a produkty z tej kategorii znajdziemy na 5 z 1000 paragonów. Kluczowe znaczenie ma dla nich kanał dyskontów, który w 2023 roku odpowiadał za aż 74% wartości sprzedaży roślinnych zamienników mięsa.
Kategoria, do której zaliczamy roślinne kabanosy, parówki, kiełbasy, kotlety, pulpety, burgery, mięsa, a także roślinne wędliny, pasztety i pasty – urosła w roku 2023 wobec roku 2022 zarówno w ujęciu wartościowym, jak i pod względem liczby sprzedanych opakowań – odpowiednio o 37% i 24%.
Najważniejszą podkategorią wśród roślinnych zamienników mięsa pozostają roślinne kabanosy, parówki i kiełbasy, które odpowiadają za ok. 1/4 wartości oraz liczby sprzedanych opakowań tej kategorii we wszystkich sklepach w Polsce. Niedaleko za nią plasują się jednak roślinne kotlety i pulpety.
Roślinne zamienniki mięsa znajdziemy w każdym dyskoncie, hipermarkecie czy supermarkecie – problem z ich dystrybucją zaczyna się jednak w sklepach małoformatowych. W roku 2023 mogliśmy znaleźć je w co trzecim sklepie o powierzchni do 300 mkw., co oznacza brak jakiejkolwiek zmiany względem roku 2022.
Choć roślinne kabanosy, parówki i kiełbasy cieszą się największą popularnością wśród konsumentów, w 2023 roku mogliśmy znaleźć je jedynie w co szóstym sklepie w Polsce. Najlepiej w ubiegłym roku wyglądała dystrybucja roślinnych kotletów i pulpetów, które mogliśmy znaleźć w 1 na 4 sklepy spożywcze.
Roślinne kotlety i pulpety to przy okazji jedna z najdroższych podkategorii wśród roślinnych zamienników mięsa – za jedno opakowanie w roku 2023 musieliśmy zapłacić średnio 8,18 zł. Droższe były jedynie roślinne mięsa (8,58 zł), zaś najtańsze – roślinne pasztety i pasty (4,80 zł).
Skoro kluczową rolę w sprzedaży roślinnych zamienników mięsa odgrywają dyskonty, nie może dziwić fakt, że to marki własne notowały w 2023 roku najwyższe udziały zarówno w wartości sprzedaży kategorii, jak i liczbie sprzedanych opakowań. W niektórych podkategoriach odpowiadają już one za ponad 40% wszystkich sprzedanych opakowań a w przypadku burgerów – nawet ponad 80%!
Nikodem Pankowiak, Analityk Danych Sprzedażowych, CMR
Fot: AdobeStock