Dynamiczne zmiany w trendach rynkowych i konsumenckich są dla producentów siłą napędową. Portfolio Zakładów Mięsnych Silesia rozwija się w duchu prozdrowotnym. Z kolei liczne działania promocyjne i marketingowe pracują na rozpoznawalność marek należących do producenta. O sile współpracy, nowych produktach i kampaniach rozmawiamy z Anną Matułą – Dyrektorem ds. Audytu Zakładów Mięsnych Silesia.
Czy branża wędliniarska się zmienia? Jakie oczekiwania przed producentami stawiają konsumenci?
W ciągu ostatnich lat obserwujemy ewolucję w nawykach żywieniowych Polaków i jako jeden z największych producentów wędlin tworzymy nowe produkty, które do tej ewolucji po prostu pasują. Mowa tutaj chociażby o znacznie większym skupieniu się na składzie wędlin, na ich walorach zdrowotnych, a ostatnio także – na zawartości białka. Oprócz aktualizowania oferty produktowej sami w ramach naszej organizacji ewoluujemy jako zespół. Zmiany zachowań i potrzeb konsumenckich także na nas wymuszają potrzebę rozwoju i dostosowywanie się do nich. Inne, nowoczesne kategorie produktów to także innowacyjne metody sprzedażowe i potrzeba ich zrozumienia. Stąd potrzeba spotkań z przedstawicielami firmy na wielu poziomach, zwłaszcza z tymi pracującymi w regionie, blisko kupca i klienta ostatecznego.
Czy praca w strukturze firmy przekłada się na sprzedaż i wyniki? Jak wygląda praca w ZM Silesia z perspektywy stanowiska dyrektorskiego, kierownika zespołu?
Zdecydowanie możemy tutaj mówić o współpracy. Podkreślmy stanowczo, że coaching to nie szkolenie, to nie dawanie gotowych recept czy odpowiedzi, a proces rozumiany dużo szerzej: to rozwój, obserwacja i analiza, wspólne dochodzenie do celów jakie powinniśmy realizować. Identyfikacja z nimi. Moją rolą jest znalezienie klucza do komunikacji z każdym osobno, mówienie do każdego indywidualnie, by na końcu każdy z nas – mimo, że się różnimy – miał jeden wspólny cel. Instytucja trenera biznesu jest w Polsce jeszcze mało rozumiana, ale jak widać na przykładzie naszej organizacji – wspólny kierunek i wzajemnie rozumienia pozwala osiągać bardzo ambitne cele. Dlatego jako pierwsi w Polsce oferujemy wędliny wysokobiałkowe odpowiadając na najszybciej rosnący trend rozwoju w rynku FMCG.
Proszę zatem opowiedzieć o nowej linii marki Duda – High Protein.
Jako pierwsi w Polsce dostrzegliśmy zalety wysokoproteinowych wędlin, parówek i dań convenience. To oznacza, że konsument, który kupuje nasz produkt, wybiera żywność o bardzo wysokiej zawartości białka, co więcej – najwyższej w całej kategorii wędlin dostępnych obecnie w Polsce. Konsekwentnie rozwijamy też naszą ofertę drobiową, co także jest związane ze zmianami przyzwyczajeń żywieniowych Polaków. Przypomnijmy, że drób jest dużo zdrowszy od innych rodzajów mięs i zmniejsza ryzyko wielu chorób. W przypadku dań convenience idziemy jeszcze dalej. Połączyliśmy zdrowe mięso drobiowe ze zdrowymi warzywami podając je w wygodnej formie do szybkiego przygotowania – bo zdrowy i pyszny fast food jest możliwy.
Czy planujecie akcje promocyjne zachęcające klientów do produktów marki Duda?
W trakcie aktywności marketingowych w miesiącach wiosenno-letnich jako marka obecni będziemy w najróżniejszych miejscach w Polsce. Pomimo zlokalizowania naszych zakładów produkcyjnych głównie na Śląsku, dystrybucyjnie jesteśmy obecni w całym kraju. Osiągnęliśmy to dzięki zbudowaniu sieci naszych przedstawicieli w różnych regionach. Dla zapewnienia im ciągłej aktualnej wiedzy na temat decyzji podejmowanych centralnie, nie do przecenienia jest rola trenera, który staje się niejako „posłańcem” nowych idei i technik sprzedaży. Co do akcji promocyjnych naszej marki, to do ostatnich dni marca trwała loteria marki Duda, w której nagrodą główną było 100 tys. złotych na realizację projektu Kuchni Marzeń. Sukces loterii zachęcił nas do zorganizowania kolejnej zabawy, tym razem w okresie kojarzonym z grillowaniem i relaksem na świeżym powietrzu. Tym razem podnosimy stawkę. W loterii trwającej od 15 kwietnia do 15 sierpnia do wygrania będą codziennie nagrody natychmiastowe – 5 x 100 zł, nagrody miesięczne – elektryczne rowery oraz hulajnogi, a przede wszystkim nagroda główna – kamper o wartości 400 tys. złotych! Pojazd wyposażony jest oczywiście także w grilla, dlatego pozwoli realizować marzenie o swobodnym podróżowaniu i niezależności, ale zawsze w towarzystwie delikatnych drobiowych kiełbas. Akcja promocyjna związana będzie z naszymi nowościami – z delikatną kiełbasą oraz kiełbaskami z fileta kurczaka. To nasz tegoroczny przepis na udane grillowanie.
Czym charakteryzują się nowe produkty?
Są lekkie, mniej tłuste i pełne białka – to, jak już wspominałam, konsekwentna realizacja naszej strategii. Mięso drobiowe to nie tylko znakomity wybór prozdrowotny, ale także smak. W przeprowadzonych testach konsumenckich to właśnie te produkty zostały wskazane jako liderzy smaku. Myślę, że w tym roku na grillu będą królowały właśnie kiełbasy drobiowe. Jestem też przekonana, że dzięki naszym przedstawicielom handlowym, nowe produkty trafią do dobrych sklepów w całej Polsce, wystarczy więc wypatrywać ich na półce i dokonać dobrego, a przede wszystkim zdrowego wyboru.
Dziękuję za rozmowę
Joanna Kowalska