Handel

Przyszłość zakupów: rozwiązania samoobsługowe i systemy płatności w handlu detalicznym

Poniedziałek, 25 marca 2024 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 03/217. Marzec 2024
Czy możemy sobie wyobrazić sklepy, gdzie zakupy stają się jeszcze bardziej płynne i wygodne? Świat handlu detalicznego stale ewoluuje, a kluczem do sukcesu jest dostosowanie się do potrzeb współczesnego klienta.
Retail cały czas szuka bardziej wydajnych i intuicyjnych rozwiązań, które przyczyniają się do usprawnienia procesu zakupów. Bardzo duże znaczenie mają między innymi kasy samoobsługowe czy wygodne systemy płatności.

Przez lata rozwoju wspomnianych rozwiązań, ich dostawcy starali się ograniczyć liczbę pojawiających się błędów lub całkiem je zniwelować. Jednocześnie zadbali, by ich design wpisał się w obecne standardy, a ich obsługa była prosta i przyjemna. Ważnym elementem są też zyski, jakie mogą osiągnąć biznesy korzystające z osiągnięć współczesnego retailu.

Samodzielność

Kasy samoobsługowe to wynalazek, który zrewolucjonizował zakupy stacjonarne. Pozwalają one klientom na samodzielne skanowanie, pakowanie i płacenie za artykuły. I to bez potrzeby korzystania z pomocy kasjerów.

Konsumenci, którzy zdecydowali się na zakupy stacjonarne, nie tracą więc czasu na oczekiwanie w długich kolejkach do tradycyjnych kas. Przy okazji odciążając pracowników sklepu, co może wpłynąć na jakość obsługi w pozostałych sektorach placówki. Kasy samoobsługowe nie tylko przyspieszają proces płatności, ale i pomagają przystosować się do rosnących oczekiwań konsumentów.

System, który zrozumie każdy

W przypadku rozwiązań samoobsługowych niebagatelną rolę odgrywa intuicyjność i bezawaryjność. Klient, który wybierając kasę, w której sam skanuje produkty, liczy na szybki proces zakupowy. Do tego niezbędny jest wygodny interfejs, a także właściwe parametry techniczne – procesor oraz software. Wykorzystanie technologii cyfrowych w tworzeniu takich sprzętów pozwala na dostosowanie się do wszystkich potrzeb konsumenta.

W portfolio Modern Expo znajduje się między innymi Kasa samoobsługowa Seline LUNA oraz Seline LYRA. Obie powstały z myślą o różnych formatach sklepów. Pierwsza skierowana jest do super- i hipermarketów, a druga – do placówek małoformatowych. W zależności od powierzchni potrzeby punktów handlowych są różne. Niemniej oba warianty cechują się dostosowaniem do standardów współczesnej sprzedaży.

Seline LUNA wyposażona jest w pionowy dotykowy ekran FullHD, który zapewnia wygodę i szybki proces rozliczenia. Do tego, za działanie urządzenia odpowiada nowoczesny komputer z procesorem Intel Core i5-8250U zaopatrzony w wejścia do wszelkich dodatkowych urządzeń oraz sprawne oprogramowanie na bazie nowych technologii od Microsoft©. Nie można zapominać tu o nowoczesnym designie, a także wygodnym interfejsie oraz asystencie głosowym poprawiającym sprawność i komfort zakupu. Sprzętem można zarządzać dzięki panelowi administratora oraz aplikacji mobilnej, co dodatkowo wpływa na wygodę użytkowania.

Idealne dopasowanie

Wiele placówek rozwijając swoją działalność potrzebuje rozwiązań, które będą ewoluowały razem z ich biznesem. Dla takich właśnie partnerów firma MAGO stworzyła nowoczesne boksy samoobsługowe QUBE, które dostosowują się elastycznie do potrzeb handlu.

To rozwiązanie, które usprawni pracę zarówno wielkopowierzchniowego sklepu, jak i małego punktu handlowego. Placówka może wybrać w ramach linii QUBE małe, kompaktowe boksy samoobsługowe, jak i sprzęty z powiększoną strefą odkładczą na większe zakupy.

Cechą charakterystyczną rozwiązania zaprojektowanego przez MAGO jest jego kompaktowość. Właściciel sklepu może samodzielnie dobrać elementy, które najbardziej pasują do jego potrzeb, jak i powierzchni sprzedaży. To nie tylko sprawia, że przestrzeń sprzedaży jest lepiej wykorzystana, ale też bardziej przyjazna klientowi.

Płatności na miarę XXI wieku

Smartfon stał się w dzisiejszych czasach urządzeniem codziennego użytku. Oprócz podstawowej funkcji, do jakiej został wymyślony, pełni obecnie rolę prywatnej bazy zarządzania naszym czasem i finansami.

W ten sposób standardem stały się płatności bezgotówkowe, często realizowane poprzez wirtualną kartę podpiętą do naszego telefonu komórkowego. A wyjątkowym, nowoczesnym systemem, który obecnie zdobył miano standardu, jest BLIK.

Wspomniana technologia już od kilku lat zmienia handel detaliczny. Jej dużym atutem jest nie tylko wygoda, ale i szybkość działania. Do tego zapewnia bezpieczeństwo, jeśli korzystamy z płatności online. Należy zaznaczyć, że BLIK został stworzony zaledwie 9 lat temu, a tempo jego rozwoju przyczyniło się do powstania kolejnych, podobnych rozwiązań.

„Zapłacę apką”

Rozwój technologii cyfrowych zapoczątkował też „erę aplikacji”. Banki, prywatna opieka medyczna, siłownie, sieci sklepów i wiele, wiele innych – każdy biznes chce mieć własną, dedykowaną aplikację.

Większość sklepów oferujących kiedyś wyłącznie sprzedaż stacjonarną, szczególnie po roku 2020, umożliwiło zakupy przez internet. E-commerce, mimo wyższej ceny, zyskuje stale na znaczeniu. Jednak nie osłabiło to placówek stacjonarnych. Po ustąpieniu pandemii wielu klientów wróciło do placówek stacjonarnych. Ale aby iść z duchem czasu, sieci – jedna po drugiej – zaczęły oferować swoim klientom aplikacje. Początkowo służyły do zbierania punktów czy przypominania o najnowszych ofertach. Z czasem połączyły więcej inteligentnych funkcji, m.in. archiwizacyjnych i płatniczych.

I a propos funkcji płatniczych – aplikacje bardzo mocno związały klienta z daną siecią umożliwiając wgranie karty do pamięci systemu i płacenie za jej pomocą. Konsument skrócił sobie ścieżkę zakupową, a sieci zyskały dodatkowe narzędzie lojalizacji klienta.

Przykłady wspomnianych narzędzi można mnożyć. Artykuł jest jedynie zarysem możliwości, jakie obecnie retail udostępnia swoim odbiorcom. Możemy spodziewać się coraz to nowych rozwiązań – wykorzystania dronów i pojazdów autonomicznych w codziennych zakupach. Okazuje się, że rzeczy, które wydawały się niemożliwe jeszcze choćby 10 lat temu, obecnie funkcjonują na najwyższym poziomie jako nasza codzienność.

Joanna Kowalska
Zastępca Redaktora Naczelnego ds. Mediów Cyfrowych



tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,