Kategorie produktów

Meksykański handel

Poniedziałek, 25 marca 2024 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 03/217. Marzec 2024
Meksyk to kraj różnorodności. W tej eklektycznej kulturze znajdzie się miejsce nawet dla skrajnych opcji, i to we wszystkich aspektach życia – począwszy od klimatu i przyrody, przez sztukę oraz dziedzictwo, po religię, kuchnię czy właśnie handel. İBienvenidos México!
Meksykanie łączą na pozór niepasujące do siebie elementy w spójną – z ich perspektywy – całość. Zacznijmy od kuchni. Limonkę znajdziemy w niemal każdym rodzaju żywności – np. w zupie sopa de lima, przypominającą nieco naszą polską pomidorową, batonach czekoladowych czy popcornie. Z kolei wśród lodów znajdziemy takie smaki jak ser żółty czy kukurydza. Nie wspominając już o dodawanych do wielu dań świerszczach, tzw. chapulines.

W religii obowiązuje synkretyzm. Dlatego też w kościołach katolickich, w otoczeniu ikon Chrystusa czy Matki Boskiej odbywają się obrzędy pogańskie wywodzące się ze starożytnej kultury Majów. Z kolei w mniejszych miejscowościach nadal są cmentarze, na których regularnie czyści się kości zmarłych opowiadając im co wydarzyło się na świecie podczas ich nieobecności.

Oficjalny poziom bezrobocia w Meksyku sięga kilku procent, ale wiele regionów dotyka problem braku pracy kilkudziesięciu procent społeczności. Mimo takiego obrazu gospodarczego – handel w tym państwie bardzo dobrze się rozwija. Sklepy korzystają z wielu nowoczesnych rozwiązań i dbają o zwiększanie swojej atrakcyjności.

Na półwyspie Jukatan bardzo popularną siecią jest Oxxo. To małoformatowe placówki, w których znajdziemy nie tylko podstawowe kategorie spożywcze, ale też pokaźny segment „restauracyjny”. Sklepy posiadają wydzielone strefy, gdzie samodzielnie możemy zrobić kawę czy herbatę, ale też np. tacos – mając do dyspozycji kukurydziane tortille i wszelkie dodatki. Możemy też przygotować nachos czy popcorn z ulubionym dipem.

W Meksyku tylko niedziela jest wolna od pracy. Mimo tego, albo właśnie dlatego, sklepy w tym dniu pękają w szwach. Szczególnie widać to po super- i hipermarketach, które są miejscem spotkań i spędzania wolnego czasu. Takie sklepy znajdziemy jednak wyłącznie w większych miastach bądź miejscowościach turystycznych. Ciekawym rozwiązaniem, które można spotkać w takich placówkach, jest np. automat do wina. Jest to dystrybutor, z którego po włożeniu wcześniej doładowanej karty prepaid możemy zamówić lampkę wina. Kieliszki już są naszykowane.Cena za lampkę uzależniona jest od rodzaju wybranego wina i wielkości porcji – zazwyczaj od 5 do 30 zł. Na regale obok dostępne są z kolei pełnowymiarowe butelki win, które wcześniej można zdegustować.

Jeśli chodzi o ceny produktów spożywczych, to są one zbliżone do polskich. Ciekawostką jest to, że w wielu miejscach Coca-Cola jest tańsza od wody. A przywiązanie Meksykanów do tego brandu jest bardzo widoczne. Co chwilę można zauważyć na drogach ogromne ciężarówki z logo napoju. Wiele sklepów, nawet malutkich, wiejskich punktów, jest oznaczona symbolem marki, a elewacja pomalowana w kolorze czerwonym. Często na asortyment marki przeznaczane są osobne lodówki i regały, by pomieścić wszystkie formaty – od 200 ml do 3 l.

Podróżując po Meksyku można znaleźć też polskie akcenty. Zwykle w dziale alkoholowym. Np. w dużym markecie w Tulum dostępna jest Wyborowa i Żubrówka. Wśród mocnych alkoholi dominuje tutaj tequila i mezcal – tradycyjne trunki regionu wytwarzane z agawy.

Meksyk może zaskoczyć kulturowo europejskiego turystę. Choć patrząc na rozwój handlu – jest wiele elementów, którymi można się zainspirować. To kraj, z którego jednocześnie możemy podziwiać morze Karaibskie, Zatokę Meksykańską i Pacyfik. Czerpać inspiracje z USA, którego wpływy naturalnie przenikają dzięki migracji ludzi, a także korzystać z dzikości wszechobecnych dżungli czy ukrytych w lasach cenot.

Bez_nazwy_1121.jpg


Joanna Kowalska
Zastępca Redaktora Naczelnego ds. Mediów Cyfrowych



tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,