Kategorie produktów

Co-packing wsparciem w sprzedaży

Wtorek, 19 marca 2024 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 03/217. Marzec 2024
Szybciej, taniej, sprawniej, wydajniej i bardziej ekologicznie – tego oczekują klienci w niemal każdej branży. O usługach „szytych na miarę” opowiada Dariusz Rurka, Business Development Director, FM Logistic Central Europe.
Globalne łańcuchy dostaw ewoluują w odpowiedzi na pojawiające się wyzwania czy rosnące oczekiwania klientów. Jakie usługi i rozwiązania oferujecie?

Branża TSL to jeden z najszybciej ewoluujących sektorów gospodarki. Oczekiwania klientów, zarówno jeśli mamy na myśli partnerów FM Logistic, jak i konsumentów, rosną niczym kula śnieżna. Wszyscy oczekują, że będzie szybciej, taniej, sprawniej, wydajniej i bardziej ekologicznie. Nad podnoszeniem jakości naszych usług pracujemy jednak systematycznie. Nie tworzymy rozwiązań ad hoc, tylko staramy się być zawsze o krok do przodu i wyznaczać kierunki, a nie podążać wytyczonymi ścieżkami.

Zaimplementowane w ostatnich latach narzędzia, m.in. systemy automatyczne i robotyczne stosowane na naszych platformach to właśnie reakcja na potrzeby klientów. Dzięki współpracy ludzi i robotów Locus w Wiskitkach, zwiększyliśmy efektywność i dokładność kompletacji zamówień e-commerce. Automatyczne rozwiązania w zakresie opakowań „szytych na miarę” skutkują natomiast dużo mniejszym zużyciem materiału i współczynnikiem wypełnienia przestrzeni w ciężarówce wyższym nawet o 30%. To poprawia nie tylko efektywność i rentowność naszych działań, ale też zmniejsza oddziaływanie na środowisko.

Konkretną odpowiedzią na potrzeby klientów jest też synergia w obszarach naszego działania. Mam tu na myśli m.in. platformy multiklienckie, które pozwalają dywersyfikować koszty, czy sieć x-docków, dzięki której optymalizujemy transport drobnicowy. Coraz większym zainteresowaniem klientów cieszy się też outsourcing niektórych procesów, które realizujemy w ramach usług wartości dodanej jak co-packing i co-manufacturing.

Proszę opowiedzieć więcej o co-packingu. W jakich sytuacjach sprawdzi się skorzystanie z tego rozwiązania?

Co-packing to kompleksowa usługa przeznaczona dla producentów i dystrybutorów z różnych branż. Szczególnie jeśli oferują różnorodne towary w zestawach lub prowadzą dystrybucję omnikanałową, wymagającą personalizacji opakowań i sposobu ekspozycji. W ramach tej usługi oferujemy aż 15 technologii m.in.: łączymy pojedyncze artykuły w multipaki, przygotowujemy miksy produktów w opakowaniach zbiorczych, realizujemy etykietowanie, foliowanie, tworzenie zestawów promocyjnych i okolicznościowych, standów (display), itp. Co-packing może być stałą usługą realizowaną np. na potrzeby pozycjonowania towaru w sieciach handlowych, m.in. w formie miksów różnych wariantów jednego towaru w kartonie/na palecie, czy opakowań gotowych na półkę typu SRP (shelf-ready packaging). Usługa ta doskonale się sprawdza również podczas realizacji czasowych akcji promocyjnych np. na okres świąteczny, gdy łączymy produkty w zestawy lub przy pakowaniu kalendarzy adwentowych. Dobrze zaprojektowany co-packing pozwala wyeksponować cechy produktu i zbudować wokół niego historię, która wesprze sprzedaż.

Czy dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe są oszczędności? Jakie są zalety z korzystania z co-packingu w firmie logistycznej?

Co-packing wymaga odpowiedniej przestrzeni, narzędzi i zespołu. Zlecając usługę operatorowi logistycznemu nie musimy ponosić kosztów ich przygotowania i utrzymania. Zyskujemy też na czasie, bowiem doświadczony operator, taki jak FM Logistic zazwyczaj posiada już odpowiednią infrastrukturę lub współpracuje z partnerami, którzy w krótkim czasie mogą ją zbudować.

Rosnąca konkurencja i konieczność ciągłej walki o wyniki sprzedażowe sprawiają, że producenci prześcigają się w wymyślaniu nowych akcji promocyjnych. Krótkie serie, kolejne miejsca magazynowe, dodatkowe zasoby pracowników generują koszty i tu właśnie najkorzystniejszy okazuje się outsourcing. To operator logistyczny magazynuje produkty i konwertuje je zgodnie z wytycznymi. Warto bowiem zauważyć, że każda z sieci handlowych ma własne wymagania odnośnie wielkości kartonów, sposobu ekspozycji towaru czy rodzaju standów, ale też częstotliwości dostaw. Co-packing pozwala je wszystkie spełnić. Operator tworzy niejako fabrykę zewnętrzną. Dostarcza nie tylko rozwiązania produkcyjne, ale też zasoby ludzkie i rozwiązania systemowe. Dzięki temu producent nie musi inwestować żeby nadążyć w wyścigu o klienta.

Czy tego typu usługi pozwalają minimalizować negatywny wpływ na środowisko?

Ekologia to jeden z aspektów, które bierzemy pod uwagę w naszej codziennej pracy. Nie zapominamy o tym również projektując procesy co-packingu, ponieważ takie są oczekiwania klientów. To element strategii, którego nie da się już pominąć. Optymalizując system i wprowadzając innowacyjne rozwiązania, regularnie zmniejszamy ilość materiałów opakowaniowych. Wciąż poszukujemy nowych rozwiązań w zakresie pakowania i pomagamy klientom w ich projektowaniu żeby ślad środowiskowy był jak najmniejszy.

Na jakich jeszcze rynkach zapewniacie taką działalność?

Realizujemy co-packing także na platformach w Czechach i Słowacji. Ale dzięki wypracowanym przez lata rozwiązaniom i odpowiednim systemom możemy bardzo szybko wdrożyć nową linię co-packingową lub co-manufaturingową na dowolnej naszej platformie.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Książek



tagi: FM Logistic Central Europe , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,