Wywiady

Grupa Mokate odważnie zdobywa światowe rynki

Wtorek, 19 marca 2024 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 03/217. Marzec 2024
Mokate to przykład firmy rodzinnej, która osiągnęła sukces na arenie międzynarodowej. Jako jedna z pierwszych polskich organizacji wykorzystała określenie „firma rodzinna” w swojej identyfikacji oraz z dumą utożsamia się z tym stwierdzeniem. Jako czwarte już pokolenie, dr Adam Mokrysz wraz z żoną dr Katarzyną Mokrysz, współtworzą sukces Grupy Mokate. Ich celem jest tworzenie międzynarodowego przedsiębiorstwa opartego na promocji marek, dywersyfikacji geograficznej biznesu i wartościach rodzinnych.
Jakie są najważniejsze wartości i filozofia firmy Mokate, które pozwalają zachować jej rodzinną, polską atmosferę pomimo międzynarodowego charakteru?

Adam Mokrysz: Grupa Mokate to przykład firmy rodzinnej, która bardzo dobrze radzi sobie na arenie międzynarodowej. Nasze przedsiębiorstwa działają w Polsce, Czechach, na Słowacji, Węgrzech, Wielkiej Brytanii, RPA i w Dubaju. Od wielu lat inwestujemy w nowe technologie, wdrażamy innowacyjne rozwiązania i kreujemy nowe produkty.

Katarzyna Mokrysz: W Mokate niezmiennie najważniejsze są dla nas rodzinne wartości, kultura organizacyjna, a przede wszystkim ludzie: nasi współpracownicy, partnerzy i kooperanci. To oni budują z nami grupę nowoczesnych firm, podzielają i promują kulturę naszej organizacji. Warto podkreślić, że firmy rodzinne takie jak Mokate to prawdziwi maratończycy – są nastawione na długi marsz, bo wiedzą ze sukces wymaga czasu, pracy i wielu lat przygotowań. Wymaga też poświęceń, na które trzeba być gotowym.

A.M.: Dodam, że etos pracy, odpowiedzialność i zaangażowanie to według mnie cechy, które wyróżniają Mokate, są źródłem jej siły i napędem rozwoju.

We wrześniu ubiegłego roku otrzymaliście Państwo nagrodę BrandME CEO w kategorii firm rodzinnych…

A.M.: BrandME CEO to wspaniałe wydarzenie na polskiej scenie biznesu. Uważam, że należy promować i łączyć firmy rodzinne, zachęcać do współpracy i wymiany wspólnych doświadczeń. Przedsiębiorstwa rodzinne są największym błogosławieństwem społeczeństwa kapitalistycznego, stanowią trzon gospodarek wielu krajów, a ich najbardziej wyjątkową cechą jest to, że splatają się w nich dwa światy: Rodzina i Biznes.

K.M.: Te dwa odmienne ekosystemy: Biznes i Rodzina wzajemnie się przenikają i na siebie oddziałują. Właściwie ukształtowane mogą być źródłem siły i dynamicznego rozwoju. Firma rodzinna ma wiele przewag. Może być silniejsza niż jej konkurencja, ponieważ wypracowała wiele cech i zasobów, których nie można kupić czy zdobyć. Są to wyjątkowe wartości kulturowe, zaangażowanie właścicieli, członków rodziny, długotrwałe, często pokoleniowe relacje, zaufanie, szacunek i wartość marki. Jeśli firma jest odpowiednio zarządzana i potrafi dobrze korzystać z tych zasobów, może budować potencjał na lata. To właśnie staramy się realizować w Mokate i takie nagrody jak BrandME CEO są dla nas szczególnym wyróżnieniem.

A.M.: Cieszymy się, że zostaliśmy docenieni. Pracujemy z pasją. Poszliśmy z żoną za głosem serca, nie mieliśmy gotowej recepty na wszystko. Pracowaliśmy niejednokrotnie bardzo ciężko, droga do międzynarodowego biznesu wymagała od mojej rodziny wielu poświęceń na przestrzeni ostatnich 20 lat.

Czy potwierdzają Państwo opinię, że 70-80% produkcji kierujecie na eksport?

A.M.: Nasze produkty eksportowane są dzisiaj do ponad 75 krajów na świecie, a udział eksportu w naszej sprzedaży wynosi ok. 75%. Nasze trzy nowoczesne zakłady produkcyjne wytwarzają najwyższej jakości certyfikowane produkty. Podążając za nowymi trendami rynkowymi, Grupa Mokate zainwestowała w produkcję roślinnych zamienników mięsa i zdrowej żywności pod marką Dobra Kaloria. Posiadamy dwa nowoczesne kombinaty produkcyjne Dobrej Kalorii (jest to kooperacja rodziny Mokrysz i Kubara).

K.M.: Mokate to ponad 32-letnia tradycja produkcji i sprzedaży żywności. Stawiamy sobie ambitne cele na przyszłość. Nasza strategia opiera się na trzech kluczowych filarach: wizji, odwadze i proaktywnym, eksportowym podejściu. Myślimy globalnie, a nasze działania są oparte na wartościach takich jak praca zespołowa, innowacje i współpraca z ekspertami z branży. Naszym celem jest również pozyskiwanie talentów. Czerpiemy inspiracje z rynku, korzystamy z wiedzy specjalistów, by rozwijać się i budować przyszłość przedsiębiorstwa.

Foto_lepszej_jako__ci.jpg

Jakie mają Państwo plany na rozwój firmy Mokate? Czy zamierzacie wejść na kolejne europejskie rynki? Jakie nowe produkty zamierzacie Państwo wprowadzić do sklepów na terenie naszego kraju?

A.M.: Jesteśmy przedsiębiorcami i jesteśmy głodni wyzwań! Mokate buduje dziś skuteczne modele biznesowe, aby móc odpowiadać zmieniającym się potrzebom rynku i konsumenta. Staramy się spoglądać do przodu, przewidywać, decydować i działać proaktywnie. Dzisiaj przychody Mokate sięgają 1,5 miliarda złotych, jesteśmy obecni na ponad 75 rynkach i aktywnie dbamy o dalszy rozwój Grupy. To nasza rodzinna pasja i biznesowy priorytet!

K.M.: W Mokate jesteśmy nastawieni na długi marsz. Wiemy, że sukces wymaga czasu i przygotowań, co oczywiście nie jest łatwym wyzwaniem. Nie mamy presji na krótkoterminowe wyniki, bo nasza optyka jest długookresowa. Budujemy stabilnie i konsekwentnie na lata. Nasza codzienność to dbanie, aby zachowywać najlepszą jakość naszych produktów, najwyższą wiarygodność, staramy się budować długoterminowe relacje biznesowe i wzrost wartości grupy firm. Intensywnie pracujemy nad dalszą ekspansją na rynkach międzynarodowych.

A.M.: Dziś biznes wymaga dużych i złożonych kompetencji. W każdej branży rynek jest bardzo konkurencyjny. Zmieniła go globalizacja, pandemia COVID-19, spekulacja i rozwój nowych technologii.

K.M.: To wszystko powoduje, że w biznes rodzinny trzeba się całkowicie zaangażować. Nie można go prowadzić na pół gwizdka. Trzeba całkowicie poświęcić się pracy. To wysoka cena za działania, bo nigdy nie ma gwarancji sukcesu każdego projektu, który się rozpoczyna. Warto jednak realizować rodzinną pasję!

Dziękuję za rozmowę.
Monika Książek


Zak__ady_bez_t__a.jpg



tagi: Grupa Mokate , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,