Kawa towarzyszy Polakom w wielu okolicznościach, zarówno na co dzień, jak i od święta. Jak wygląda struktura spożycia kawy w Polsce?
Istotnie, kawa jest jednym z najwierniejszych codziennych towarzyszy ogromnej większości Polek i Polaków. W ciągu roku konsumujemy w Polsce ponad 20 mld filiżanek tego napoju i jest to poziom stabilny od wielu lat. Co więcej, liczba ta nie uwzględnia kawy pitej poza domem (na przykład w kawiarniach, hotelach), czy też tej zakupionej w sklepach internetowych. Można więc założyć, że – wyłączając dzieci – każdy z nas wypija rocznie średnio ok. 700-800 filiżanek kawy!
Jakie są korzyści z picia kawy?
Liczne badania naukowe dowodzą, że kawa pozytywnie wpływa na nasz organizm: nie tylko go nie odwadnia, jak głosi stereotyp, ale też poprawia sprawność fizyczną i koncentrację. Co ważne, zmniejsza ryzyko niektórych nowotworów, chorób serca, cukrzycy, a nawet choroby Alzheimera. Z tego względu kawa jest wręcz obecnie uznawana za tzw. superfood. Została też umieszczona na tzw. Talerzu Zdrowego Żywienia i jest rekomendowana przez wielu ekspertów jako składnik zdrowej diety. Niedawno udowodniono ważną rolę kawy w profilaktyce raka jelita grubego, co może skutecznie wspomagać leczenie tej choroby. Przykłady te można mnożyć, a wszystkie poparte są naukowymi opracowaniami. Kawa jest po prostu zdrowa i jest naszym przyjacielem.
Które kawy w Polsce cieszą się największym spożyciem? Jak na te tendencje odpowiada oferta Jacobs Douwe Egberts?
Co do struktury spożycia kategorii kawy w filiżankach, powołując się na Nielsena za rok 2023, w Polsce w dalszym ciągu pijemy głównie kawę mieloną – 43% i kawę rozpuszczalną – 36%. Natomiast najsilniejszym trendem wzrostowym charakteryzuje się kawa ziarnista, z ok. 19% udziałem w rynku. Pijemy jeszcze kawę w kapsułkach oraz miksy kawowe, jednak ich popularność jest w Polsce cały czas znikoma.
Jako firma, szanując wolność wyboru konsumentów, staramy się spełnić ich potrzeby przez obecność naszej oferty w każdej z wymienionych wyżej kategorii i w wielu segmentach cenowych. Z markami takimi jak Jacobs, Prima, L’Or czy Tassimo docieramy do większości polskich domów i możemy cieszyć się pozycją lidera w konsumpcji kawy w Polsce. Pewnie dlatego często jesteśmy wybierani przez naszych klientów jako najbardziej obiektywny doradca przy organizacji kategorii kawy w sklepie.
Reagujemy też na zmiany preferencji konsumentów. Przykładem jest silny w ostatnich latach wzrost kategorii kaw ziarnistych, na który odpowiedzieliśmy rozbudową portfolio produktów Jacobs i L’Or, jak również wprowadzeniem ziaren Prima, uhonorowanym zresztą prestiżową nagrodą Effie za 2023 rok.
Zmiany preferencji konsumentów nie da się jednak przewidzieć, a działania marki muszą je niemalże wyprzedzać. Jakie założenia towarzyszą JDE przy rozwoju marek?
Oczekiwania rynku spełniamy poprzez ciągłe wzbogacanie świata naszych marek, wzmacnianie ich pozycjonowania tak, żeby zarówno konsumenci, jak i nasi partnerzy handlowi uznawali nas za najlepszy wybór w kategorii kawy. W tym roku naszym priorytetem jest marka Jacobs. Największa od wielu lat zmiana dotyczy komunikacji oraz mocnego odświeżenia opakowań, zarówno w warstwie graficznej, jak i w samym materiale opakowaniowym. Mamy też dla konsumentów sporą niespodziankę dotyczącą jakości naszych kaw, ale o tym jeszcze nie dzisiaj. Przy okazji podkreślę tutaj, że w czasie największej od wielu lat presji inflacyjnej, z którą cały czas się zmagamy, nie zdecydowaliśmy się na żadne kompromisy jakościowe – każdy przecież zasługuje na to, żeby nasza poranna kawa naprawdę dobrze smakowała.
Mimo, że to Jacobs jest naszym priorytetem w 2024 r., będziemy oczywiście kontynuować budowę sukcesu marki Prima w kawach mielonych i ziarnistych jak również wzmacniać pozycję marek L’Or i Tassimo w segmencie ekspresów na kapsułki.
Proszę opowiedzieć więcej o obecnie prowadzonej kampanii marki Jacobs.
Jak już wspominałem, marka Jacobs oferuje rynkowi i konsumentowi swoją nową, jeszcze atrakcyjniejszą odsłonę. Kampania prowadzona jest w TV, internecie oraz mediach społecznościowych. Jest także wsparta dodatkowymi aktywnościami w przestrzeni miejskiej (billboardy, ekrany i niestandardowe lokalizacje). Jak zwykle jest również mocno widoczna w sklepach, dzięki przyciągającym uwagę materiałom POS. Można z pewnością stwierdzić, że jest i będzie o marce Jacobs głośno.
Jakie plany ma Jacobs na najbliższy czas?
W tzw. Value Creation Story opowiadaliśmy naszym partnerom handlowym, że rok 2024 będzie rokiem Jacobsa – dzięki nowej i szeroko wspartej komunikacyjnie reklamie, dodatkowej widoczności w sklepach oraz silnym produktom w odświeżonej szacie graficznej. Mimo, że nie o wszystkim, co dobrego wydarzy się w marce Jacobs w tym roku, możemy mówić już dziś – spokojnie możemy utwierdzić naszych klientów w przekonaniu, że warto być częścią sukcesu Jacobsa w tym roku. Gorąco do tego zachęcamy!
Dziękuję za rozmowę.
Monika Książek
tagi: Jacobs , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,
Dotychczasowy dyrektor sprzedaży i członek zarządu w Kraft...
Z najnowszego raportu pt. „Obawy i lęki mikro oraz małych...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...