Wywiady

Optymalizacja działań to klucz do sukcesu!

Wtorek, 19 marca 2024 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 03/217. Marzec 2024
Hochland jest w czołówce liderów na rynku markowych serów w Polsce. Koncentruje się na optymalizacji biznesu – zarówno po stronie operacyjnej, jak i asortymentowej. Z sukcesem przechodzi na procesy cyfrowe, wdraża innowacyjne myślenie, a także stale poszukuje nowych produktów i technologii na rynku. O wdrażaniu nowych technologii oraz planach firmy na 2024 rok opowiada Jacek Wyrzykiewicz, PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska.
Jakie wyzwania stoją obecnie przed firmami produkującymi żywność? Jak radzi sobie z nimi Hochland?

Szybkie zmiany w stosowanych technologiach związanych z produkcją żywności zmuszają do optymalizacji działań, a także do wykształcenia nowych umiejętności i wpojenia właściwych sposobów postępowania na każdym stanowisku pracy, także tym związanym z produkcją i utrzymaniem ruchu. Nie można opierać się na informacjach czy procedurach z minionych lat.

W Hochland Polska skoncentrowaliśmy się na optymalizacji biznesu – zarówno po stronie operacyjnej: wydajności i kosztów zakładów produkcyjnych, jak i asortymentowej. Z sukcesem przechodzimy na procesy cyfrowe i stajemy się liderem branży w digitalizacji, stale doskonalimy się poprzez efektywne generowanie i wykorzystywanie danych. W ubiegłym roku osiągnęliśmy rentowny wzrost w Grupie Hochland realizując założone cele. Pomimo trudnej sytuacji rynkowej utrzymaliśmy stabilny rozwój sprzedaży w naszych obszarach biznesowych.

Hochland jest aktualnie na etapie wdrożenia SAP S4. Na czym polega ten system?

Hochland mocno stawia na cyfryzację i adaptację do nowych technologii. Aktualnie w Polsce odbywają się kolejne fazy testów nowego systemu SAP S4. Główne zadania prowadzonych testów to identyfikowanie i korygowanie ewentualnych błędów, w kierunku wprowadzenia nowoczesnych i cyfrowych procesów. Większość procesów została przeprojektowana tak, aby firma mogła jak najlepiej sprostać przyszłym wyzwaniom. Wdrożenie nowego systemu SAP dotyczy całej Grupy Hochland i umożliwi liczne korzyści. Dane będą ujednolicone, dostępne bez konieczności ich ręcznego wyciągania z różnych działów i czasochłonnego przygotowywania w formie pojedynczych raportów.

Co się zmieni dzięki podjętym działaniom?

Plan jest taki, że w kwietniu rozpocznie się faza migracji systemów, aby na początku czerwca przełączyć się na nowy system i tak ostatecznie Hochland Polska pojawi się również w systemie SAP S4. W związku z decyzją Hochland Polska o wdrożeniu nowej wersji systemu SAP, pojawiła się także potrzeba zaimplementowania modułu produkcyjnego MES, czyli Manufacturing Execution System (System Realizacji Produkcji). To system informatyczny, który połączony jest z SAP oraz z elementami automatyki. MES służy do ciągłego monitorowania procesów produkcyjnych i pozyskiwania informacji o ich stanie oraz jakości. Dane o realizowanej produkcji są zbierane i dostarczane w czasie rzeczywistym, dzięki czemu możliwa jest natychmiastowa reakcja na wszelkie niepożądane zjawiska, takie jak nieplanowany przestój, awaria czy spadek wydajności.

Na czym aktualnie polega praca Zespołu MES?

Najlepsi specjaliści z Hochland oraz z firmy zewnętrznej opracowują strategię działania nowego systemu. W skład zespołu wchodzą bardzo doświadczeni managerowie z naszych fabryk, gdzie już rok wcześniej system MES został przystosowany do S4. Bardzo dużą część czasu zajmuje nam dostosowanie MES/S4 do warunków polskich, ale dzięki naszej pracy wdrożenie w innych fabrykach Hochland na świecie, będzie miało dodatkowe przydatne informacje.

Jakie plany ma Hochland Polska w 2024 roku?

Hochland Polska obchodzi w bieżącym roku 30-lecie istnienia na polskim rynku. Przez ten czas firma Hochland w sposób znaczący przyczyniła się do rozwoju rynku mleczarskiego, wykreowała szereg nowych kategorii produktowych i rozwinęła aktywną komunikację z konsumentami, wpływając na zmianę ich nawyków żywieniowych.

W 2024 będziemy dalej inwestować przede wszystkim w nasze strategiczne marki – Hochland i Almette. Podjęliśmy decyzję o istotnych zmianach w identyfikacji wizualnej marki Hochland, aby wzmocnić rolę tzw. brand distinctive assets, czyli charakterystycznych zasobów marki, a także odświeżyć jej wizerunek przy jednoczesnym zachowaniu tożsamości. Spójny design opakowań, uporządkowany i jasny przekaz kluczowych informacji, pozwoli na łatwe rozróżnianie wariantów, a także poprawi widoczność produktów i skróci czas ich odnalezienia na sklepowej półce. W dobie coraz większego szumu komunikacyjnego, wyrazistość wizerunku marki, a także widoczność i szybkość rozpoznania jej produktów są absolutnie kluczowe. Dlatego zdecydowaliśmy się na istotne i kompleksowe zmiany w wizerunku marki, które poprzedziliśmy gruntownymi badaniami konsumenckimi. Nowe opakowania stopniowo pojawiają się na rynku od początku roku i towarzyszy im komunikacja przy półce, a także w mediach digitalowych.

Jeśli chodzi o Almette, to koncentrujemy się na kontynuacji strategii rozwoju marki, która jest niekwestionowanym liderem w segmencie serków puszystych, zarówno jeśli chodzi o wolumeny, ale też jakość, love brand. Wykorzystując siłę brandu i „leadership” w kategorii serków puszystych, z dużym sukcesem weszliśmy do segmentu serków wiejskich i w tym roku będziemy nadal budować penetrację marki w tym segmencie.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Książek



tagi: Hochland Polska , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,