Kategorie produktów

Roślinny asortyment obowiązkowy

Środa, 06 marca 2024 Autor: Monika Górka, HURT & DETAL Nr 02/216. Luty 2024
Czy produkty pochodzenia roślinnego podbiją menu Polaków? Z pewnością wiele zmienia się w świadomości konsumentów, a na sklepowych półkach znajdziemy sporo zamienników i alternatyw zarówno dla wegetarian, wegan czy fleksitarian.
Liczba konsumentów spożywających produkty roślinne z roku na rok rośnie. Jeżeli chodzi o zmianę nawyków żywieniowych – polskie społeczeństwo podąża śladem zachodnich sąsiadów. Na polskim rynku rośnie oferta produktów opartych na roślinnych składnikach, a producenci prześcigają się w przygotowywaniu konkurencyjnych towarów. Ograniczenie spożycia artykułów mięsnych i odzwierzęcych stało się faktem. 11 stycznia obchodzimy Światowy Dzień Wegetarian, chociaż można powiedzieć, że „roślinożercy” zawładnęli już całym styczniem. Akcja veganuary rozpoczęła się dziesięć lat temu. Ten globalny ruch inspiruje miliony ludzi na całym świecie do spróbowania właśnie w styczniu diety roślinnej.

Rok 2024 niesie wiele zmian, również w trendach związanych z kuchnią bezmięsną. W cenie będzie naturalność, prostota, dobre składniki i „powrót do korzeni”, czyli do jedzenia warzyw, owoców, strączków i grzybów. Eksperymenty nie będą w cenie. Kuchnia będzie musiała być sezonowa, etykieta prosta (np. dwuskładnikowa), dania wykorzystywać lokalne produkty, realizując koncept „od pola do stołu”1.

Roślinne zamienniki nabiału

Wraz z rosnącą liczbą osób, które ograniczają lub zupełnie rezygnują z konsumpcji produktów pochodzenia zwierzęcego, na półkach sklepów przybywa roślinnych zamienników. Nie wszystkie roślinne zamienniki notują wzrosty sprzedaży w sklepach małoformatowych i supermarketach, co często wynika jednak z niewielkiej dostępności, ograniczonego wyboru oraz wysokich cen. Są jednak kategorie, które dzięki rosnącej dystrybucji i bardziej przystępnym cenom, nawet w tych mniejszych sklepach sprzedają się coraz lepiej. „Największą dostępność spośród tego typu produktów mają roślinne zamienniki mleka – obecnie ma je w ofercie co drugi sklep małoformatowy i wszystkie sklepy większego formatu. O ile klienci sklepów małoformatowych mogą wybierać średnio spośród 4 wariantów napojów roślinnych, to już w supermarketach oferta jest znacznie szersza – średnio 12 wariantów. Na rynku pojawiają się kolejni producenci, którzy oferują swoje produkty w atrakcyjnych cenach, przez co średnia cena za opakowanie napoju roślinnego zastępującego mleka w sklepach małoformatowych jest właściwie taka sama jak przed rokiem. Wszystko to przekłada się na imponujące wzrosty sprzedaży – w okresie od stycznia do listopada 2023 r. w sklepach małoformatowych liczba sprzedanych opakowań roślinnych zamienników mleka zwiększyła się o 33%, natomiast w supermarketach o około 20%. Warto zauważyć, że w sklepach małoformatowych na każde 50 sprzedanych opakowań mleka przypada jedno opakowanie roślinnego zamiennika, w supermarketach proporcja ta wynosi już 30:1” – informuje Elżbieta Szarejko, CMR.

Jak podkreśla Nikodem Pankowiak, Analityk danych sprzedażowych CMR, wartość sprzedaży roślinnych napojów w okresie styczeń-wrzesień 2023 we wszystkich sklepach w Polsce wzrosła o 36% względem analogicznego okresu rok wcześniej. O niemal tyle samo, bo o 33%, wzrósł wolumen sprzedaży tej kategorii. Napoje roślinne znajdziemy już w co drugim sklepie w Polsce, a ich dostępność regularnie rośnie. Średnia cena za litr wyniosła 6,53 zł. Warto przy tym zauważyć jednak sporą dysproporcję między cenami produktów marek własnych – ich średnia cena za litr w okresie styczeń-wrzesień 2023 wyniosła prawie 5 zł. W tym samym czasie śr. cena marki Alpro (Danone) wyniosła 9,66 zł za litr. Ponieważ tak jak inne produkty roślinne, napoje roślinne sprzedawane są najczęściej w dyskontach, marki własne stanowią 62% całego wolumenu sprzedaży napojów roślinnych.

Roślinne zamienniki mięsa

W okresie styczeń-wrzesień 2023 wartość sprzedaży roślinnych zamienników mięsa we wszystkich sklepach w Polsce wzrosła o 43% i nie jest to spowodowane wyłącznie wzrostem cen. W tym samym okresie średnia cena za opakowanie wzrosła o 10% i osiągnęła poziom 7,05 zł. Najbardziej, o 20%, wzrosły ceny roślinnych wędlin – 5,48 zł za opakowanie, o 5% spadły za to ceny roślinnych burgerów i ich średnia cena za opakowanie wyniosła 7,44 zł. Trzy najważniejsze segmenty tej kategorii to kolejno roślinne kabanosy/parówki/kiełbasy (25,8% udziałów w wartości sprzedaży kategorii w okresie styczeń-wrzesień 2023), roślinne kotlety/pulpety (21,5%) oraz roślinne burgery (20%). Ponieważ jest to kategoria, której sprzedaż generowana jest przede wszystkim w dyskontach, produkty marek własnych odpowiadają za 36% wartości ich sprzedaży. Drugie miejsce zajmuje firma Kubara (marka Dobra Kaloria) z wynikiem 15%, podium uzupełnia Tarczyński, który osiągnął 10%.

Roślinna dieta jest już stylem życia wielu polskich konsumentów. Na te trendy konsekwentnie odpowiadają producenci rozbudowując swoje portfolia o produkty wege. Weganie, wegetarianie i fleksitarianie mają więc coraz większy wybór, także w niewielkich osiedlowych placówkach półki z tego typu asortymentem rozrastają się.

Monika Górka
Zastępca Redaktora Naczelnego




1 źródło: www.unileverfoodsolutions.pl





tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,