Drogeria

Czysta kuchnia – środki do zmywania

Środa, 06 marca 2024 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 02/216. Luty 2024
Czysty i zadbany dom to podstawa. Zwłaszcza jego serce, czyli kuchnia wymaga systematyczności i higienicznej czystości. Porządki w kuchni to przede wszystkim zmywanie, które wykonujemy po każdym posiłku. Nic dziwnego, że za czynnością tą stoi cały rynek innowacyjnych produktów, który wciąż rośnie.
Kuchnia w każdym domu jest jednym z najczęściej sprzątanych pomieszczeń niemal każdego dnia. Nic dziwnego ponieważ to tu przygotowujemy posiłki, często też je spożywamy, korzystamy z wielu produktów spożywczych i różnych urządzeń. A po każdym przygotowaniu posiłku, mimo że się nieraz bardzo staramy do tego nie dopuścić, pozostają sterty brudnych naczyń, okruszki na blacie, ubrudzenia na kuchence, mikrofalówce i wielu innych urządzeniach. O ile w większości przypadków ubrudzeń na meblach i urządzeniach szybko i skutecznie poradzimy sobie za pomocą ręcznika papierowego, nawilżonej ściereczki czy gąbki, o tyle w przypadku brudnych naczyń musimy się bardziej postarać. A więc – ręcznie czy w zmywarce? Zdania z pewnością są podzielone. Jednak skuteczne środki zarówno do jednego, jak i drugiego rodzaju zmywania naczyń oferują wiele właściwości, by zadbać nie tylko o naczynia, ale także o zmywarkę czy skórę dłoni. A czego oczekują konsumenci? Przede wszystkim skuteczności.

Rynek produktów rośnie

Produkty do zmywania naczyń według NielsenIQ1 według wartości sprzedaży to ponad 1,28 mld zł (wynik ostatnich dwunastu miesięcy). Jak przyznaje Mateusz Śmietanka, Senior Client Consultant w NielsenIQ, jest to o przeszło 15% więcej niż w roku ubiegłym. „Jednakże wzrostom wartościowym towarzyszyły również spore podwyżki cen. Średnio za jednostkę sprzedaży, czyli za wolumen w tej kategorii zapłaciliśmy o prawie 20% więcej. Pojedyncza sztuka produktu była średnio droższa o niecałe 15%” – wyjaśnia Mateusz Śmietanka.

Przy tak rosnącej wartości sprzedaży, ilość sprzedanych produktów do zmywania nie odnotowywała znaczących wahań. „Przykładowo ilość sprzedanych opakowań zanotowała minimalny wzrost nieprzekraczający 0,5%. Zmniejszył się za to wolumen sprzedaży, o niespełna – 4%. Oznacza to, że nieco przychylniejszym okiem spoglądaliśmy na mniejsze opakowania (być może w celu redukcji kosztów przy jednorazowym zakupie)” – tłumaczy Mateusz Śmietanka.

Zdaje się, że redukcja kosztów w kategorii produktów do zmywania miała duże znaczenie. Według danych NielsenIQ zauważalny jest wzrost zainteresowania markami własnymi. Ich udział w całej kategorii wynosi obecnie ponad 19% i znajduje się w trendzie wzrostowym (w ubiegłym roku przekraczał delikatnie 16%).

Zmywarki zyskują na popularności

Obecnie zmywarkę posiada niemal 50% gospodarstw domowych. Według danych GUS w 2021 roku 47,6% gospodarstw domowych było wyposażonych w zmywarkę. W ostatnich latach to urządzenie zyskiwało na popularności, ponieważ jeszcze w 2003 roku zmywarkę posiadało tylko 3,1% gospodarstw domowych, w 2009 – 12,3%, w 2015 r. – 27,2%, a w 2020 r. już 45,7%.

Pojedynek zmywanie ręczne versus zmywarka pod względem wartości całej kategorii wygrywa ten drugi segment. Według NielsenIQ udział wartościowy produktów do mycia naczyń w zmywarce wynosi prawie 59%. Z kolei preparaty do zmywania ręcznego zaliczają bardziej dynamiczne wzrosty. „W porównaniu do roku ubiegłego ich wartość sprzedaży zwiększyła się o ponad 22%, podczas gdy ich odpowiedniki do zmywarek zanotowały wzrost na poziomie przekraczającym 10%. Należy jednak pamiętać, że również ceny rosną dynamiczniej w przypadku produktów do zmywania ręcznego” – wyjaśnia Mateusz Śmietanka.

Po produkty do mycia naczyń najczęściej udajemy się do dyskontów. Według NielsenIQ ten kanał sprzedaży odpowiada za 49% udziałów sprzedaży kategorii. „Jednakże jeszcze rok temu było to prawie 51%. Na tę redukcję główny wpływ miał wzrost znaczenia supermarketów i drogerii. Ten pierwszy kanał zwiększył swoją sprzedaż wartościową o 24% co przełożyło się na przyrost udziałów o 1,1 pkt procentowego (w efekcie ponad 15,5% udziału w wartości całej kategorii). Zadowolone mogą być również wspomniane wcześniej drogerie, które odnotowały wynik oscylujący w granicach udziałów na poziomie 13%. Rezultat podobny do drogerii odnotowały hipermarkety, aczkolwiek w ich przypadku przybiera on nieco gorzki smak, ponieważ niesie ze sobą spadek udziałów o 0,8 pkt procentowego” – wskazuje Mateusz Śmietanka.

Jak podsumowuje ekspert NielsenIQ, mimo rosnących cen i mniejszej dynamiki sprzedaży wolumenowej produkty do mycia naczyń wciąż są istotną kategorią produktową. „Odpowiadają za prawie 15% sprzedaży całego koszyka chemii domowej, który również nie uchronił się przed jednocyfrowymi spadkami wolumenowymi. Być może rosnące ceny zachęciły nas do oszczędniejszego korzystania z różnego rodzaju produktów (nie tylko chemicznych) i w efekcie nieco rzadziej sięgaliśmy po niektóre z dostępnych dóbr na półkach sklepowych, bądź też szukaliśmy oszczędności kupując nieco mniejsze opakowania, zmniejszając tym samym wartość naszego rachunku sklepowego” – dodaje Mateusz Śmietanka.

Z perspektywy sklepów małoformatowych

Produkty i akcesoria do zmywania znajdują się także w wielu sklepach spożywczych. Możemy się po nie udać nawet do osiedlowych placówek, gdzie największą dostępnością cieszą się płyny do mycia naczyń.

Jest to kategoria, która według CMR w sklepach małego formatu w okresie od stycznia do października 2023 r. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej, do pod względem wartości sprzedaży odnotowała wzrost o ponad 18%. Oczywiście, jak w przypadku wielu innych kategorii, wolumen sprzedaży odnotował niewielki spadek, a wzrost wartości wynika ze wzrostu cen. „Za litr płynu w październiku 2023 r. trzeba było zapłacić 9,56 zł, ponad 17% więcej niż w październiku 2022 roku” – informuje Joanna Gackowska-Paszkiewicz, Analityczka danych sprzedażowych w CMR.

Kategoria płynów do mycia naczyń w omawianym okresie dostępna była w 8 na 10 sklepów małego formatu. Na półce sklepowej można było wybierać średnio z 7 różnych wariantów. Według CMR liderem sprzedaży pod względem udziałów wartościowych była marka Ludwik, spore znaczenie miały także produkty Fairy oraz marek własnych. Na paragonach najczęściej pojawiały się płyny do naczyń o pojemności 900 ml.

Natomiast produkty do zmywarek nieco rzadziej dostępne są w sklepach małoformatowych. Jak zaznacza Joanna Gackowska-Paszkiewicz, wśród środków do zmywarek wyróżnić możemy kilka ważnych podkategorii, wśród których największe udziały wartościowe mają tabletki oraz kapsułki do zmywarek.

Jak wynika z danych CMR, tabletki do zmywarek w pierwszych 10 miesiącach 2023 roku odnotowały wzrost wartości sprzedaży w sklepach małego formatu o blisko 20% względem analogicznego okresu w roku poprzednim. „Również w tej podkategorii wpływ na wzrost miała średnia cena, która w październiku 2023 r. była o prawie 30% wyższa niż w październiku 2022 r.” – wyjaśnia ekspertka. Tabletki do zmywarek można było w tym okresie znaleźć w co piątym sklepie małoformatowym do 300 mkw., wybierając ze średnio 2 wariantów. Według instytutu marki z najwyższymi udziałami w wartości sprzedaży to Somat i Fairy.

Kapsułki do zmywarek to kategoria, która w okresie YTD październik 2023 r. zyskała w sklepach małoformatowych na popularności w porównaniu do okresu YTD październik 2022 r. „Wzrosty odnotował zarówno wolumen sprzedaży, jak i ilość sprzedanych opakowań, a wartość sprzedaży była wyższa o ponad 20%” – zaznacza ekspertka CMR. Kapsułki do zmywarek, podobnie jak tabletki, można było kupić w 1 na 5 sklepów, ale do wyboru był zazwyczaj tylko jeden produkt z tej kategorii. Na paragonach najczęściej pojawiały się produkty Finish i Fairy.

Natomiast jeśli chodzi o sole do zmywarek – kategoria ta odnotowała w okresie styczeń-październik 2023 r. wzrost wartości sprzedaży o 10%, przy jednoczesnym spadku wolumenu sprzedaży. Sole do zmywarek dostępne były w mniejszej grupie sklepów małego formatu, średnia liczba wariantów do wyboru ograniczała się do jednego produktu. Liderem kategorii była marka Finish.

Popularność produktów do zmywarek to sygnał także dla sklepów małego formatu – ich dostępność z pewnością ucieszy klientów. A ci muszą mieć wybór wśród produktów do zmywania zarówno między wieloma zapachami, jak i właściwościami. Usuwające tłuszcze i zanieczyszczenia, w skoncentrowanej formule, o właściwościach nawilżających i odżywczych czy dezynfekujące – to wszystko w kategorii płynów do mycia naczyń. Z kolei wielofunkcyjne, działające w niskich temperaturach, w biodegradowalnej folii, z silną i skuteczną mocą czyszczącą, ze specjalnymi technologiami, neutralizujące nieprzyjemne zapachy, ochraniające naczynia i zmywarkę a przy tym bezpieczne – to tylko niektóre właściwości produktów do zmywarek dostępnych na rynku.

Oprócz produktów do zmywarek i zmywania istotne są wszelkiego rodzaju akcesoria. Oczywiście gąbki, zmywaki i czyściki to produkty komplementarne do płynów do mycia naczyń. Oferta sklepu z pewnością musi obejmować obie te kategorie. Wszelkiego rodzaju ściereczki do naczyń uzupełnią asortyment produktów do zmywania.

Monika Książek
Redaktor






tagi: środki do zmywania , drogeria , sprzedaż , handel , konsument , rynek FMCG , kosmetyki , środki higieny , środki czystości ,