Polacy od zawsze chętnie degustowali dania rodem z dalekich zakątków świata. A w ostatnich latach rośnie trend samodzielnego przygotowywania takich potraw. I to nie tylko tych europejskich, na przykład z krajów basenu morza Śródziemnego, ale często z odległych państw Afryki czy Azji.
Ulubione orientalne, egzotyczne czy śródziemnomorskie smaki możemy odtworzyć w domowej kuchni. A produkty ułatwiające przygotowanie tajskiego czy chińskiego dania – coraz mocniej rozpychają się w przestrzeni handlowej zajmując coraz więcej miejsca na półkach i w ofertach placówek spożywczych.
Śródziemnomorskie inspiracje
Kuchnia rodem z południa Europy od wielu lat inspiruje Polaków. Klimat Morza Śródziemnego może być czynnikiem do chęci odtworzenia we własnym domu wielu pysznych dań, które jedliśmy na urlopie.
Na śniadanie czy przystawkę idealnie pasuje włoska bruschetta – opiekana, skośnie pokrojona bagietka z farszem w postaci pomidorów, cebulki, mozzarelli i ziół. To danie oddaje klimat tej kuchni – prostota i intensywny, świeży smak.
Nie można tu zapomnieć również o licznych potrawach z makaronem w roli głównej, z których najbardziej znane jest chyba spaghetti bolognese, gdzie niezbędny jest makaron, sos pomidorowy, warzywa i przyprawy. Poza tym we włoskim czy greckim stylu możemy przyrządzić caponatę, czyli faszerowane pomidory czy paprykę albo kolorowe, świeże sałatki.
Producenci odpowiadają na potrzeby klientów wprowadzając do oferty wyjątkowe produkty. Realizując listę zakupów nie trudno już znaleźć prawdziwą włoską passatę, mąkę do pizzy, mozzarellę di bufala czy choćby odpowiednią oliwę.
Na wschód: Azja
A w ostatnich latach można zaobserwować też wyraźny wzrost zainteresowania kuchnią orientalną. Zauważa to również w swoich danych CMR. Przekłada się to bowiem na dynamiczny rozwój rynku przypraw orientalnych – zarówno jednoskładnikowych jak i mieszanek – oraz sosów w płynie (w tym też sojowego).
„Przyprawy jednoskładnikowe takie jak imbir, kurkuma są bardzo często wykorzystywane w daniach orientalnych. Jak wynika z danych CMR klienci z roku na rok coraz częściej decydują się na zakup tych przypraw. W okresie od stycznia do listopada 2023 liczba transakcji sprzedaży imbiru i kurkumy wzrosła o ponad 11% w porównaniu do roku poprzedniego w sklepach małoformatowych i supermarketach. Konsumenci mogą znaleźć je na sklepowych półkach w połowie tych sklepów, wybierając z średnio dwóch dostępnych wariantów” – podkreśla Łukasz Macheta, analityk danych CMR.
Z danych instytutu wynika, że średnia cena imbiru wzrosła o 12%, a w przypadku kurkumy prawie 9% porównując badany okres do analogicznego w roku poprzednim. Inflacja nadal pozostaje na wysokim poziomie, więc wspomniana podwyżka to wynik sytuacji gospodarczej w kraju.
„Czołowymi producentami jeżeli chodzi o liczbę transakcji sprzedaży imbiru i kurkumy są McCormick oraz Prymat. Jeżeli zobaczymy na przyprawy w formie mieszanek do kuchni orientalnej to trudno nie wspomnieć o Curry oraz Garam masala. Jeden i drugi produkt rośnie pod względem liczby transakcji rok do roku o około 2%. Curry jest popularne i dostępne w ponad połowie sklepów małoformatowych i supermarketów, natomiast Garam masala jedynie w 4% tych sklepów” – podkreśla ekspert CMR.
Jak podaje Centrum Monitorowania Rynku – średnia cena mieszanek Curry w 2023 roku w porównaniu do poprzedniego wzrosła o 10%. Z kolei w przypadku garam masala cena w tym samym okresie wzrosła w niewielkim stopniu. Identycznie jak w przypadku przypraw jednoskładnikowych liderami sprzedaży są producenci Prymat oraz McCormick.
Sosy rodem z dalekiego Wschodu
Kultura kuchni azjatyckiej, której doświadczamy dzięki popularyzacji wschodnich knajp czy restauracji w Polsce, a także w wyniku coraz bardziej dostępnych dla nas podróży w tamte rejony, nauczyła nas, że jednym z podstawowych elementów jej dań – są sosy. Z tym, że w większości oparte na soi lub z domieszką egzotycznych owoców, ryb i składników charakterystycznych dla kontynentu azjatyckiego.
Szczególnie warto przyjrzeć się strukturze sprzedaży sosów w płynie. Według danych CMR od stycznia do listopada 2023 liczba sprzedanych opakowań w tej kategorii wzrosła o ponad 10% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej w sklepach małoformatowych i supermarketach.
„Najpopularniejszym sosem w płynie jest sos sojowy, który jest bardzo mocno związany z kuchnią orientalną i posiadający niemal połowę udziałów w liczbie sprzedanych opakowań w sprawdzanym okresie. Oprócz niego konsumenci coraz częściej sięgali po takie sosy jak teriyaki czy rybny, notują one największe niemal 30% wzrosty w liczbie sprzedanych opakowań rok do roku. Sosy w płynie dostępne są w 4 na 10 sklepów małoformatowych i supermarketach, ze średnią liczbą 4 wariantów dostępnych na sklepie” – wyjaśnia ekspert.
Tutaj też, podobnie jak w przypadku przypraw, inflacja zachwiała cenami. Jak wynika z danych istytutu – średnia cena sosów w płynie wzrosła rok do roku o ponad 13%, natomiast największą zmianę średniej ceny zanotowały sosy sriracha – wzrost wyniósł ponad 40%.
Jak podaje Centrum Monitorowania Rynku ponad połowa sprzedanych opakowań sosów w płynie była sygnowana markami TanViet (brandy Tao Tao i Vifon), który to producent zanotował prawie 11% wzrost ilości sprzedanych opakowań (porównując okres styczeń-listopad 2023 do analogicznego okresu rok wcześniej). Jak podkreśla Łukasz Macheta z CMR – spośród TOP 5 producentów największy wzrost sprzedanych opakowań w sklepach małoformatowych i supermarketach – wynoszący ponad 40% – zanotował producent Pamapol z marką Goong.
Zagraniczna kuchnia od zawsze inspirowała naszych rodzimych kucharzy – a teraz także amatorów, którzy chętnie korzystają z produktów i przepisów, które producenci udostępniają. Można się spodziewać, że rynek będzie rósł, ponieważ zainteresowanie konsumentów jest coraz większe. Co doskonale odzwierciedlają pnące się w górę słupki sprzedaży.
Joanna Kowalska
Zastępca Redaktora Naczelnego ds. Mediów Cyfrowych