Oczywiście możemy wnioskować, że jedną z przyczyn jest sytuacja na rynku pracy, na którym w wielu przypadkach to pracodawca zabiega o dobrego pracownika. Warto jednak zastanowić się nad tym w jaki sposób skonstruować ogłoszenie rekrutacyjne, żeby zwróciło uwagę kandydata. Poniżej kilka podstawowych zasad:
Opis pracodawcy w ogłoszeniu
Wstępem do ogłoszenia rekrutacyjnego z reguły jest krótki opis firmy, która poszukuje pracownika. Aby wyróżnić ofertę na tle innych ogłoszeń rekrutacyjnych warto w kilku zdaniach opisać profil działalności firmy i standardy jej działania. Nie wystarczą określenia w rodzaju „firma z branży FMCG” czy „firma produkcyjna”. Nie zawsze pracodawca może pozwolić sobie na przeprowadzenie jawnej rekrutacji. W przypadku ogłoszenia anonimowego, w którym nie możemy pozwolić sobie na podanie nazwy organizacji, warto podkreślić te atuty firmy, które mogłyby zachęcić potencjalnego pracownika do przesłania swojej aplikacji. Mogą to być na przykład: międzynarodowa skala działania, renomowana pozycja na rynku, wysoka kultura organizacyjna etc.
Oferta
Oprócz zakresu odpowiedzialności powinna znaleźć się informacja o tym, co pracodawca może zaoferować kandydatowi do pracy. Oferty pracy, publikowane w Europie Zachodniej czy Stanach Zjednoczonych często zawierają jasną informację o wynagrodzeniu dla poszukiwane-go pracownika. Polscy pracodawcy rzadko informują na tym etapie rekrutacji o tym, jaki budżet przeznaczyli na dane stanowisko. Podanie poziomu planowanego wynagrodzenia może oczywiście wiązać się ze swego rodzaju „ryzykiem”, ale być może warto rozważyć możliwość przedstawienia konkretnej oferty finansowej? Przy podejmowaniu decyzji o zmianie pracy kandydaci zwracają uwagę na pozafinansowe elementy oferty, takie jak np.: pakiet usług medycznych, narzędzia pracy, ubezpieczenie na życie. Podanie tego rodzaju informacji zachęci do odpowiedzi na ogłoszenie.
Forma graficzna a merytoryka
Kluczem do sukcesu jest wyróżnienie oferty na tle innych propozycji. Rozmiar i ciekawy layout ogłoszenia rekrutacyjnego w oczach wielu potencjalnych pracowników świadczą o pozycji danego pracodawcy na rynku, a nawet o jego wiarygodności. Pracodawcy uciekają się do różnych sposobów, by dotrzeć do odpowiednich kandydatów i wzbudzić ich zainteresowanie ofertą. Dużą kreatywnością wykazują się pracodawcy Europy Zachodniej. Jeden z naszych Klientów prowadząc poszukując analityka sprzedaży, zamieścił ogłoszenie zwierające zadanie matematyczne z prośbą o telefoniczne przekazanie rozwiązania. Osoby, które uporały się z zadaniem dzwoniąc do firmy, otrzymywały oficjalne gratulacje oraz adres e-mailowy, na który należało wysłać aplikację. Polski rynek ogłoszeń rekrutacyjnych nie stosuje tego rodzaju metod selekcji aplikacji, aczkolwiek formy graficzne i zawartość meryforyczna ogłoszeń stają się coraz atrakcyjniejsze.
Miejsce publikacji
Istotnym czynnikiem, warunkującym sukces ogłoszenia rekrutacyjnego jest miejsce publikacji oferty. W przypadku stanowisk niższego szczebla nadal najlepszym wyborem jest zamieszczenie oferty w lokalnych wydaniach gazet. Kandydaci zainteresowani stanowiskami średniego i wyższego szczebla równie chętnie monitorują oferty, pojawiające się w internetowych portalach pracy. Nie należy jednak zapominać o portalach branżowych, czy społecznościach internetowych, które obecnie bardzo zyskują na popularności. Przy wyborze serwi-sów internetowych, z którymi chcemy nawiązać współpracę warto dopytać o tzw. ilość odsłon strony. Publikując ogłoszenie internetowe pracodawca powinien jasno określić swoje wymagania, uwypuklając te oczekiwania, które będą odgrywały kluczową rolę na danym stanowisku. Warto umieścić w ogłoszeniu informację o tym, że firma skontaktuje się z wybraną grupą Kandydatów, spełniających oczekiwania. Firmy zajmujące się publikacją ogłoszeń rekrutacyjnych chętnie wspierają swoich klientów zarówno w przygotowaniu layout’u jak i treści oferty. Z reguły tego rodzaju doradztwo nie wiąże się z dodatkowymi opłatami, także warto zdać się na profesjonalistów tak, aby ogłoszenie rekrutacyjne budowało pozytywny wizerunek firmy jako pracodawcy.
Monika Galas, mg@bigram.pl
2007-12-17
tagi: bigram,rekrutacja,ogłoszenie rekrutacyjne,praca ,
Dotychczasowy dyrektor sprzedaży i członek zarządu w Kraft...
Z najnowszego raportu pt. „Obawy i lęki mikro oraz małych...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...