Handel

Zielona energia dla sektora FMCG w elastycznych modelach sprzedażowych. Jakie możliwości i benefity generują OZE dla biznesu?

Środa, 17 stycznia 2024
W postpandemicznej, ogarniętej chaosem geopolitycznym rzeczywistości, w której szaleje inflacja, a ceny energii zmieniają się zbyt dynamicznie, postawienie na rozwiązania stabilne, trwałe, bezpieczne i przy tym opłacalne jest na wagę złota. Rynek zielonej energii, który oferuje pokaźny portfel rozwiązań i modeli sprzedażowych dla biznesów o różnej skali, może przynieść odpowiedź tym przedsiębiorcom z sektora FMCG, którzy zmęczeni dotychczasowymi opcjami szukają dla swoich biznesów rozsądnych alternatyw. A dodatkowo - myślą przyszłościowo układając strategie biznesowe zgodnie z wymogami (standardami) ESG.
Umowy PPA – długoterminowy gwarant bezpieczeństwa

Propozycją dla biznesowych długodystansowców są umowy PPA (Power Purchase Agreement). To format długoletniego kontraktu (o elastycznym okresie od 6-8 do 10-12 lat), który gwarantuje kupującemu ciągłość dostaw i stabilizację cen, a w przypadku umów zawieranych z udziałem Reo.pl – w 100% zieloną energię dostarczaną dla potrzeb bilansowania kontraktów, zawieranych z wytwórcami OZE głównie wg formuły „as produced”. Dla firm z sektora FMCG, w których optymalizacja wydatków na energię stanowi bardzo ważny aspekt, umowy PPA mogą być bardzo korzystnym rozwiązaniem. Niższy koszt umów długoterminowych jest uzyskiwany dzięki zakupie energii bezpośrednio od wytwórców OZE. Korzystając z Reo.pl, która pełni rolę podmiotu odpowiedzialnego za całościową obsługę kontraktu, w tym za bilansowanie handlowe i rozliczenia, przedsiębiorca ma dodatkowe możliwości, w postaci kontraktowania w euro lub złotówkach, z ceną indeksowaną lub bez indeksacji.

W grupie siła

Dla przedsiębiorstw o charakterystyce rozproszonej (np. takich, które mają zakłady produkcyjne w różnych lokalizacjach), bądź dla firm powiązanych kapitałowo, też pojawiło się rozwiązanie optymalizujące i ułatwiające korzystanie z zielonej energii. Grupy biznesowe Reo.pl, bo o nich mowa, to model sprzedażowy łączący bezpośrednio wytwórców OZE z odbiorcami, którzy w ramach Grupy między sobą ustalają indywidualne warunki handlowe. Elastyczne działanie, pełna obsługa i rozliczenia w nowoczesnym systemie informatycznym na Platformie REO, czy odbiór nadwyżek i pokrywanie niedoborów zielonej energii w ramach Grupy to tylko niektóre z benefitów.

A może hybryda?

Dla tych przedsiębiorców, którzy z różnych względów nie chcą przechodzić w 100% na kontrakt PPA, nie mają też obecnie warunków do tworzenia Grupy biznesowej, najwłaściwszym rozwiązaniem może okazać się hybrydowy zakup zielonej energii, który pozwala stabilizować koszty, ale również umożliwia ich bieżącą optymalizację, w zależności od chwilowej sytuacji na rynku, a dodatkowo pozwala wejść już w pełnym zakresie w premiowany obszar działań firmy na rzecz zrównoważonego rozwoju. Dobrym przykładem jest jeden z naszych klientów, firma specjalizująca się w produkcji wysokiej jakości mrożonych warzyw i owoców. W tym segmencie biznesu energia stanowi gros kosztów, a ciągłość i bezpieczeństwo dostaw są traktowane priorytetowo. Współpraca z klientem skonstruowana została w taki sposób, że to on decyduje jaka część zużywanej energii będzie rozliczana po cenach zmiennych, a jaka po cenie stałej. Decyzje podejmowane są przez klienta przed każdym kwartałem, a Reo.pl desygnuje odpowiednie OZE do realizacji dostaw, w sposób uzgodniony między stronami. Dzięki temu, Klient nie tylko generuje oszczędności, lecz także buduje na tym kapitał firmy społecznie odpowiedzialnej i troszczącej się o zrównoważony rozwój.

Zielona transformacja w sektorze FMCG

Skoro przy odpowiedzialności za planetę już jesteśmy, nie możemy pominąć tego niezwykle ważnego dla sektora FMCG aspektu, mianowicie raportowania niefinansowego ESG. Ta branża to zarówno duże korporacje, jak i dziesiątki tysięcy mikroprzedsiębiorców i poddostawców budujących ten biznes. Małe i duże firmy pozostają ze sobą w ciągłych zależnościach. Biznes budowany na zasadzie współpracy, staje się teraz biznesem jeszcze mocniej opartym na zasadach wyboru i selekcji. Który podwykonawca wdraża standardy ESG? Czy w ogóle interesuje się zagadnieniami związanymi z OZE i efektywnością energetyczną? Co robi w swoim środowisku lokalnym, by dbać o zrównoważony rozwój? Największe firmy dobierając partnerów do współpracy już teraz muszą zadawać sobie te pytania.

A mikroprzedsiębiorcy – mieć na nie odpowiedzi.

Inwestowanie w zieloną energię, rozumiane zarówno jako posiadanie własnych alternatywnych źródeł energii, jak i zakup zielonej energii do firmy – to pierwszy, bardzo opłacalny biznesowo i wizerunkowo krok transformacyjny. Sektor zielonej energii z kolei musi odpowiadać na potrzeby biznesu, tworząc oferty i rozwiązania elastyczne, indywidualne, oszczędzające cenny czas przedsiębiorców, którego w branży FMCG nigdy nie ma w nadmiarze. Wiedząc już dziś, że proces zielonej transformacji będzie udziałem każdego przedsiębiorcy (nie tylko w branży retail i FMCG), z pewnością warto podjąć pierwsze kroki już teraz, by firmy miały szansę konkurować i wygrywać, zarówno w walce o partnerów biznesowych, jak i coraz bardziej świadomych konsumentów.



tagi: OZE , biznes , ekologia , przedsiębiorca , sprzedaż , handel , konsument , przemysł spożywczy ,