Kategorie produktów

Bez dymu

Środa, 20 grudnia 2023 HURT & DETAL Nr 12/214. Grudzień 2023
Podgrzewany tytoń czy e-papieros rewolucjonizują rynek, także w Polsce. W miarę wzrostu popularności alternatywnych produktów oraz rosnącej świadomości zdrowotnej, tradycyjne papierosy mogą z czasem stracić swoje miejsce jako dominujący produkt na rynku. Czy tak będzie i kiedy rzeczywiście to tego dojdzie – nie wie nikt, jedno jest pewne – rynek ten podlega bardzo dynamicznym zmianom.
Wzrasta świadomość konsumentów oraz ich wiedza o dostępnych alternatywach dla tradycyjnych wyrobów tytoniowych. Konsumenci poszukują nowych rozwiązań, często zamiennie korzystając z produktów alternatywnych dla wyrobów tytoniowych. Obecnie na rynku mamy: e-papierosy podgrzewające płyn zawierający nikotynę (i tutaj warianty jednorazowe, wielorazowe, liquidy), produkty doustne (np. saszetki nikotynowe czy tzw. Snus), a także podgrzewacze tytoniu.

11 procent całego rynku

Rynek nowatorskich wyrobów tytoniowych, czyli tzw. podgrzewaczy rośnie systematycznie od kilku lat. Ta kategoria stanowi dziś ok. 11% całego rynku wyrobów tytoniowych w Polsce, a w Warszawie to już ponad 25%. Rynek wyrobów nowatorskich na przestrzeni ostatnich lat rósł bardzo dynamicznie, z ok. 1 mld sztuk w 2019 r. do ok. 7 mld sztuk obecnie. Trzeba przy tym zauważyć, że w ostatnim czasie szczególną popularność zyskują też tzw. jednorazowe papierosy elektroniczne.

Jak podkreśla Adrian Jabłoński, Dyrektor ds. korporacyjnych i komunikacji w JTI Polska, średnia cena wkładów do podgrzewaczy tytoniowych jest zdecydowanie niższa niż cena tradycyjnych papierosów. Jest to możliwe m.in. dzięki preferencyjnemu opodatkowaniu tych pierwszych. Średnio kwota akcyzy w paczce wyrobów nowatorskich jest 4-krotnie niższa niż kwota akcyzy w paczce papierosów.

Sześciokrotny wzrost sprzedaży

Rynek elektronicznych papierosów dynamicznie się rozwija i nieustannie zmienia.
Obecnie najpopularniejszą kategorią na rynku e-papierosów są warianty jednorazowe.
Produkty te zaczęły pojawiać się na szerokim rynku z początkiem roku 2022, a w ostatnim roku (VIII 2022 – VIII 2023) zanotowały aż sześciokrotny wzrost sprzedaży i nadal rosną (dane CMR). Ich popularność wynika z tego, że w końcu udało się zaproponować konsumentowi benefity, jakie oferuje vaping – brak nieprzyjemnego zapachu, mniejszą szkodliwość w porównaniu z tradycyjnymi wyrobami tytoniowymi oraz szeroki wybór smaków – w formie urządzenia, które jest wygodne, ergonomiczne i bezobsługowe.

Jak przyznaje Cezary Wytych, CEO Fusion Labs – na rynku pojawiają się już urządzenia wielorazowe (na wymienne wkłady), które są o wiele bardziej zaawansowane i oferują doznania znane dotychczas z e-papierosów jednorazowych. Zapewniają one te same korzyści, co jednorazówka, ale w formie, która jest dla konsumenta bardziej ekonomiczna i jednocześnie bardziej przyjazna środowisku. „E-papierosy jednorazowe są tym samym swoistym produktem konwertującym, który docelowo powinien doprowadzić rynek do powszechnej adopcji rozwiązania wielorazowego.

Popularyzacja jednorazówki wpłynęła pozytywnie na ogólne postrzeganie e-papierosów przez konsumentów, co przełożyło się również na wzrost sprzedaży butelkowanych płynów do e-papierosów, które na rynku obecne są już od ponad dekady. W tej kategorii również dokonują się obecnie znaczące zmiany, a na rynku pojawiają się liquidy nowej generacji, które oferują profil smakowy zbliżony do tego, który konsument odnajdzie w e-papierosie jednorazowym” – dodaje Cezary Wytych.

Smaki owocowe i kobiece wybory

„Największą popularnością, pomijając klasyczne papierosy, cieszą się wkłady do podgrzewaczy tytoniu. W głównej mierze konsumenci decydują się na warianty z aromatem mięty i rzadziej sam tytoń. Z nowości bardzo dużym wzrostem zainteresowania w tym roku cieszą się jednorazowe e-papierosy, które w odróżnieniu od wkładów najczęściej są wybierane w wariantach owocowych lub z dodatkiem mięty bądź chłodziku” – informuje Jakub Żaczek, Analityk danych CMR. Z pozostałych alternatyw do klasycznych papierosów warto wyróżnić jeszcze dwa: pody oraz płyny do e-papierosów. Obie kategorie stale notują wzrosty wartości sprzedaży przez ostatnie miesiące, co pokazuje, że przekonują do siebie coraz większą liczbę konsumentów. Również przy wyborze wariantów wybór kupujących pada na te o smakach owocowych i z dodatkiem mięty. Jedynie niewielka część sprzedaży nowych kategorii na rynku to warianty o klasycznym smaku tytoniu.

„Oprócz monitorowania sprzedaży analizujemy też charakterystyki milionów transakcji pozyskiwanych z systemów kasowych sklepów. Na bazie tych analiz koszykowych możemy tworzyć profile kupujących dane kategorie produktowe i konkretne marki. To, co zwraca uwagę, to profil kupujących jednorazowe e-papierosy, czyli segment odnotowujący gwałtowny wzrost sprzedaży w pierwszej połowie 2023. Z analiz wynika, że w odróżnieniu od klasycznych papierosów, które w głównej mierze są kupowane przez mężczyzn, e-papierosy jednorazowe często znajdują się w koszykach kobiet oraz młodych – pełnoletnich osób” – podsumowuje Jakub Żaczek.

Bez spalania tytoniu

Według tegorocznego raportu Polskiej Akademii Nauk papierosy pali blisko co trzeci dorosły Polak (28,8%). Dla porównania w Szwecji po papierosy sięga zaledwie 5,6% dorosłych osób.

Czy nowatorskie wyroby tytoniowe oraz papierosy elektroniczne są sposobem na całkowite „rzucenie” palenia? Jednoznacznej odpowiedzi nie ma. Badania pokazują, że użytkownicy podgrzewaczy to często wyłącznie byli palacze, którzy odeszli od tradycyjnych papierosów dzięki nowym technologiom, z kolei e-papierosy mogą okazać się jednym z skuteczniejszych narzędzi nikotynowej terapii zastępczej.

Nowatorskie wyroby tytoniowe oraz papierosy elektroniczne są kategorią produktów o potencjalnie mniejszej szkodliwości w stosunku do wyrobów tradycyjnych, ponieważ nie dochodzi w nich do spalania tytoniu i nie wytwarzają dymu. „W związku z tym, że są to stosunkowo nowe kategorie, wciąż wymagają dalszych badań w zakresie długoterminowych skutków związanych z ich użytkowaniem. Badania prowadzone przez JT są dostępne na stronie JT-Science.com” – informuje Adrian Jabłoński, Dyrektor ds. korporacyjnych i komunikacji w JTI Polska.

Rewolucja w branży tytoniowej trwa. Wciąż zmienia się technologia, powstają innowacyjne systemy, a produkty nowej generacji dostępne na rynku – są nieustannie udoskonalane. Dla konsumenta, dla którego stanowią alternatywę tradycyjnych papierosów, liczy się wygoda użytkowania, smak, design oraz jakość. Polski konsument wciąż poszukuje i eksperymentuje, bo kategoria ta daje ku temu spore możliwości.

Monika Górka
Zastępca Redaktora Naczelnego





tagi: e-papieros , podgrzewacze tytoniu , sprzedaż , handel , konsument , rynek FMCG ,