Kategorie produktów

Odrobina słodyczy dla każdego – na okazję i bez okazji

Wtorek, 19 grudnia 2023 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 12/214. Grudzień 2023
Spożycie słodyczy w Polsce rośnie. Na rynku pojawia się coraz więcej ciekawych nowości dopasowanych do potrzeb konsumentów. A te związane są nie tylko z nowymi zaskakującymi smakami, ale i skojarzeniami, komunikacją czy wartościami firmy. Słodka półka jest pełna możliwości.
Rynek słodyczy charakteryzuje ciągły rozwój, coraz więcej wariantów czekolad, batonów czy ciastek, opakowania w różnym formacie i pozycje skierowane zarówno do najmłodszych, jak i do dorosłych. Gusta i preferencje konsumentów słodyczy wciąż się zmieniają stąd wiele zmian w ofertach producentów, nowe receptury czy innowacyjne pozycje. Widać to oczywiście po kondycji całego rynku, który rośnie. Według NielsenIQ wartość polskiego rynku słodyczy czekoladowych w okresie lipiec 2022 – czerwiec 2023 osiągnęła 10,315 mld zł, co oznacza wzrost wartościowo o 17,3% rdr i 2,3% ilościowo.

W obliczu wielu wyzwań

Rok 2023, mimo bardziej stabilnej sytuacji polskiej gospodarki, w branży słodyczy wymagał elastycznego podejścia i szybkich reakcji na zmieniające się warunki funkcjonowania związane na przykład z cenami surowców czy rosnącymi kosztami. Spadek siły nabywczej konsumentów miał przełożyć się na niższy popyt na produkty, które nie są niezbędne w codziennej diecie, w tym słodycze. Natomiast krótkoterminowe wyzwania nie wpłynęły na kondycję branży, która przewiduje dalszy wartościowy wzrost całego rynku.

6 kg słodyczy rocznie

Słodycze towarzyszą Polakom zarówno na co dzień, jak i przy szczególnych okazjach. Daje to łącznie spożycie czekolady przez przeciętnego Polaka na poziomie prawie 6 kg rocznie. Według prognoz Euromonitor International na najbliższe lata – spożycie słodyczy czekoladowych w Polsce będzie rosnąć. W 2028 roku ma ono wynosić 6,4 kg na mieszkańca rocznie.

Pod względem spożycia jesteśmy jednak daleko za Niemcami, obywatele tego kraju jedzą średnio 8,4 kg słodyczy czekoladowych rocznie. Równie wysoko plasują się mieszkańcy Irlandii, którzy rocznie spożywają ok. 7,7 kg rocznie, mieszkańcy Szwecji 7,4 kg, Wielkiej Brytanii 7,2 kg czy Bułgarii 6,6 kg. Natomiast mniej słodyczy od Polaków spożywają mieszkańcy Holandii, Chorwacji, USA czy Gruzji.

Batony, żelki i galaretki zwiększają swoją sprzedaż

Słodycze to jedna z najbardziej popularnych kategorii kupowanych przez konsumentów we wszystkich sklepach spożywczych. Jak zauważa Przemysław Bojanowski, analityk danych CMR, w każdej sekundzie w Polsce sprzedawanych jest kilkadziesiąt opakowań tego rodzajów produktów. „Co więcej liczba ta zwiększyła się o około 4% w przeciągu ostatnich 12 miesięcy (lipiec 2022-czerwiec 2023 vs lipiec 2021-czerwiec 2022)” – dodaje.

W ostatnim czasie kilka kategorii szczególnie zyskało na popularności wśród kupujących odnotowując zwiększenie liczby sprzedaży opakowań. Przyjrzyjmy się bliżej sklepom małoformatowym. „Zdecydowanie najszybciej zwiększała się sprzedaż opakowań batonów funkcjonalnych o ponad 30%. Również żelki i pianki mogą pochwalić się wysokim wzrostem o 9%. Trzecie najszybsze tempo wzrostu dotyczyło galaretek smakowych ponad 8%, a nieco poniżej ośmiu procent rosły cukierki twarde (październik 2022-wrzesień 2023 vs październik 2021-wrzesień 2022)” – przyznaje analityk CMR.

Zwiększoną sprzedażą mogą pochwalić się zwłaszcza najwięksi producenci. „W analizowanym okresie najwięcej produktów sprzedał Mondelez – co piąte opakowanie słodyczy należało do tej firmy, co 10 do Ferrero, a 7% do Coliana” – wymienia Przemysław Bojanowski.

Spośród ponad 220 różnych wariantów słodyczy dostępnych w sklepie małoformatowym dużą część stanowią nowości. „Od października 2022 do września 2023 roku wprowadzono ich około 330. Pod względem transakcji najbardziej popularną nowością wśród ciastek może pochwalić się produkt spod znaku Bahlsena: Hit Słodki Arbuzik. Nowość w kategorii wafelki impulsowe o największej liczbie transakcji od stycznia do września 2023 to Prince Polo Salted Caramel. Natomiast Lion Brownie to numer jeden wśród nowości batonów czekoladowych” – mówi Przemysław Bojanowski.

Słodycze prezentowe

Słodycze, które idealnie pełnią rolę prezentu to oczywiście praliny. Na rynku są dostępne w wielu nietuzinkowych formach o różnorodnych smakach. Dzięki atrakcyjnemu opakowaniu zyskują upominkowy charakter. Dodatkowo producenci w zależności od okazji oferują limitowane edycje dopasowane kolorystyką i grafikami do danej okazji, np. Walentynki, Dzień Kobiet czy święta. Konsumenci sięgają po praliny w momencie, gdy chcą obdarować innych, ale także w celu indywidualnej, przyjemnej celebracji. Walor prezentowy w znacznej mierze przyczynia się do popularności segmentu pralin. Według NielsenIQ wartość sprzedaży pralin w 2021 roku wyniosła 2,18 mld zł, co stanowiło jedną trzecią całego rynku czekoladowego wartego w tamtym okresie 7,87 mld zł. Dynamika wzrostu, w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej, wyniosła 6,7%. Pod względem wolumenowym wielkość segmentu pralin w okresie grudzień 2020 – listopad 2021 wyniosła 47,88 tys. ton.

Sklepy, zwłaszcza dyskonty, korzystają z prezentowego charakteru pralin organizując promocje i akcje tematyczne.

Od ziarna do tabliczki

Rynek słodyczy rozwija się pod wpływem wciąż zmieniających się trendów. Wśród nich mBank w swoim raporcie „Rynek słodyczy. Aktualna sytuacja i perspektywy” dostrzega m.in. innowacyjność, jakość i funkcjonalność. Konsumenci są coraz bardziej świadomi, liczy się dla nich nie tylko smak, ale również jakość potwierdzona składem czy sposób pozyskiwania surowców. Konsumenci niekiedy są w stanie zapłacić więcej za produkty naturalne, niezawierające sztucznych dodatków. Na rynku pojawia się coraz więcej marek słodyczy premium o wysokiej jakości.

Z jednej strony popularne stały się opakowania zbiorcze ułatwiające dzielenie się nimi, a z drugiej produkty w mniejszych opakowaniach do zabrania w podróż, zawierające jedną porcję.

Jak przyznają eksperci w branży czysta etykieta i krótki skład są tym, czego poszukują dzisiejsi konsumenci, wybierając produkty spożywcze, także słodycze. „W kategorii słodyczy tym, czego należy unikać w składach, są zbędne dodatki, takie jak olej palmowy, sztuczne barwniki lub aromaty” – komentuje Anna Garmada, CEO firmy SLODKIE.

Coraz bardziej pożądane stają się słodkości wegańskie. Na rynku dostępne są różne warianty, ze składem 100% plant-based, pozbawione alergenów i nie zawierające nawet śladowych ilości nabiału. W efekcie można zjeść dziś jakościową mleczną czekoladę bez kropli mleka.

Wśród trendów na rynku żywności znaczenie ma produkcja „Od pola do stołu” co także nabiera znaczenia w kategorii słodyczy. Zrównoważone źródła i pochodzenie znaczą niezwykle dużo. „Przyjrzyjmy się czekoladzie – składnikowi niezliczonych łakoci, na myśl których niejednemu łasuchowi aż ślinka cieknie z wrażenia. Głównym składnikiem czekolady jest oczywiście kakao. Uprawy kakaowców pochodzą zaś w dużej mierze z krajów afrykańskich, w których niestety do dziś mamy do czynienia ze zbyt dużym eksploatowaniem pracowników za bardzo niskie stawki, pracą w nieludzkich warunkach lub zatrudnianiem do pracy dzieci. Można dziś świadomie wybrać czekolady, do których produkcji nie wykorzystano ziaren kakaowca pochodzących z takich plantacji. Ten kierunek uznajemy za właściwy i odpowiedzialny” – podkreśla Anna Garmada.

Biorąc pod uwagę słodycze wśród dominujących aspektów mających znaczenie dla konsumentów przy zakupie okazują się być skojarzenia z dzieciństwem oraz smaki. „Pomimo istotnej roli, jaką odgrywa nostalgia w tej kategorii, otwartość na nowe doświadczenia smakowe wytycza nowe kierunki dla innowacji. Aż 91% polskich konsumentów w kategorii słodyczy nieczekoladowych lubi jeść takie słodycze, które przypominają im o ich dzieciństwie. Mimo to nowe smaki pozostają silnym impulsem do zakupu nowości. Wartymi uwagi nutami smakowymi są między innymi owoce egzotyczne (na które wskazało 39% respondentów), a także warianty mniej słodkie (30%), kwaśne (27%), a nawet słone (17%)” – przyznaje Honorata Jarocka, Principal Analyst, Mintel.

Biorąc pod uwagę trendy na rynku słodyczy można odpowiednio dopasować sposoby komunikacji. „Myśląc o działaniach promocyjnych, warto wykorzystywać możliwości związane z obecnością w mediach społecznościowych, w szczególności w ramach zaangażowania młodszych grup wiekowych. W Polsce, 41% respondentów deklaruje, że spróbowali słodyczy, które reklamowane były właśnie w tych mediach, zaś odsetek odpowiedzi twierdzących rośnie do 48% w gronie osób w wieku 16-34” – zaznacza Honorata Jarocka z Mintel.

Jak więc zbudować ofertę, by klienci znaleźli odpowiednią słodycz zarówno na wyjątkową okazję, jak i dla siebie na co dzień? Należy pamiętać przede wszystkim o małych i poręcznych słodyczach oraz w większych opakowaniach w tym bombonierkach. Klasyczne i kultowe słodycze trafią w gusta konsumentów lubiących stałe wybory, a nowe innowacyjne pozycje, z nietypowymi dodatkami ucieszą lubiących eksperymentować, próbować nowych rozwiązań i smaków. Rozbudowane portfolio atrakcyjnych opakowań i różnorodnych smaków z pewnością zadowoli nawet najbardziej wymagających konsumentów – zarówno tych szukających słodyczy na co dzień, jak i na specjalną okazję.

Monika Książek
Redaktor



Fot: AdobeStock





tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,