Wywiady

Produkty nikotynowe nowej generacji

Poniedziałek, 18 grudnia 2023 Autor: Monika Górka, HURT & DETAL Nr 12/214. Grudzień 2023
Konsument, który w produktach nowej generacji odnalazł alternatywę dla papierosów, oczekuje od nich ciągłego doskonalenia. O ewolucji trendów na rynku, dostępnej technologii i nowych rozwiązaniach w ofercie rozmawiamy z Piotrem Fudałą, National Key Account Managerem w firmie ELFBAR.
Jak rozwija się rynek nikotynowy? Jaka jest jego przyszłość?

Rynek konsumpcji nikotyny podlega ciągłym, bardzo dynamicznym zmianom. Wzrasta świadomość konsumentów oraz ich wiedza o dostępnych alternatywach dla tradycyjnych wyrobów tytoniowych. Wpływa to na wybory konsumenckie, które koncentrują się obecnie wokół innowacyjnych kategorii. Mówimy tu głównie o papierosach jednorazowych oraz tak zwanych systemach wielokrotnego użytku, bazujących na wymiennych wkładach – PODach. Niezmiennie duży segment stanowią podgrzewacze tytoniu, a także saszetki nikotynowe. Widzimy jednak, że także ich użytkownicy poszukują nowych możliwości.

Jak prezentuje się rynek produktów nikotynowych nowej generacji w Polsce i na świecie?

Aktualnie na rynku widzimy nie tylko ewolucję trendów konsumenckich. Równie szybko zmienia się dostępna technologia. Jesteśmy, i w dalszym ciągu będziemy świadkami ciągłej ewolucji dostępnych produktów. Konsument, który w produktach nowej generacji odnalazł alternatywę dla papierosów, oczekuje od nich ciągłego doskonalenia.

Jako firma o globalnym zasięgu, oraz lider w kategorii papierosów jednorazowych, jesteśmy przekonani, że możemy nadążyć za tymi wymaganiami. W związku z tym, zakładamy, że tendencja wzrostowa e-kategorii utrzyma się na europejskim i polskim rynku jeszcze przez kilka lat.

Jakie rozwiązania oferuje rynek produktów nikotynowych nowej generacji dla konsumenta?

W aktualnie wiodących kategoriach mamy w swojej ofercie szereg innowacyjnych produktów. Nadążamy za zmieniającymi się oczekiwaniami wobec smaku, designu czy jakości. Dostarczamy konsumentom marki pozwalające zaspokoić ich rosnące – zwłaszcza w obszarze intensywności aromatu – potrzeby. Znajduje to odzwierciedlenie w globalnym rynku, gdzie nasze wyroby wybiera co roku ponad 10 mln konsumentów. Aktualnie jesteśmy liderem kategorii m.in. w USA, UK, a także na wielu rynkach europejskich. W wielu krajach, marka Elfbar jest wręcz synonimem słowa papieros elektroniczny.

Proszę opowiedzieć o ofercie Waszej firmy.

Oferta naszej firmy to nie tylko papierosy jednorazowe czy systemy zamknięte. W sprzedaży posiadamy także produkty z kategorii liquidów, saszetek nikotynowych czy nawet podgrzewaczy tytoniowych. Dzięki szerokiej ofercie – w każdej kategorii posiadamy kilka mocnych marek – jesteśmy w stanie zapewnić konsumentowi produkty najwyższej jakości. Portfolio jest oczywiście każdorazowo dopasowywane do potrzeb konkretnych rynków. Mamy natomiast możliwość działania w sposób szybki i elastyczny.

Jakie nowe rozwiązania pojawiły się ostatnio w Waszej ofercie?

W ostatnim czasie odświeżyliśmy większość naszych linii produktowych. Na polskim rynku pojawią się nowe generacje produktów Elfbar oraz Lost Mary. Lada dzień będziemy także dysponować nowym systemem PODowym – ELFA Pro.

Natomiast od strony technologicznej, wszystkie nasze produkty otrzymały ujednolicony, innowacyjny system grzałek mesh w technologii QUAQ.

E-papierosy jednorazowe czy wielorazowe – które rozwiązania są najczęściej wybierane?

To pytanie zadaje sobie każdy producent z naszej branży. Aktualnie zdecydowaną przewagę posiadają te pierwsze – będące rozwiązaniem zdecydowanie wygodniejszym i prostszym w użytkowaniu. My widzimy jednak potencjał w urządzeniach wielorazowego użytku. Ich przewaga to nie tylko kwestie związane ze środowiskiem czy odpowiedzialnością naszego biznesu za profil użytkownika, to także czynniki ekonomiczne. Zakładamy, że wraz z poszerzeniem oraz jakościową poprawą oferty w tym segmencie, zacznie ona być dla konsumenta pierwszym wyborem.

Jakie benefity zapewnia konsumentowi e-papieros? Czy jest to rozwiązanie także bardziej ekonomiczne?

Zastąpienie papierosów produktami nowej generacji jest jedynym słusznym kierunkiem. Mniejsza szkodliwość to zapewne najważniejszy powód, choć nie boimy się przyznać, że ciągle brakuje rzetelnych badań potwierdzających to w sposób jednoznaczny. Pomimo obecności tej kategorii na rynku konsumenckim od kilkunastu lat, wydaje się, że brakuje czasem obiektywnego podejścia i jasnej oceny, oderwanej od uprzedzeń skierowanych w kierunku Big Tobacco.

Ważnym benefitem jest oczywiście aspekt ekonomiczny. Wydaje się natomiast, że elementy takie jak wygoda użytkowania, szeroki wachlarz smaków, możliwość ograniczania ilości nikotyny, są aktualnie najważniejszymi kryteriami wyboru dla konsumenta.

Które smaki e-papierosów są najbardziej popularne wśród pełnoletnich konsumentów?

Wydaje się, że polski konsument jest ciągle na etapie poszukiwania i eksperymentowania. Bogata oferta smakowa zachęca do częstych zmian produktów. Między innymi dlatego posiadanie szerokiej oferty produktowej jest niezbędne do utrzymania klienta.

Intensywny aromat i liniowe jego uwalnianie przez cały okres wapowania są równie ważne. Będąc liderem w kategorii papierosów jednorazowych, widzimy, że często jest to ważniejsze niż poszukiwanie konkretnych smaków.

E-papieros w sklepie spożywczym – porada dla polskiego kupca.

Najważniejsza: ofertę kierujemy wyłącznie do dorosłych użytkowników wyrobów nikotynowych i robimy to odpowiedzialnie. Powinniśmy uświadamiać konsumentów w możliwościach wyboru, pokazać im dostępne alternatywy dla tradycyjnych produktów. Musimy mieć jednak pełną świadomość tego w jak trudnym otoczeniu się poruszamy, dlatego naszym wspólnym priorytetem musi być prowadzenie działań w sposób odpowiedzialny i zgodny z aktualnymi regulacjami.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Górka



tagi: produkty nikotynowe , e-papierosy , sprzedaż , handel , produkcja , rynek FMCG , konsument , technologia ,