Wywiady

Zakupy premium wciąż na topie

Piątek, 15 grudnia 2023 Autor: Monika Górka, HURT & DETAL Nr 12/214. Grudzień 2023
Zakup produktów premium to obecnie nie tylko zaspokojenie potrzeb żywieniowych, a wręcz cały model gotowania, z wykorzystaniem produktów wysokiej jakości, stylu jedzenia, oraz odpowiedź na potrzeby psychospołeczne współczesnego konsumenta. O tendencjach zakupowych w czasach wysokiej inflacji rozmawiamy z Sebastianem Bilnikiem, Managerem Rynku Detalicznego – w firmie North Coast.
Trendy na rynku spożywczym – które będą wiodły prym w 2024 roku?

Sytuacja na rynku spożywczym w ostatnich miesiącach wydaje się lekko uspokajać, przynajmniej w kontekście galopującej inflacji. To powoduje, że nastroje zakupowe klientów, zaczynają wracać do poziomu sprzed fali wzrostów cen, choć nadal dalekie są od sytuacji sprzed recesji.

Niemniej jednak, dane sprzedażowe minionego kwartału wskazują trend wzrostu zainteresowania produktami premium, co może świadczyć, o poprawie nastrojów zakupowych i są to dane bardzo obiecujące.

Przewidujemy, że w 2024 roku będziemy obserwować dalszy wzrost zainteresowania zakupami w sklepach internetowych, ale równie interesująca będzie oferta sklepów stacjonarnych, starających się zapobiegać odpływowi klientów, do dyskontów i internetu.

Wachlarz możliwości, z których właściciele sklepów korzystają jest bardzo szeroki, od programów lojalnościowych, gazetek promocyjnych w odsłonie elektronicznej, nagród rzeczowych, gotowaniu na żywo, a na promocjach cenowych i degustacjach kończąc.

Istotna w tym aspekcie jest różnorodność asortymentowa, oraz odejście od, nazwijmy to, podstawowej oferty produktowej, którą posiada większość sklepów, i sięgnięcie po coś innego pozwalającego odróżnić się od konkurencji. Wzbogacenie swoich półek sklepowych o produkty z różnych regionów świata we wszystkich kategoriach asortymentowych jest istotnym elementem budowania oferty produktowej, gdyż szeroki dostęp do produktów premium pozwoli wielu z nas cieszyć się możliwością gotowania w domu i przygotowaniu prawdziwych dań, np. kuchni włoskiej, używając do ich przygotowania najlepszych jakościowo włoskich produktów premium.

Dlaczego trend premiumizacji paradoksalnie jest tak ważny w czasach wysokiej inflacji?

Klienci kupujący produkty premium chcą wyjść często z codzienności z chęcią podarowania sobie odrobiny luksusu, by poczuć się kimś wyjątkowym. Jest to ważny, wymierny aspekt, który może świadczyć o wzroście zamożności społeczeństwa, ale także o poprawie nastrojów zakupowych. Dla właścicieli sklepów jest to istotne w aspekcie zyskowności biznesu, marże na tych produktach pozwalają na większy stabilny zarobek, a produkty tej grupy nie są, aż tak wrażliwe cenowo, jak często są inne produkty spożywcze. Grupa klientów produktów premium jest dużo bardziej przewidywalna i lojalna w kontekście swoich wyborów, stąd ta stabilność zakupów.

Konsument, mimo mniejszego portfela, jest w stanie zapłacić więcej za żywność premium?

Zdecydowanie tak, zakup produktów premium jest w pewnym sensie zastąpieniem dużych przyjemności, na które może być nas po prostu nie stać, np. wakacji w egzotycznych krajach, wyjściem do restauracji, czy spędzeniem weekendu poza domem, rekompensujemy sobie to małymi przyjemnościami, choćby zakupem dobrego sera, wina czy wędliny lub kawy. Produkty premium są często bardziej wydajne, a także lepsze jakościowo. Mają lepszy skład, a wymagający klienci starają się jeść zdrowo i smacznie. Zdrowie to bardzo ważny aspekt przy decyzjach zakupowych, stąd między innymi zainteresowanie żywnością premium. Zakup produktów premium to swoista nobilitacja do wyższej grupy społecznej, ale także gwarancja zdrowszej diety. Produktów premium, raczej nie dotyka zmniejszenie gramatury, czy pogorszenie jakości, składników, dlatego klient nadal jest gotowy zapłacić więcej.

Z drugiej strony notowany jest wzrost sprzedaży marek własnych, jak to się ma do rosnącej premiumizacji?

Marki własne zawsze były i będą dla klientów alternatywą w czasie słabnącej siły nabywczej, a dla dużej grupy klientów, są pierwszym, czasem jedynym wyborem, podyktowanym aspektem ekonomicznym. Cały czas obserwujemy wzrost wymagań konsumentów, co do jakości produktów i nie inaczej jest w przypadku produktów marek własnych. Pociągnął on za sobą naturalne działanie producentów, na rzecz poprawy ich jakości, tak aby konsument z takim samym przekonaniem sięgał po zakup produktów marek własnych. Dlatego obserwujemy tutaj wzrost jakości tychże produktów. Często najwięksi producenci produktów brandowych, są również producentami marek własnych, co ma bezpośredni wpływ na ich jakość. Paradoksalnie klienci marek własnych często zaczynają sięgać po produkty premium jako odskocznia od codzienności, i ta grupa cały czas rośnie.

Jak oferta North Coast wpisuje się w potrzeby współczesnego – wymagającego konsumenta?

Produkty będące w szerokim portfolio naszej firmy są odpowiedzą na niemalże wszystkie oczekiwania naszch klientów. Oprócz produktów ultra świeżych z kategorii nabiału, mozzarelli, burraty, deserów firmy Lactalis-Nestlé, serów twardych, wędlin dojrzewających Galbani, makaronów świeżych Rana – klienci znajdą, też produkty z kategorii pomidorów producenta Cirio, oliw Coppini, makaronów Agnesi, a także szeroką gamę win i włoskich alkoholi takich jak np. limoncello Pallini, także w wersji 0% alkoholu, czy cieszący się dużym uznaniem Primitivo ZIN od Pasqua.

Staramy się docierać do konsumentów, prezentując zbiór naszych produktów w ciągle rozwijanym koncepcie standów sklepowych Italia na Talerzu i Italia w kieliszku – z przepisami i ciekawym zastosowaniem produktów. Już z początkiem roku do sklepów tafią nowe standy i ekspozycje.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Górka




tagi: North Coast , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,