Wiadomości

Nim nadejdzie koniec roku – podsumujmy! Analiza ekspertów M/platform

Czwartek, 07 grudnia 2023
Rok 2022 określaliśmy mianem dwa tysiące dwudziestego DROGIEGO. Czy 2023 był pod względem drożyzny podobny? Z pewnością. Jak potwierdzają dane M/platform wartość obrotów w sklepach spożywczych wzrosła o kolejne 5,3% (dla porównania w roku 2022 vs 21 był to wzrost o 11,2%). Jednocześnie kupiliśmy aż 8,5% produktów mniej (w roku 2022 vs 21 spadek o 3,3%). Tym samym w dalszym ciągu kupowaliśmy mniej, a płaciliśmy więcej.
Wyższy niż ubiegłoroczny spadek ilościowych obrotów w lokalnych sklepach spożywczych oczywiście częściowo wynika z faktu, iż obecny rok porównujemy do większej bazy z roku 2022, kiedy w pierwszych miesiącach wojny schronienie w Polsce znalazło wiele osób uchodźczych z Ukrainy. Nie była to jednak z pewnością jedyna przyczyna spadku wolumenowego. Z uwagi na wciąż rosnące koszty życia wiele gospodarstw domowych musi ograniczać swoje wydatki oszczędzając m.in. na produktach spożywczych i chemicznych. – komentuje Ewa Rybołowicz, dyrektorka ds. analiz rynkowych M/platform.

Średnia wartość transakcji w 2023 r. wyniosła 27,86 zł, co stanowiło kwotę wyższą o 2,78 zł, czyli o 11% od średniej wartości koszyka w roku ubiegłym. Jednocześnie rok temu wkładaliśmy do koszyka średnio 5,0 produktów, a w ciągu ostatnich 12 miesięcy 4,8.

Wartość koszyków zakupowych w sklepach spożywczych jak zawsze znacząco rosła w okresach świątecznych, czyli w okresie bożonarodzeniowym oraz wielkanocnym. Średnia wartość transakcji w grudniu 2022 po raz pierwszy przekroczyła psychologiczną barierę 30 zł, zaś w kwietniu 2023 wyniosła blisko 29 zł. Mając na względzie fakt, iż grudzień to miesiąc najlepszy pod względem obrotów ilościowych i wartościowych dla kategorii kluczowych w sklepach spożywczych spodziewamy się, iż w tym roku w grudniu wartość średniego koszyka zakupowego może przekroczyć aż 34 zł. Nie ma wątpliwości, iż codzienne zakupy spożywcze to istotna pozycja w naszych domowych budżetach. – dodaje Ewa Rybołowicz.

Spadek wolumenu sprzedaży w lokalnych sklepach spożywczych widoczny był dla wszystkich analizowanych kategorii. Częściowo wynikało to z ograniczania zakupów spożywczo-chemicznych, ale częściowo także z przesunięcia w kierunku innych kanałów, które mogły zaoferować konsumentom poszukiwane produkty w atrakcyjniejszych cenach. W przypadku niektórych kategorii spadki wolumenu były tak znaczące, iż rosnące ceny nie zdołały zrekompensować jednoczesnych spadków pod względem wartości sprzedaży. Wśród nich znalazły się m.in. wódka, napoje bezalkoholowe czy produkty nabiałowe. Mimo spadku wolumenowego wzrost wartości sprzedaży w sklepach spożywczych odnotowały natomiast piwo, słodycze, sosy i przyprawy czy kawy i herbaty.

Najlepsze dni w roku dla sprzedaży wybranych kategorii spożywczych

Najgorętszy okres dla handlu, czyli grudzień nie jest oczywiście najlepszym miesiącem dla wszystkich kategorii spożywczych. Na podstawie danych ze sklepów M/platform z okresu grudzień 2022-listopad 2023 przygotowaliśmy rankingi top trzech dni dla obrotów ilościowych wybranych kategorii spożywczych.

Piwo
Miejsce 1: 15 lipca, sobota
Miejsce 2: 8 lipca, sobota
Miejsce 3: 19 sierpnia, sobota

W przypadku kategorii bardzo zależnej od temperatury, a taką właśnie jest piwo, top trzy miejsca w rankingu to oczywiście bardzo ciepłe, wakacyjne soboty. W tym 15 lipca, czyli jeden z najgorętszych dni tegorocznego lata. Nie jest tajemnicą, iż wolne dni oraz piękna pogoda sprzyjają spotkaniom towarzyskim i tym samym konsumpcji tego złotego trunku.

Wódka
Miejsce 1: 23 grudnia, piątek, dzień przed Wigilią
Miejsce 2: 31 grudnia, sobota, Sylwester
Miejsce 3: 8 kwietnia, sobota, Wielka Sobota

Kluczowe dni dla sprzedaży alkoholi mocnych przypadają w okolicach Świąt oraz Sylwestra. Dla istotnej w sklepach tradycyjnych kategorii, jaką jest wódka trzy kluczowe dni pod względem sprzedanej ilości przypadły dokładnie na dni tuż przed obchodami Bożego Narodzenia, Wielkanocy oraz Sylwestra.

Napoje bezalkoholowe
Miejsce 1: 14 sierpnia, poniedziałek, długi weekend związany z 15 sierpnia
Miejsce 2: 15 lipca, sobota
Miejsce 3: 16 sierpnia, środa

Podobnie jak piwo napoje bezalkoholowe są kategorią bardzo sezonową i zależną od pogody. W ciągu ostatniego roku największe ilości napojów bezalkoholowych, w tym wody, soków czy napojów gazowanych kupiliśmy w gorące dni wakacyjne, m.in. w trakcie przedłużonych weekendów.

Słodycze
Miejsce 1: 5 grudnia, poniedziałek, dzień przed Mikołajkami
Miejsce 2: 8 marca, środa, Dzień Kobiet
Miejsce 3: 7 kwietnia, piątek, Wielki Piątek
Miejsce 4: 6 grudnia, wtorek, Mikołajki
Miejsce 5: 14 lutego, wtorek, Walentynki

Najwięcej słodyczy w sklepach spożywczych oczywiście kupowanych jest w powiązaniu z okolicznościami związanymi z obdarowywaniem naszych bliskich czymś słodkim. W tegorocznym rankingu bez żadnych zaskoczeń znaleźć możemy Mikołajki i dzień poprzedzający to święto, Dzień Kobiet, Wielki Piątek czy Walentynki. W przeciwieństwie do roku ubiegłego w rankingu top 5 dni nie znalazło się natomiast Halloween (aktualnie miejsce 8).

W czołówce wymienionych rankingów nie znalazła się żadna niedziela handlowa, nie zmienia to jednak faktu, iż Polacy chętnie korzystają z możliwości zrobienia zakupów także w ten dzień tygodnia ilekroć taka okazja się nadarza. Z danych M/platform wynika jednoznacznie, iż zarówno Detaliści, jak i konsumenci w szczególności doceniali taką możliwość w niedziele poprzedzające ważne dla nas Święta czy niedzielę rozpoczynającą wakacje. – komentuje Ewa Rybołowicz.


Analiza danych sprzedażowych przygotowana została na podstawie danych transakcyjnych z puli sklepów Like for Like, N = 2000 wybranych spośród ponad kilku tysięcy lokalnych sklepów spożywczych z M/platform.



Źródło: Comp Centrum Innowacji
Fot: AdobeStock




tagi: M/platform , podsumowanie roku , ekonomia , gospodarka , finanse , inflacja , sprzedaż , handel , konsument , rynek spożywczy ,