Nowoczesny Retail

Innowacyjny retail

Wtorek, 28 listopada 2023 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 11/213. Listopad 2023
Innowacyjne podejście do handlu i usług jest siłą napędową dla rozwoju całego sektora spożywczego. To właśnie nowatorskie podejście pozwala z jednej strony wyróżnić się na rynku i wprowadzić nową wizję, a z drugiej – zaspokoić zmieniające się potrzeby konsumentów.
Konkurs „Złote Innowacje FMCG & Retail” co roku wyłania najbardziej nowatorskie koncepty produktowe i usługowe, które w ciągu 12 miesięcy pojawiły się na rynku, zrewolucjonizowały myśl handlową i wyznaczyły kierunek rozwoju branży.

Liderzy innowacyjności

Innowacyjność to domena niektórych przedsiębiorstw. Grupa Żabka ma ją zapisaną w DNA. Kiedy 25 lat temu w Swarzędzu pod Poznaniem powstał pierwszy sklep pod marką Żabka, nikt nie przypuszczał, że te niewielkie placówki wyznaczą kierunek w jakim będzie rozwijał się format convenience.

W ciągu ćwierć wieku sieć zmieniła się w prężnie rozwijającą się Grupę Żabka, która notuje rocznie ponad miliard wizyt klientów. Szacuje się, że wartość sprzedaży realizowanej przez Grupę przekroczy w tym roku 20 miliardów złotych. A co świadczy o wyjątkowej innowacyjności twórców tego formatu? Pierwsze w Europie sklepy autonomiczne Żabka Nano, sklepy hybrydowe, Żabka Drive, intuicyjne aplikacje, przełomowy model marketingowy, transformacja cyfrowa i wiele innych innowacyjnych technologicznie rozwiązań. To wszystko sprawiło, że sieć wybiła się ponad inne, a konkurencyjne formaty starają się dogonić lidera.

W rytmie eko

Zrównoważony rozwój i ekologia od kilku lat są wpisane na stałe w model biznesowy większości firm. Ten nurt początkowo wymuszony był przez przepisy unijne, ale wraz z rozwojem technologii stał się skarbnicą innowacyjnych rozwiązań. Producenci zaczęli tworzyć niezwykłe koncepty, które w nowatorski sposób odzwierciedlają troskę o planetę.

W branży opakowaniowej na producentach ciąży ogromna odpowiedzialność za ekologiczne koncepty. I w duchu tej myśli działa od wielu lat firma SIG. Mniej plastiku, więcej kartonu – takie jest przesłanie jednego z ostatnich opakowań stworzonych przez producenta. SIG Dome Mini – najnowszy, innowacyjny produkt w ofercie jednorazowych opakowań. Na nowo definiuje on opakowania na wynos. A to wszystko dzięki wyjątkowo ergonomicznemu projektowi butelek kartonowych. Łączy w sobie wygodę tradycyjnej butelki plastikowej i ekologiczną wartość kartonowego opakowania. Dzięki szerokiej gamie pojemności i dużemu, centralnemu zamknięciu, które zapewnia idealne ergonomiczne dopasowanie, bez trudu dopasowuje się do różnorodnych okazji i konsumentów w każdym wieku.

W stronę ekorozwiązań zmierza też Fresh Logistics Polska z Grupy Raben. Firma stworzyła innowacyjny Model Paperless. Ma on na celu wyeliminowanie zbędnej dokumentacji papierowej i przejście w stronę cyfrowych baz danych. Model Paperless to szereg elektronicznych komunikatów EDI (Electronic Data Interchange) w łańcuchu dostaw. Umożliwia on powiązanie ich z etykietą logistyczną GS1 występującą fizycznie w jednostkach logistycznych. Dzięki temu modelowi można w 100% wyeliminować papierową dokumentację, usprawniając przepływ towarów i dokumentów, a jednocześnie zaoszczędzić czas i chronić środowisko.

Innowacyjne wyposażenie

PULSAR – kompletne rozwiązanie modułowe dla sklepów w formacie convenience od Modern Expo to innowacyjne rozwiązanie, które może zrewolucjonizować sklepy formatu convenience. Modułowa konstrukcja pozwala ustawić w różnych konfiguracjach moduły kasowe, urządzenia chłodnicze, moduły hot-dog czy nawet kasy samoobsługowe ROTO, uzupełniają całość wielofunkcyjnymi półkami nie tylko od strony klienta, ale także od strony kasjera.

Swój wkład w innowacyjne wnętrza ma też firma MAGO. Self-Convenience Point to innowacyjny, modułowy i kompaktowy koncept samoobsługowy, wykorzystujący interaktywną, cyfrową komunikacją marketingową. Udostępnia on klientowi zestaw zautomatyzowanych urządzeń służących do wydawania wielu różnych produktów. Zamawianie odbywa się na zintegrowanym, dużym ekranie samoobsługowym przyjmującym płatności bezgotówkowe i mobilne.

Z kolei firma LIEBHERR wprowadziła na rynek swój innowacyjny stelaż „Action-Area-Rack”. To nowatorska, jedyna na rynku propozycja w sektorze chłodniczego wyposażenia sklepowego. Stabilna i wytrzymała konstrukcja pozwala umieścić chłodziarki i zamrażarki w dowolnej kombinacji jedna nad drugą. Oznacza to aż do 65% więcej pojemności, bez zajmowania ani milimetra dodatkowej powierzchni. W ten sposób można oferować znacznie więcej produktów i to bardziej przejrzyście.

Potrzeby klienta spełnione w nowatorski sposób

Innowacyjne podejście do potrzeb klienta to najlepsze określenie dla usługi „RentMe”. Czy można korzystać z najnowszych technologii bez konieczności zakupu? Dzięki konceptowi „RentMe” – tak! MediaMarkt udostępnia swoim klientom możliwość najmu wysokiej klasy, w pełni ubezpieczonych urządzeń, z możliwością wymiany na nowe już nawet po roku. Ta innowacyjna koncepcja, dbając o pełen cykl życia produktów, wpisuje się w filozofię less waste.

Z kolei New Coverage na Platformie Asseco to rewolucyjne rozwiązanie oparte o algorytmy sztucznej inteligencji. Jego głównym celem jest identyfikacja potencjalnych klientów z potencjałem wzrostu sprzedaży na rynku detalicznym. Dostarcza ono również szczegółowej analizy, pozwalającej zrozumieć, w których kategoriach produktowych istnieje potencjał wzrostu.

Logistyka XXI wieku

Jest pewien obiekt zlokalizowany w województwie wielkopolskim, pod Poznaniem, który z pewnością zrewolucjonizuje i udoskonali świat logistyki. To największa jednostka DHL w Polsce i jedna z największych w Europie. Wyposażona jest m.in. w najnowocześniejszej generacji sorter, który skanuje paczkę w ciągu 20 milisekund. To 15 razy szybciej niż mrugnięcie ludzkiego oka. Dzięki temu obiekt będzie mógł obsłużyć nawet 45 tysięcy paczek w ciągu godziny. Z kolei zaawansowane systemy czujników i kamer umożliwią śledzenie paczki od momentu wejścia na sorter aż do jej załadowania na samochód. To wyjątkowa szansa dla rozwoju sektora e-commerce.

Swój wkład w innowacyjną logistykę ma firma Transad. Stworzyła ona system automatyzacji magazynu towarów wymagających temperatury kontrolowanej. Dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii firma zminimalizowała możliwość pomyłki czy błędu. Magazyn wyposażony jest w system umożliwiający zarządzanie praktycznie z każdego miejsca na ziemi. To ogromny krok w przyszłość w zakresie magazynowania towarów.

Wszystkie rozwiązania zostały nagrodzone w piątej edycji konkursu Złote Innowacje FMCG & Retail. Przyznano im prestiżowe statuetki i tytuł Złotej Innowacji Retail 2023.

Joanna Kowalska
Zastępca Redaktora Naczelnego ds. Mediów Cyfrowych




tagi: retail , innowacje , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,