W te magiczne i pełne radości Święta nie może zabraknąć słodkich rarytasów a oferty świąteczne producentów przygotowywane są z myślą o dzieciach, rodzinie, znajomych i przyjaciołach. Dodatkowo znajdziemy w nich eleganckie produkty, które z dumą można podarować w oficjalnych kontaktach. Zarówno smak, jak i forma proponowanych wyrobów podkreślą charakter i wyjątkową atmosferę Bożego Narodzenia.
Zdaniem Marii Kochalskiej, członka zarządu Haribo Sp. z o.o. - okres przedświąteczny wpływa na wzrost sprzedaży wielu produktów spożywczych, a w szczególności słodyczy. Polacy jako podarunki najczęściej wybierają właśnie słodycze, wśród których królują cukierki, w tym żelki, czekolady i bombonierki. Wynika to oczywiście z naszej polskiej tradycji wręczania słodkich prezentów dzieciom oraz dołączania słodkich upominków, również do prezentów dla dorosłych. Boom na słodycze zaczyna się już w listopadzie, a najwyższą sprzedaż odnotowujemy w grudniu. – dodaje Maria Kochalska.
W tym okresie Polacy chętnie kupują słodycze niezależnie od zasobności portfela, dlatego też sprzedaż w okresie około świątecznym znacznie wzrasta. Przykładowo, na rynku bombonierek sprzedaż w okresie Bożego Narodzenia wzrasta o około 60%. Firmy produkujące słodycze sprzedają w tym czasie ok. 30 % swojego rocznego wolumenu.
Nic dziwnego, że konkurencja jest duża. Nowa grafika, specjalne opakowania, atrakcyjne dodatki – to oręż producentów. Co proponują w tym roku?
Słodkie pokusy
„Ofertę świąteczną zaczynamy planować praktycznie po okresie świątecznym, kiedy analizujemy wyniki sprzedaży. Co roku wprowadzamy nowości, a te wymagają dobrego przygotowania. W tegorocznej ofercie świątecznej wszystkie czekolady maja nową szatę graficzną przemyślaną tak, że są czekolady z tradycyjnym mikołajem dla dzieci ale również z eleganckimi elementami świątecznymi, które możemy podarować dorosłym” – mówi Dorota Weres PR Manager Eurovita Sp. z o.o. Dodaje, że w tegorocznej ofercie Terravity pojawią się figurki z zawieszkami, którymi można przystroić choinkę, figurki mikołajów oraz zestawy świąteczne, a wśród nich zestaw w eleganckiej torebce prezentowej. Kupując taki zestaw konsument ma gotowy upominek.
Sprzedaż oferty świątecznej do handlu nowoczesnego i tradycyjnego rozpoczyna się już we wrześniu, natomiast na półkach produkty pojawiają się od listopada, a w niektórych sieciach np. Kaufland od października.
W świątecznym asortymencie Wedla znajdziemy tradycyjne czekolady Mleczną i Gorzką, które po raz pierwszy zobaczymy w bożonarodzeniowej odsłonie. W serii czekolad Luksusowych, które idealnie pasują do charakteru Świąt, znajdziemy przygotowaną specjalnie na tę okazję nowość - Czekoladę Mleczną z Całymi Orzechami, Rodzynkami i Skórką z Pomarańczy, jak również Czekoladę Mleczną z Całymi Orzechami 180g (obie w grafikach zimowych) i Czekoladę Mleczną z Całymi Orzechami 100g w kartoniku z okienkami w kształcie gwiazdek, które mają złocone brzegi.
Klienci będą mogli wybierać także spośród przygotowanych specjalnie na bożonarodzeniowy czas limitowanych edycji: Maestrii – trzy czekolady extra gorzkie, po raz pierwszy zamknięte w wykwintnym opakowaniu z nutką czekoladowej rozkoszy oraz Baryłek – pyszne połączenie wedlowskiej czekolady i likierów w eleganckiej, czerwonej puszce. Firma przygotowała też niespodziankę dla amatorów chałw i marcepanów - Chałwę Królewską w trzech smakach oraz Marcepan Królewski.
W ofercie świątecznej Wedla nie zabraknie łakoci dla dzieci - Czekolada Mleczna z Nadzieniem Mlecznym, Ptasie Mleczko Śmietankowe w mocnomlecznej czekoladzie - po raz pierwszy w świątecznym opakowaniu. Najmłodszych mogą też ucieszyć Smakołyki od Mikołaja – Czeko chrupak, Czeko tubka, baton Bajeczny i żelki HOPS! Cola – wszystkie w opakowaniu w kształcie domku oraz nowe czekoladowe cukierki z Mieszanki Wedlowskiej, także zapakowane w kartonowy domek.
Również Jutrzenka przygotowała bogatą ofertę świąteczną dla swoich klientów. Specjalne świąteczne opakowania, utrzymane w jednej tonacji i kolorystyce, otrzymały między innymi: Cocktail Chocolates deserowe i mleczne, Złote Róże w mlecznej czekoladzie, Rajskie mleczko o smaku czekoladowym i o smaku waniliowym. Elementy świątecznej wizualizacji pojawią się także na opakowaniach Czekolady Oryginalnej mlecznej z całymi orzechami oraz Czekolady nadziewanej Klasycznej Gorzkiej marcepanowej. Również Mella w czekoladzie otrzymała świąteczną wizualizację. W świątecznej ofercie znalazły się smaki: jabłkowy, malinowy, wiśniowy, pomarańczowy, cytrynowy, czarnej porzeczki i ananasowy.
Na świąteczny czas odmienią się także Jeżyki classic i Jeżyki z kokosem. Na sklepowych półkach pojawią się dodatkowo Orzechy laskowe w czekoladzie z cynamonem oraz Migdały w czekoladzie z cynamonem. Dla ceniących tradycyjne smaki przygotowano nową, specjalną świąteczną Mieszankę Teatralną w pudełku o kształcie choinki. Specjalna upominkowa propozycja to także nowy Zestaw świąteczny, w którym ukryto Czekoladę Bakaliową, Rodzynki w mlecznej czekoladzie, Akuku Owocki, Mikołaja nadziewanego i Anioła nadziewanego marcepanowego. Dla najmłodszych przygotowano: Mikołaja nadziewanego, Bałwanka nadziewanego, oraz nowość - Aniołka marcepanowego. Dla wszystkich, którzy lubią obdarowywać przygotowano specjalne tuby, do wybory z mikołajami lub bałwankami i mikołajkami. Dzieci mogą też sięgnąć po Czekoladę nadziewaną truskawkową i Czekoladę mleczną Alpejską – również w świątecznych opakowaniach.
Co roku swoją specjalną ofertę limitowanych produktów świątecznych proponuje konsumentom Haribo. „W tym sezonie wprowadzamy bożonarodzeniowe żelki oraz pianki. Należą do nich: Haribo „Merry Christmas” - w torebce przypominającej świąteczny dzwonek, Haribo „Frohe Weihnachten” - żelki w świątecznych kształtach i opakowaniu z wizerunkiem Misia Haribo w czapce Św. Mikołaja, owocowe żelki w słodkiej cukrowej posypce – Haribo „Gelee Winterzauber”, „Chamallows Christmas” - pianki Haribo zawierające nowy smak – pianki truskawkowe - sprzedawane w opakowaniach przypominających bożonarodzeniowe skarpety oraz żelki „Złoty Miś” w okazjonalnych torebkach” – informuje Maria Kochalska, członek zarządu Haribo Sp. z o.o..
Ważna szata
„Wśród tendencji na rynku produktów lub opakowań sezonowych warto odnotować coraz większą pomysłowość producentów w wyborze form, które podkreślają świąteczny charakter produktów. Mogą to być specjalne owijki, nakładki lub rękawy, w które wsuwa się opakowanie całoroczne. Można także zauważyć coraz większy nacisk kładziony przez producentów na szatę graficzną świątecznych opakowań” – mówi Marcin Antoniak, Kierownik Marek: Marki okazjonalne i własne. Dodaje, że producenci coraz lepiej orientując się w psychologii polskich klientów i rozumiejąc ich emocjonalne podejście do świąt, starają się dostarczyć im na ten okres odpowiedniej oferty.
„Świąteczny design jest komunikatem dodanym do produktu, podkreślającym bliskość z konsumentami oraz wychodzenie naprzeciw ich potrzebom. Przekłada się to oczywiście na zyski firmy. Świąteczne opakowania od kilku sezonów generują zwiększoną sprzedaż” – mówi Marcin Antoniak.
Z myślą o klientach także standardowa oferta słodyczy firmy Krüger, która od kilku lat jest dystrybutorem słodyczy niemieckiej firmy Ludwig Schokolade, zostanie poszerzona o produkty przygotowane na święta.
„W tym czasie bardzo dobrze sprzedają się wykwintne słodycze z kategorii tzw. Premium. W roku ubiegłym, z myślą o świętach Bożego Narodzenia wprowadziliśmy po raz pierwszy sezonowo do oferty trufle z nadzieniem o smaku amaretto Delicair. W tym roku, na życzenie klientów, wydłużyliśmy sprzedaż tego produktu od okresu świąt Bożego Narodzenia do okresu Świąt Wielkiej Nocy. Do oferty weszły dwie nowe, eleganckie bombonierki Saphir 300g i La Belle 150g , które z powodzeniem mogą stanowić słodki dodatek do prezentów świątecznych lub być samodzielnym prezentem” – mówi Alina Mrozek Krüger Polska Sp. z o.o.
Zmieniona została szata graficzna bombonierek Praliness 200g i 400g oraz Orchidee 200g i 400g.
Na bombonierki o gramaturze 200g i 400g przygotowane zostały nasuwki w 4 motywach świątecznych, które z powodzeniem można usunąć po okresie sprzedaży produktu, bez uszczerbku na jakości i opakowaniu produktu.
„Firma nasza pomimo podwyżek cen podstawowych surowców wykorzystywanych do produkcji słodyczy, nie zdecydowała się na podwyżkę cen naszych produktów w tym okresie. Klienci będą więc mieć możliwość zakupu naszych produktów po dotychczasowych cenach” – podkreśla Alina Mrozek.
Limitowane serie produktów, przygotowane specjalnie na wybrane okazje w roku, są bardzo dobrze odbierane, zarówno wśród partnerów handlowych firmy jak i wśród konsumentów. Tak przygotowana oferta ma szanse zyskać dodatkowe miejsca ekspozycji w placówkach handlowych a eksponowana na półkach wyróżnia się i jest chętniej wybierana przez klientów. Zdaniem Agnieszki Dziwok, specjalisty ds. Marki Mieszko, fakt ten potwierdzają między innymi rewelacyjne wyniki sprzedaży bombonierki Amoretta Mieszko, która w zeszłym roku osiągnęła najwyższe udziały spośród wszystkich nowości na rynku pralin w segmencie produktów upominkowych.
W tym roku okazjonalna szata graficzna opakowań będzie uatrakcyjniała wszystkie najpopularniejsze produkty firmy Mieszko, szczególnie te, które nadają się na świąteczny upominek: Amoretta, Twój Sekret, Cherrissimo, Wiśnie w likierze, Michaszki, Marcepan oraz Trufle. W ofercie bożonarodzeniowej znajdą się także dwie nowe pralinki: czekoladka deserowa z nadzieniem dwuwarstwowym nugatowym i marcepanowym oraz czekoladka deserowa z nadzieniem dwuwarstwowym nugatowym i miodowym.
Portfel świątecznych produktów Mieszko wzbogaci również nowość w eleganckim upominkowym klimacie – bombonierka Chocoladorro, która zawiera zawijane w indywidualne owijki czekoladki w kształcie kuli o smaku gorącej czekolady z dodatkiem chili oraz lodów waniliowych z „efektem coolingu”. Drugą propozycją firmy Mieszko jest Mieszanka Rodzinna, czyli mieszanka czekoladek i galaretek w czekoladzie w ośmiu popularnych smakach.
Jak podkreśla Monika Józefiak, Produkt Manager w Dziale Wyrobów Cukierniczych w Nestlé Polska, w tegorocznej propozycji świątecznej Nestlé, znajdą się produkty zarówno dla najmłodszych, jak i dorosłych konsumentów. Nie zabraknie również wyrobów dla najbardziej wymagających. Idealnym prezentem dla koneserów będą z pewnością trufle Nestlé NOIR dostępne w czterech smakach: trufle z dodatkiem kokosa, z kawałkami ziaren kakao, z kawałkami karmelu oraz nowy, kawowy smak.
Dodatkowo tegoroczną ofertę świąteczną wzbogacą nowe smaki lubianych przez konsumentów, czekoladek AFETR EIGHT. Zawierają one połączenie aksamitnej, gorzkiej czekolady z orzeźwiającą nutką mięty. „W tym roku mamy w ofercie dwie nowości: Pierwsza to: AFTER EIGHT Dark, czyli delikatne płatki z gorzkiej czekolady - 85% kakao - z ciemnym, miętowym nadzieniem. Druga - AFTER EIGHT Milk to mleczna wersja wyjątkowych czekoladek z miętowym nadzieniem. W asortymencie znajdą się również sprawdzone i lubiane przez konsumentów wersje: AFTER EIGHT Orange i AFTER EIGHT Irish Cream” – mówi Monika Józefiak.
Marka AFTER EIGHT przygotowała także, podobnie jak w roku ubiegłym, unikalną na polskim rynku czekoladową figurkę o smaku mięty - Mikołaja AFTER EIGHT 125g.
Specjalnie dla dzieci Nestlé stworzyło limitowane edycje SMARTIES. Są to czekoladowe drażetki w chrupiących kolorowych skorupkach w dwóch rodzajach: SMARTIES Tuba Gigant oraz SMARTIES Mini Torba. SMARTIES Mini Torba to produkt, który łączy w sobie przyjemność jedzenia słodkości i zabawy. Zawiera on mini drażetki SMARTIES w kartonikach, które można kolekcjonować i układać jak klocki oraz łączyć jak elementy układanki. „Od kilku lat obserwujemy coraz większe zainteresowanie konsumentów produktami z kategorii premium, które również mamy w naszej tegorocznej ofercie świątecznej. Do tej kategorii zaliczyłabym z pewnością bombonierki TRUFFES Nestlé NOIR i czekoladki AFTER EIGHT” – mówi Monika Józefiak. Dodaje, że dużą popularnością konsumentów cieszą się produkty dla dzieci, np. SMARTIES Mini Torba.
Także Milka ma ofertę na święta, w której znajdują się produkty nieobecne do tej pory w sprzedaży. Wśród nich są np. kulki z najdelikatniejszej czekolady Milka, nadziewane 4 smakami czy tabliczka czekolady w kształcie Mikołaja – idealny sposób na drobny prezent.
„W okresie przedświątecznym konsumenci wybierają najczęściej różnego rodzaju produkty, które mogą być podarowane jako prezent. Najczęściej są to praliny oraz duże tabliczki czekoladowe z elegancką szata graficzna. Dla właścicieli sklepów ważne jest to, aby w tym czasie odpowiednio dostosować swój asortyment do oczekiwań klienta. Konsumenci traktują bowiem ten okres szczególnie, ponieważ decydują się na zakup marek droższych, niż te które kupują na co dzień. Oczywiście świąteczna szata graficzna jest dodatkowym atutem, skłaniającym do zakupu” – mówi Michał Podkrólewicz, Senior Brand Manager, Kraft Foods Polska
Wszystko dla klienta
Taki krótki przegląd słodkich produktów, które oferują producenci pokazuje, że każdy klient znajdzie coś dla siebie. Niektórzy wybiorą słodkości dla siebie, inni kupią je dla najbliższych, a jeszcze inni wykorzystają je do dekoracji świątecznego stołu czy choinki. Pewne jest, że żaden znaczący producent nie może pozwolić sobie na brak oferty okolicznościowej w tak dobrym okresie, jakim jest Boże Narodzenie.
„Posiadanie oferty jest zarówno kwestią prestiżu jak i również realnych zysków. Producenci słodyczy po okresie letnim zaczynają wzmożoną produkcję i sprzedaż, aby nadrobić niejednokrotnie gorsze obroty z okresu letniego. Oferty są coraz bardziej kolorowe i coraz bardziej zróżnicowane jednak największą popularnością cieszą się artykuły czekoladowe, czyli m.in. czekolady, cukierki oblewane czekoladą, figurki czekoladowe oraz praliny” – ocenia Leszek Stefański Kierownik Działu Marketingu PWC "ODRA" S.A. w Brzegu.
Dotychczasowy dyrektor sprzedaży i członek zarządu w Kraft...
Z najnowszego raportu pt. „Obawy i lęki mikro oraz małych...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...