- Pomimo utrzymującego się trudnego otoczenia rynkowego udało nam się utrzymać tempo wzrostu w trzecim kwartale za sprawą wyników odnotowanych przez oba sektory biznesowe. Z tego względu w dniu dzisiejszym podnosimy prognozę wyników na bieżący rok obrotowy. Szczególnie w wypadku skorygowanego zysku na akcję uprzywilejowaną spodziewamy się obecnie znacznego wzrostu w przedziale od 15% do 25% przy założeniu niezmienionych kursów wymiany - powiedział Carsten Knobel, prezes zarządu Henkel. - Ponadto wzmocniliśmy portfel sektora biznesowego Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu) dzięki atrakcyjnej akwizycji, której realizacja potwierdza bardziej wyraźne skupienie się Henkla na rozwoju poprzez transakcje połączeń i przejęć. Dodatkowo realizujemy z wyprzedzeniem założony harmonogram integracji sektora biznesowego Consumer Brands (marki konsumenckie), który to proces stanowi największą transformację naszej firmy w ostatnich dziesięcioleciach.
Przychody ze sprzedaży w podziale na sektory biznesowePomimo utrzymującego się osłabienia popytu na niektórych rynkach końcowych istotnych dla Henkla, w trzecim kwartale sektor biznesowy Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu) odnotował dodatni wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym za sprawą wyników obszarów biznesowych Mobility & Electronics (produkty dla branży mobilności i branży elektronicznej) oraz Craftsmen, Construction & Professional (produkty dla branży rzemieślniczej, budowlanej i klientów profesjonalnych). Bardzo duży wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym w sektorze biznesowym Consumer Brands (marki konsumenckie), który od początku roku funkcjonuje w nowej konfiguracji, był rezultatem wyników odnotowanych przez globalne obszary biznesowe Laundry & Home Care (środki piorące i czystości) oraz Hair (kosmetyki do pielęgnacji włosów).
- W obu sektorach biznesowych w trzecim kwartale nastąpiła wyraźna poprawa wolumenu sprzedaży w porównaniu z poprzednim kwartałem, co potwierdza nasze oczekiwania, jakie sformułowaliśmy przy okazji publikacji wyników za pierwszą połowę roku. A w następnym kwartale spodziewamy się dalszej poprawy - dodał Carsten Knobel.
Ponadto Henkel w trzecim kwartale odnotował dalszy istotny postęp w realizacji strategicznego planu rozwoju. Poprzez przejęcie Critica Infrastructure Henkel pozyskał atrakcyjną firmę na potrzeby działalności portfela sektora biznesowego Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu) w celu stworzenia bazy dla dalszego rozwoju: Critica jest wyspecjalizowanym dostawcą innowacyjnych rozwiązań do naprawy i zbrojenia kompozytów stosowanych w wielu gałęziach przemysłu. W sektorze biznesowym Consumer Brands (marki konsumenckie) integracja w zakresie segmentów konsumenckich przebiega szybciej niż zakładano. Ponad 80% oszczędności netto w wysokości około 250 mln EUR, których osiągnięcie w pierwszym etapie zakładano do końca 2024 r., ma zostać zrealizowanych jeszcze przed końcem 2023 r. Ponadto spółka ściśle koncentruje swój portfel marek konsumenckich na markach i produktach charakteryzujących się wysoką marżą i dużym potencjałem wzrostu.
- W trzecim kwartale konsekwentnie realizowaliśmy nasze priorytetowe cele strategiczne w obu sektorach biznesowych. Kontynuujemy zatem generowanie dalszego wzrostu i umacnianie naszej czołowej pozycji rynkowej na świecie - stwierdził Carsten Knobel.
Wyniki sprzedaży Grupy
Przychody ze sprzedaży Grupy w trzecim kwartale 2023 r. wyniosły 5,440 mld EUR, co oznacza spadek o 9,0% w ujęciu nominalnym w stosunku do trzeciego kwartału roku ubiegłego. Wpływ transakcji przejęć i zbycia aktywów, w tym wpływ sprzedaży działalności w Rosji, spowodował spadek przychodów ze sprzedaży o -5.5%. Wpływ różnic kursowych na przychody ze sprzedaży również był niekorzystny i doprowadził do ich spadku o -6,3%. W ujęciu organicznym (tj. po korekcie o wpływ różnic kursowych oraz transakcji przejęć/zbycia aktywów) przychody ze sprzedaży wzrosły o 2.8%. Na wzrost ten wpływ miały niezmiennie wysokie ceny w obu sektorach biznesowych. Wolumen sprzedaży spadł w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, natomiast w porównaniu z drugim kwartałem 2023 r. odnotowany został zauważalny wzrost wielkości sprzedaży w obu sektorach biznesowych.
Przychody ze sprzedaży w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 r. wyniosły 16,366 mld EUR, co stanowi spadek w ujęciu nominalnym o 3.1%. W ujęciu organicznym Henkel odnotował wzrost przychodów ze sprzedaży aż o 4.1%, na co wpływ miał dwucyfrowy wzrost cen.
Na wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym w trzecim kwartale wpływ miał region Europy, Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej oraz region IMEA (Indie, Bliski Wschód i Afryka). Natomiast w regionie Azji i Pacyfiku odnotowany został spadek przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym, głównie ze względu na trudną sytuację rynkową panującą w Chinach.
Bardzo wysoki wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym odnotowany przez firmę Henkel w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 r. był rezultatem wyników notowanych we wszystkich regionach z wyjątkiem Azji i Pacyfiku.
Wyniki sprzedaży sektora biznesowego Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu).W III kwartale 2023 r. sektor biznesowy Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu) odnotował przychody ze sprzedaży na poziomie 2,711 mld EUR (rok wcześniej: 2,995 mld EUR). W ujęciu nominalnym stanowi to spadek o 9,5%. W ujęciu organicznym (tj. po korekcie o wpływ różnic kursowych oraz transakcji przejęć/zbycia) przychody ze sprzedaży wzrosły o 0,8% w rezultacie znacznego podniesienia cen. Wolumen sprzedaży był natomiast niższy niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, ponieważ popyt na niektórych istotnych rynkach końcowych pozostawał na słabym poziomie. Wpływ transakcji przejęć i zbycia aktywów przyczynił się do spadku przychodów ze sprzedaży o 3,8% . Wpływ kursów wymiany walut dodatkowo obniżył przychody ze sprzedaży o 6,5%.
W okresie pierwszych dziewięciu miesięcy 2023 r. sektor biznesowy Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu) odnotował spadek przychodów ze sprzedaży w ujęciu nominalnym o 3,3% do 8,186 mld EUR. W ujęciu organicznym sektor ten odnotował wysoki wzrost przychodów ze sprzedaży na poziomie 3,3% w rezultacie wyższych cen.
Dodatni wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym w trzecim kwartale odnotowany został dzięki obszarom biznesowym Mobility & Electronics (produkty dla branży mobilności i branży elektronicznej) oraz Craftsmen, Construction & Professional (produkty dla branży rzemieślniczej, budowlanej i klientów profesjonalnych). W obszarze Mobility & Electronics (produkty dla branży mobilności i branży elektronicznej) odnotowano bardzo wysoki wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym w wysokości 4,6%. Wzrost ten został osiągnięty za sprawą wyników w obszarze Automotive (produkty dla branży motoryzacyjnej), natomiast w obszarze Electronics (produkty dla branży elektronicznej) odnotowano spadek sprzedaży ze względu na utrzymujący się niski popyt. W obszarze Industrial (produkty dla przemysłu) odnotowano dodatni wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym. W obszarze biznesowym Packaging & Consumer Goods (produkty dla branży opakowań i towarów konsumpcyjnych) odnotowano spadek przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym o 5,0%, przy czym sprzedaż zmniejszyła się zarówno w obszarze Consumer Goods, jak i w obszarze Packaging. Spadek ten spowodowany był zarówno zmniejszeniem popytu, jak i wysokimi wynikami osiągniętymi w okresie przed 2023. W obszarze biznesowym Craftsmen, Construction & Professional (produkty dla branży rzemieślniczej, budowlanej i klientów profesjonalnych) wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym wyniósł 2,8% dzięki wynikom odnotowanym przez obszary Construction (produkty dla branży budowlanej) oraz Consumer & Craftsmen (produkty konsumenckie i produkty dla branży rzemieślniczej). Natomiast obszar biznesowy General Manufacturing & Maintenance (produkcja ogólna i utrzymanie) odnotował niewielki spadek w związku z osłabieniem popytu.
W trzecim kwartale sektor biznesowy Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu) odnotował zróżnicowane wyniki w poszczególnych regionach. W Europie wystąpił niewielki spadek przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym. W tym regionie wzrost w obszarach biznesowych Mobility & Electronics (produkty dla branży mobilności i branży elektronicznej) oraz Craftsmen, Construction & Professional (produkty dla branży rzemieślniczej, budowlanej i klientów profesjonalnych) nie był w stanie zrekompensować spadku sprzedaży odnotowanego w obszarze biznesowym Packaging & Consumer Goods (produkty dla branży opakowań i towarów konsumpcyjnych). W Ameryce Północnej odnotowano wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym, głównie za sprawą obszaru Mobility & Electronics (produkty dla branży mobilności i branży elektronicznej). Sektor biznesowy Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu) osiągnął dwucyfrowy wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym w regionie IMEA (Indie, Bliski Wschód i Afryka) za sprawą wyników odnotowanych przez wszystkie obszary biznesowe. Wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym był bardzo wysoki w regionie Ameryki Łacińskiej dzięki obszarom biznesowym Mobility & Electronics (produkty dla branży mobilności i branży elektronicznej) oraz Packaging & Consumer Goods (produkty dla branży opakowań i towarów konsumpcyjnych). Natomiast region Azji i Pacyfiku zanotował spadek w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, ponieważ wszystkie obszary biznesowe zostały dotknięte w szczególności trudnymi warunkami panującymi na rynku chińskim.
Wyniki sprzedaży sektora biznesowego Consumer Brands (marki konsumenckie)W trzecim kwartale 2023 r. sektor biznesowy Consumer Brands (marki konsumenckie) osiągnął przychody ze sprzedaż na poziomie 2,695 mld EUR, co oznacza spadek w ujęciu nominalnym o 7,6% w porównaniu z trzecim kwartałem roku ubiegłego. W ujęciu organicznym (tj. po korekcie o wpływ różnic kursowych oraz transakcji przejęć/zbycia) przychody ze sprzedaży wzrosły o 6,2% w rezultacie dwucyfrowego wzrostu cen. Jednocześnie nastąpił spadek wolumenów sprzedaży, częściowo na skutek działań podjętych w celu optymalizacji portfela. Różnice kursowe spowodowały spadek przychodów ze sprzedaży o 6,3%, natomiast niekorzystny wpływ transakcji przejęć/zbycia spowodował ich spadek o 7,5%.
W pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 r. przychody ze sprzedaży w sektorze biznesowym Consumer Brands (marki konsumenckie) wyniosły 8,060 mld EUR i zmniejszyły się o 2,3% w ujęciu nominalnym w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. W ujęciu organicznym przychody ze sprzedaży wzrosły o 5,9% w rezultacie podwyżek cen.
Obszar biznesowy Laundry & Home Care (środki piorące i środki czystości) odnotował w trzecim kwartale bardzo wysoki wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym, na poziomie 5,8%. Obszar Laundry Care (środki piorące) odnotował bardzo wysoki wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym głównie dzięki znaczącemu dwucyfrowemu wzrostowi sprzedaży w kategorii Fabric Care (środki do pielęgnacji tkanin). Obszar Home Care (środki czystości) również odnotował bardzo wysoki wzrost, głównie dzięki znacznemu wzrostowi sprzedaży w kategorii Toilet Care (artykuły sanitarne do toalet).
W obszarze biznesowym Hair (kosmetyki do pielęgnacji włosów) w trzecim kwartale dynamika przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym była wysoka, na poziomie 8,9%. W tym obszarze biznesowym segment produktów konsumenckich odnotował dwucyfrowy wzrost dzięki wynikom w kategorii Hair Styling (kosmetyki do stylizacji włosów) i Hair Care (kosmetyki do pielęgnacji włosów). Bardzo wysoki wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym nastąpił także w kategorii produktów dla branży fryzjerskiej.
Pozostałe Obszary Biznesowe Consumer Brands odnotowały w trzecim kwartale nieznaczny spadek sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie 0,6%, również w wyniku działań dotyczących portfela.
Z punktu widzenia wyników osiągniętych w poszczególnych regionach w trzecim kwartale 2023 r. sektor biznesowy Consumer Brands (marki konsumenckie) osiągnął w Europie istotny wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym, przede wszystkim dzięki obszarowi biznesowemu Hair (kosmetyki do pielęgnacji włosów). W regionie Ameryki Północnej odnotowano bardzo wysoki wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym dzięki wynikom osiągniętym we wszystkich obszarach biznesowych. Przychody ze sprzedaży w ujęciu organicznym wzrosły również bardzo istotnie w regionie Ameryki Łacińskiej, głównie dzięki obszarowi biznesowemu Hair (kosmetyki do pielęgnacji włosów). Region IMEA (Indie, Bliski Wschód i Afryka) osiągnął dwucyfrowy wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym za sprawą wyników odnotowanych przez obszary biznesowe Laundry & Home Care (środki piorące i czystości) oraz Hair (kosmetyki do pielęgnacji włosów). Natomiast w regionie Azji i Pacyfiku odnotowano spadek przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym w stosunku do analogicznego kwartału roku ubiegłego ze względu na wpływ pogorszenia sytuacji rynkowej na obszar biznesowy Hair (kosmetyki do pielęgnacji włosów), w szczególności w Chinach.
Sytuacja majątkowa i finansowa Grupy
W porównaniu do stanu z 30 czerwca 2023 r. w omawianym okresie nie wystąpiły istotne zmiany w sytuacji majątkowej i finansowej Grupy.
Prognoza wyników Grupy HenkelNa podstawie danych dotyczących działalności w pierwszych trzech kwartałach 2023 r. oraz założeń dotyczących końca roku obrotowego Zarząd Henkel AG & Co. KGaA podjął decyzję o podniesieniu prognozy na rok obrotowy 2023.
Obecnie oczekuje się, że wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym Grupy Henkel ukształtuje się w przedziale od 3,5% do 4,5% (wcześniejsza prognoza: od 2,5% do 4,5%). W wypadku sektora biznesowego Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu) obecnie przewiduje się, że wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym wyniesie od 2,5% do 3,5% (wcześniejsza prognoza: od 2,0% do 4,0%), a w wypadku sektora biznesowego Consumer Brands (marki konsumenckie) – od 5,0% do 6,0% (wcześniejsza prognoza: od 3,0% do 5,0%).
Skorygowana rentowność sprzedaży (marża EBIT) Grupy Henkel ukształtuje się w przedziale od 11,5% do 12,5% (wcześniejsza prognoza: od 11,0% do 12,5%). W wypadku sektora biznesowego Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu) obecnie przewiduje się, że skorygowana rentowność sprzedaży wyniesie od 14,0% do 15,0% (wcześniejsza prognoza: od 13,5% do 15,0%), a w wypadku sektora biznesowego Consumer Brands (marki konsumenckie) – od 10,0% do 11,0% (wcześniejsza prognoza: od 9,5% do 11,0%).
W wypadku skorygowanego zysku na akcję uprzywilejowaną (EPS) przy założeniu niezmienionych kursów wymiany prognozowany przedział został podniesiony do od 15,0% do 25,0% (wcześniejsza prognoza: od 5,0% do 20,0%).
Ponadto Henkel zaktualizował następujące prognozy dotyczące 2023 r.:
- Koszty restrukturyzacji wyniosą ok. 300 mln EUR (wcześniejsza prognoza: od 300 do 350 mln EUR).
- Nakłady na rzeczowe aktywa trwałe i wartości niematerialne wyniosą około 650 mln EUR (wcześniejsza prognoza: od 650 do 750 mln EUR).
Bez zmian pozostają następujące prognozy dotyczące 2023 r.:
- Wpływ różnic kursowych na przychody ze sprzedaży: negatywny wpływ na średnim poziomie jednocyfrowym1
- Wpływ transakcji połączeń i przejęć na przychody ze sprzedaży: negatywny wpływ na średnim poziomie jednocyfrowym2
- Ceny materiałów bezpośrednich: wzrost na niskim poziomie jednocyfrowym1
Zmiana struktury sprawozdawczości od pierwszego kwartału 2023 r.
W świetle zmiany struktury sprawozdawczości obowiązującej od pierwszego kwartału 2023 r. (zob. raport Henkel za pierwszą połowę 2023 r., s. 5), dane liczbowe za rok obrotowy dla sektora bizneso-wego Consumer Brands, dla obszarów biznesowych w ramach dwóch sektorów biznesowych oraz dla Europy, regionu IMEA (Indie, Bliski Wschód i Afryka) i regionu Azji i Pacyfiku odzwierciedlają w każdym przypadku nową strukturę.
Uwaga: Wartości w niniejszym dokumencie zostały zaokrąglone. Suma poszczególnych wartości może różnić się od podanych wyników ogółem.
Źródło: Henkel
1 W porównaniu do średniej z roku poprzedniego.
2 W tym wpływ zakończenia działalności w Rosji.